Bloggintresserade

torsdag 3 januari 2019

Årets tredje dag...


Årets tredje dag och jag längtar redan till våren! Ja det är ju några långa trötta
månader kvar tills dess men det är bara att stå ut. Får väl läsa trädgårdsböcker,
drömma mig bort lite. Ska bli så spännande att se vad som kommer upp i
rabatterna i vår, se vad dom som bott här innan har planterat och tänkt sig
med trädgården. Visst är entrén här vacker? Men nu har jag ju varken
en ockragul dörr eller ett rött trähus...men stockrosor har jag!


Lite blå riddarsporre ska jag nog plantera. Älskar den färgen!


Många säger att stockrosor är ett ogräs som man absolut inte
ska ha i sin trädgård! Har ni också hört det?? Är det så?!



Ja fulare ogräs finns om jag säger så. Jag gillar lupiner också, 
även det ett ogräs som ska bekämpas hårt tydligen...


Jag fortsätter gotta mig i trädgårdsböcker såhär på årets andra
dag och räknar ner dagarna till fågelkvitter och syrendoft...

KRAM

15 kommentarer:

  1. Jag älskar ogräs i sådana fall 😊😉.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. How lovely to see that hollyhock growing in the cement in that first photo. An unexpected gift of beauty and symbol of persistence on difficulty. I love hollyhocks, we used to have a big hedge of it when we used to live in the farm many years ago. Thanks for the beautiful photos. Happy New Year.

    SvaraRadera
  3. I love Hollyhocks and need to plant some. These are lovely.

    SvaraRadera
  4. Hei,
    Herlig bilder du viser. Jeg elsker stokkroser, og jeg skjønner godt at du lengter etter sol og sommer.
    Det er godt å ha noe å se frem til.

    Vivi

    SvaraRadera
  5. Så charmigt vacker dörr! Jag tycker om både lupiner och stockrosor. Har väl hört det där om lupinerna, men det är så otroligt vackert med lupiner i vägkanten vid midsommar.
    Jag med, längtar otroligt mycket efter våren. Vill kunna sitta ute på en klippa med en kopp te.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Happy New Year dear Titti and I hope 2019 will be wonderful for you will good health and happiness.
    Love the pretty flowers especially the hollyhocks
    Hugs
    Carolyn

    SvaraRadera
  7. Har aldrig hört att stockrosor skulle kallas ogräs, håller definitivt inte med. Däremot malvor, håller inte med där heller! Allt som blommar är vackert för mig... på sin rätta plats. Ljuvliga bilder, som balsam för en jultrött själ.

    God fortsättning!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Vilka ljuvliga sommarfoton.. :) Kan riktigt känna sommarvärmen... Lupiner vet jag sprider sig otroligt bra, men stockrosor har jag ingen aning om. Men vackra som få...
    Njut av dagen, fina Du....
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
  9. Ja, januari hinner knappt börja förrän man börja längta - där känner jag igen mej. Vilka ljuvliga bilder, som ger längtan lite näring! Precis så är det - stockrosor är helt fantastiska och jag tänker då inte begränsa dem i min trädgård. Har försökt odla lupiner också, och lyckats, men nu har de visst gett upp, så jag tänker sätta nya frön. Ja, man börjar redan planera inför nästa sköna säsong. Precis som du säjer - det är bara att bita ihop och drömma vidare, vi har ju "oxveckorna" framför oss, men tiden går snabbt.
    God fortsättning på nya året!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Inte helt fel att sjunka ner i trädgårdsdrömmar, i alla fall de grå dagarna som aldrig blir ljusa.
    Stockrosor är så vackra, men kräsna har jag hört. Tänkte försöka att plantera dem längs husväggen i rent grus, på försök liksom.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  11. Jag vet inte hur det är med Stockrosor men jag läste att Daggkåpa ska man vara försiktig med. Det är tydligen en växt som slår ut vår egen fauna. jag har märkt det i min lilla trädgård att den gärna tar över så i höstas grävde jag upp den. Får se hur mycket som kommer upp i vår.

    SvaraRadera
  12. God fortsättning! Väntar också på våren. Stockrosor är bara ett måste tycker jag. Så fina. Nu kan jag kommentera igen hos dig. Har fått hjälp av sonen så tror det ska funka idag.
    Ha en härlig dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Wonderful flowers. Greentings and a happy new year.

    SvaraRadera
  14. Så härligt med stockrosor. Jag har dem gärna i min trädgård. Anser inte att det är ogräs. Så vackra bilder. Jag längtar också efter våren. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Jag har några vita stockrosor, så vackra i solnedgång och ljusa sommarkvällar, då de verkligen lyser. Men visst ska man vara försiktig med vissa invasiva arter. Inte roligt om våra vackra, vilda växter trängs bort av mera pråliga importer. Hörde just om Cotula på nyheterna i går.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...