Bloggintresserade

onsdag 25 februari 2015

FLOWERS by titti & ingrid - Lökdax!


Dagens tema i FLOWERS är lökdax! Ja det är verkligen en sann fröjd att besöka blombutikerna nu och se alla dessa färgglada lökväxter som ger så mycket vårfeeling. Snödroppar, pärlhyacinter, våriris, krokusar, ja listan kan göras lång och just denna tid är det ju så kul att blanda färger och blommor hejvilt något jag kan vara tämligen sparsam med de andra årstiderna…tyvärr får jag väl säga för visst blir man ju på ett alldeles särdeles gott humör av de här färgglada blommorna!


Ja nu blommar ju lökväxterna ganska så fort över inomhus men i det lite kallare
växthuset håller dom ganska så länge. Om man nu inte har något växthus så 
fungerar det lika bra att ställa dom lite skyddat nattetid kanske på balkongen
eller verandan och sen ta in dom igen på dagarna...


Ett gammalt silverfat med pärlhyacinter, söta scillor och några tulpanlökar…
Nattetid får dom skydd av glaskupan. Lökväxter vill ha sparsamt med
vatten så det räcker att vattna lite då och då direkt på fatet dom ligger på.


Vackrast av dem alla - kungsängsliljan! En rutig skönhet som är Upplands
landskapsblomma och har det latinska namnet Frittilaria Meleagris som kommer 
av Frittulus som betyder tärningsbärare och Meleagris som betyder pärlhöna.
Kanske lite värdelöst vetande men ok, visst liknar blomman en
pärlhönefjäder alltid...


Den här glasburken pryder nu mitt köksbord. Älskar den! Jag tycker lökarna är så vackra i 
sig själva att jag bara skakade bort jorden lite lätt och satte dom sen direkt i glasburken. 
Lite vatten nedtill, men bara så att rötterna får sitt... 


När alla lökarna sen blommat över brukar jag spara dom på en sval och frostfri
plats där dom får vissna ner helt, jag brukar lägga lite jord över rötterna/lökarna så
att dom behåller fukten. När sen jorden har blivit lite varmare på våren så petar jag ner
alla gamla lökar i en speciell rabatt, allt från julens hyacinter till vårens alla små blomlökar 
och när allt blommar igen året därpå så ser det ut som en färgglad blommig karamellpåse!

Nu kikar vi väl över till min vän Ingrid och hennes fina blogg
och kollar om våren har kommit till vackra London!

En blomstrande dag
önskar jag er!

Kram Titti


53 kommentarer:

  1. Love seeing those grape hyacinths. So delicate!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Michelle...
      Have a happy floral day!
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  2. Beautiful shots of those flowers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I´m so happy you like the post Kim! Thank you!
      Have a great day, take care...
      Titti

      Radera
  3. How sweet, Titti. I love the arrangement in the glass, but especially loved seeing the Frittilaria Meleagris. What a lovely post for a February evening!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you dear...
      Have a wonderful day!
      Warmly, Titti

      Radera
  4. Hello and good morning Titti,
    these are magical pictures of spring flowers, it looks wonderful from after spring , so beautiful colorful colors I love it.
    Have a nice day and
    hugs and kisses from Tatjana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello Tatjana!
      Thank´s for your sweet and kind comment, I´m so happy that you like this post!
      Take care now...
      Titti

      Radera
  5. Titti, inspiring and hilarious post ... beautiful flowers. ... a lot of joy ... ... spring is coming!!! I wish beautiful days. Embrace. Jarka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, spring is coming now...and today the sun is shining, even better!
      Have a happy day Jarka!
      Love, Titti

      Radera
  6. Det där med lökar är jag dålig på men pärlhyacinter ska snart inhandlas. Fina bilder. Kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja pärlhyacinter kan man inte ha för många av...billiga och söta!
      Ha en fin dag, sköt om dig.
      Kram Titti

      Radera
  7. Fantastiske bilder man bare MÅ elske :)))Fin dag til deg Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh TACK snälla du...så glad jag blir :)
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  8. I love these flowers and your dreamy decoration with them!
    Happy day dear Titti!
    With love,
    Geli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Geli! Happy you like this post...
      Have a great week!
      Love, Titti

      Radera
  9. J o minsann nu är det allt tid för att ha lökväxter inomhus.Jag har faktiskt hållit mig till imåndags när jag tog hem irislökarna från växthuset. Nu blommar de så fint på köksbordet. Jag njuter. måste nog inhandla lite till nu till helgen också. Det ser så mysigt ut hos dig
    Ha en fin onsdag
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu vill man ha VÅR inomhus också...självklart! Tack för din gulliga kommentar Meta!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  10. Så vackra bilder, man bara njuter. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack...blir såååå glad!
      Kram Titti

      Radera
  11. Härligt våriga bilder att inspireras av!
    Fin dag till dig!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du...
      Ha en fin dag du med!
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  12. amo ter flores em casa, elas dão alegria a qualquer lar !


    baci


    http://dicadecosturadefifia.blogspot.it/

    SvaraRadera
  13. Så fantastisk ...
    Vårlig og vakkert ...
    Ha en fin dag !
    Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir så glad att du gillar inlägget! Hoppas du fick en dos inspiration....
      Kram, Titti

      Radera
  14. Dear Titti - this post lifts the spirits and warms the heart - such pretty and colourful arrangements showing spring flowers to enjoy. I have lots of Frittilaria Meleagris in my garden, cream, pink and deeper pink but they are nowhere near flowering at the moment so I loved seeing yours♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Rosemary! You have Frittilaria in your garden????????????? Lucky you!
      Have a lovely week....
      Titti

      Radera
  15. Spring is just around the corner!!! If I look at your pictures. Love the fritillaria. Have them in my garden too!
    Happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Kungsängsliljan...bara älskar den. Nu är den ju min landskapsblomma men inte bara därför=))
    Den är så skör men samtidigt ståtlig på något sätt.
    Galet vackra bilder!!

