Bloggintresserade

lördag 10 oktober 2020

Sprätthök & vårlökar!

Dåligt med både tid och inlägg denna vecka. Jag tycker veckorna går fortare och fortare!

Men jag får väl kompensera med ett lite längre inlägg idag då :)

Dammvippan har ruggat och varit nästan helt skallig i sommar, ja hans "tuppighet" blev nog lite sådär stukad tror jag. Hans nu nya frisyr är mer yvig, fluffig, framgångsrik och så lite lätt bakåtkammad. Han gillar att spegla sig också! Jamen bara det :) De där grå tinningarnas ack så nobla charm ni vet...

Jag ger mig tusan på att han har både hårfön och spray gömd under sin sittpinne!!


Hovdamerna är som vanligt sisådär lagom imponerade av honom (eller ja, inte alls!)

Sen har vi den här sprätthöken! Kung Karl, 3 äpplen hög och en riktig fegis! Det regnade i veckan och jag hade paraply när jag öppnade åt dom. Ja jag trodde han skulle fara genom både hönsnät och dörr, vilt kacklandes och sen gömde han sig bakom en vattenskål! Nä paraply gillas inte! Annars struttar han mest runt med höga benlyft och snygg fjäderskrud och tycker nog själv att han är både stilig och ståtlig men när det är någon fara i görningen är det oftast han som springer och gömmer sig först på ack så darriga, smala tuppben och lämnar hovdamerna helt i sticket, ja ensamma...näe han får nog tuppa till sig lite :)

Vårens lökar ska ju snart ner i jord (ja jag brukar få ner dom lite lagom till jul!)

Ja den där tiden ni vet, som aldrig finns. Men i år ska jag plantera lökarna i krukor istället som får övervintra i växthuset. Här är mina absoluta favoriter, pingstliljan "Recurvus" och så den underbara narcissen "Plenus" - en liten föraning om en väldoftande vårbukett på frukostbordet...

Varför i kruka? Jo för att hönsen gräver upp ALLT! De myser gott i rabatterna bland min hoppfullt planterade lavendel och stäppsalvia, ja ni ser ju själva. Lökarna har de glatt grävt upp och sprätt iväg också! Kul! Kvar i rabatten står något vingligt grönt och så hönsen...


 Hoppfullt ja, den kan man nog säga om mina jordgubbsplantor. Små vita blommor och bär - i oktober!
Hoppas dom ställer om klockan, inser att det är höst och kommer igen till nästa sommar :)

Ha nu en mysig hösthelg!

KRAM

18 kommentarer:

  1. Så kul du skriver om hönsen. Skrattar gott här och får en inre syn i tecknat om tuppens gömma med hårstylingprodukter. Lökar?? Herre min je det hade jag helt glömt bort. Ha Ha! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är allt lite fåfängd, tuppen! Frisyren sitter som en smäck ha ha...
      KRAM!

      Radera
  2. Men som jag skrattar åt dina historier om dina tokiga höns och tuppar :D
    Vad skönt att det är någon mer som upptäckt att veckan består av måndag-fredag-helg, måndag-fredag-helg. Jag begriper inte var tiden tar vägen i veckorna?
    Ha en härlig avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Det er vist nogle selvbevidste høns, du har. Jeg morede mig hjerteligt over din præsentation af dem.
    Når blomsterløgene kommer frem i butikkerne om efteråret, starter længslen efter foråret. Men det ser ud, som om jordbærrene kommer før narcisserne.
    Hav en god søndag!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. Det är ju lite synd om den fåfänga dammvippan som inte lyckas imponera på damerna. Haha
    Mig imponerar han på. Jag tycker han är så fin. Hälsa honom att hans rykte nått ända upp till Sundsvall. Så kanske han får en liten knuff för självförtroendet. Haha.
    Ha en fortsatt skön söndag nu Titti.
    Kramar Carina

    SvaraRadera
  5. Vilka mysiga höns och tuppar du har. Var och en med sin egna lilla charm.
    Ha en fin söndag nu.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  6. Så fine høner og haner du har! Det må være hyggelig å ha selskap av de i hagen. Ja, løk må plantes nå, og jeg er ikke ferdig med det jeg heller.
    Ha en fin søndag!
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  7. Hallo liebe Titti, deine Hühner Geschichten sind amüsant.
    Die Narzisse ist wunderschön,ich mag diese klassische Art der Narzisse.
    Liebe Grüße Edith

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt inlägg om både lökar och din hönsfamilj och gråhårig "backslick" dessutom. Vilka roliga tuppar du har och personligheter är de ju alla.
    Säkert smart att sätta lökar i kruka, kanske något att tänka på. Hos mej gräver grävlingen upp det mesta som jag sätter ner.
    Jättevackra narcisser!
    Ja, tiden går snabbt och mörkare och kallare blir det. Snart är frosten här - brrrr!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Dear Titi,
    your little feather friends are beauties. Could be they join the hair/feather dresser from time to time :). Strawberries in October - that's great.
    All my best and happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Håber du har haft en dejlig søndag, her har vejret været så fint.
    Du har nogle flotte høns - dejlig historie - ja, du må have forårsløgene ned i krukker :)
    kram

    SvaraRadera
  11. Dina fina betraktelser av hönsen får mig att vilja ha egna. (Men nej, bestämde mig för många år sedan då barnen under en tid försökte tjata till sig höns och jag insåg vem som skulle få göra jobbet.) Hur som, väldigt träffande och kärleksfullt berättat.
    Har planterat Thalia och 'Recurvus' i lunden idag. Krukorna sparar jag till tulpanerna, lättare att freda dem från rådjuren då.

    Allt gott!/Ulrika

    SvaraRadera
  12. Tuppen är verkligen jättesnygg. Så fina färger. Och jag blir så inspirerad av dina foton. Måste npg köpa fler narcisser...... Ha en skön vecka.

    SvaraRadera
  13. Hej Titti!
    Så mysigt att läsa om dina höns. Mina lökar står också i väntan på att bli planterade, de skall byta plats med dahliorna. De står och blommar fortfarande, och det hoppas jag de gör ett tag till.
    Ha en skön ny vecka /Kram, Marika

    SvaraRadera
  14. Rött och grått är snyggt - trist för honom att det inte går hem hos damerna. Och visst är det väl så att tuppen ska gå i täten och försvara, inte gömma sig?

    Jag brukar göra ett ryck sent när de rear lökar och försöka fynda lökar. Gick så där förra hösten alla ville plantera sent eftersom hösten var så fin. Får se hur det går i år. Men kolla dina krukor ibland... Jag har insett att möss älskar när jag ger dem tak över huvet med eget skafferi.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  15. Alltså dina höns... de är för härliga :) Säkert har han hårfön och spary under sittpinnen. Kanske lite vax också ;)
    Ja just ja... jag har ju köpt lökar som måste ner... Får nog göra det senast i helgen. Förra hösten glömde jag ju bort dem och hittade de i våras då de börjat gro i påsen... ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  16. Roligt att höra om dina höns.
    Jag har inte planterat några lökar ännu, kanske något att börja tänka på.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  17. Høns kan man bare ikke undværer de er fantastiske i haven.
    Jeg elsker en have med liv og hygge. Det er en have ikke på samme måde uden dyr.
    Når det så er sagt så er de nogle hønsemokker der roder og graver over alt.

    Klem og dejlig aften
    Charlotte

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...