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  17. Helt underbart Titti. Precis vad jag behövde idag:) Glasburken med lökarna i är så vackert. Undra om jag kan få till något liknande:) Och ute på trädäcket får jag snart ta tag i :)
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  18. På våren är alla färger välkomna, då gillar
    jag också precis alla. Och som du skriver, sen
    blir det lite annat som gäller. Jättefin plantering
    du har gjort i burken.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  19. Lökväxter och vår tillhör liksom ;))....så våriga och fina bilder du bjuder på. Jag gillar också lökväxter i glasburkar...har en massa glasburkar....som bara samlar damm i skåpen...men ibland åker dom ut med en blomma i ;))....kram på dej min vän!
    Bia

    SvaraRadera
  20. Lovely photo's Titii! Such pretty spring flowers!

    Madelief x

    SvaraRadera
  21. Halloj!
    Men åh så vackert och underbart fotat, känns som att det är dax att handla lite
    inför helgen blev inspirerad av dina bilder!!!
    Kram Arja

    SvaraRadera
  22. Så härliga bilder som ger mycket inspiration. Gillar framföra allt glasburken med lökar, så himla fint i sin enkelhet:) En personlig favorit även för mig är kungsängsliljan.
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  23. Men så underbara och inspirerande bilder :-)
    Älskar vår på burk, kungsängslilja, vide, krokus och pärlisar. Kan ju inte bli bättre!
    Ha de bäst. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  24. Dear Titti,

    Love all the pretty Spring bulbs and how beautifully you have displayed them all - love the photos.
    Hope you are having a lovely week
    hugs
    Carolyn

    SvaraRadera
  25. Så vackra bilder Titti:) en fin burk ska inhandlas hem till mig !:) bilderna jag fotade var till en annons i Lantliv men det finns nog någon på hemsidan ...www.piqueprovence.se
    Kram Anna

    SvaraRadera
  26. Jösses så vackert!!! Håller med dig man blir glad av alla färger! Åhh glasburken med kungsängsliljan....Så underbar!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  27. Underbara våriga bilder!!! Nu kommer det en härlig tid framöver, oj vad man längtar :) Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  28. Tack kära du för att du skrev att du gillade mitt inlägg. :)

    Och helt makalöst vackra bilder som du visar, du är superduktig.

    Trevlig helg
    Kramar
    Anneli

    SvaraRadera
  29. Åhhhhhh, vilka inspirerande bilder! Fantastiskt fint! Dom vårblommande lökväxterna är så fina, helt ljuvliga.
    Jätteroligt också att kika in på Ingrids blogg, en ny upptäckt!

    Fin helg till dig
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  30. Vackra hoppingivande vårliga lökar. Så fint du visar 🌷

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  31. Sitter här och njuter av dina vackra foton. Njuter också av att se alla inspirerande blomarrangemang !
    - Och den späda vackra lilla kungsängsliljan, måste man bara älska !
    Ha det gott ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  32. Liebe Titti,
    der Frühling bringt wieder Farbe ins Leben. Nichts kann herrlicher sein, als den kleinen Zwiebeln beim Aufblühen zu zusehen. Sie sind wirklich anspruchslos und verdienen unsere Aufmerksamkeit, im Haus ,wie im garten.
    Gerade heute habe ich die ersten zarten Schneeglöckchen im Garten bewundert.
    Ein hauch Frühling weht ums Haus.
    Sei lieb gegrüßt
    Manuela

    SvaraRadera
  33. Åh vilka vackra inspirerande foton!! Så fint! Jag får en riktig vårboost av att kika in här, tack för det!

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  34. I have missed too many of your beautiful posts my dear Titti and so tonight I came to read here and to catch up with you. I love your gorgeous photography in every amazing posts and to read your words and see what you have been doing is always good for me. To see the way you live and where you live is good therapy for me, as I live a rather quite life here and love to see how others life. It was time well spent here tonight on your wonderful blog!
    much love...

    SvaraRadera
  35. Så utrolig vakre bilder og farger, til å bli ordentlig i godt humør av :-)

    SvaraRadera
  36. Ja, så många fina lökar och massor med information.
    Gillar speciellt planteringen i den stora glasburken!
    Önskar en trevlig helg!
    Varm kram min vän,
    Ingrid

    SvaraRadera
  37. Ljuuuuvliga bilder!
    Nu längtar jag efter våren ännu mer...
    Ha en skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  38. Så härliga blombilder!
    Jag sparar också mina lökar och planterar ut sen. Idag tror jag att jag såg mina hyacinter från förra året men de var avätna i marknivå...

    Ha en skön helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  39. HÄRLIGA knoppar du fotat så fint :) vi vill ha VÅRRR nu inte snöblask som i Götet haha

    Jag bjuder till Tävling idag:)

    Ha en kanonvecka

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...