Bloggintresserade

onsdag 17 juli 2013

Livsfarligt gott!


Värmen fortsätter och när termometern i dag stod på 28 grader och jag hade flyttat runt på varje skuggigt ställe i hela trädgården och ändå kände svetten lacka i pannan gav jag upp...
Funderade en stund på att bege mig till stranden för ett svalkande dopp men tanken förkastade jag snabbt med tanke på alla badande turister. Näe bättre att förflytta mig in till mitt mörka, svala kök som ligger på norrsidan...
Ja och vad gör man där om inte bakar lite gott till eftermiddagsfikat! På med ugnen! När jag var klar så var temperaturen säkert uppe över 28 grader där inne också, men vad gör man inte för att sen få sitta i skuggan med lite gott varmt (!) kaffe och en citronig lemoncurdmuffin med maräng...

Lemoncurd muffins med god maräng

100g smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Fyllning: 
Lemoncurd, finns färdig på burk

Maräng: 
3 äggvitor
1 1/2 dl socker
1 nypa salt

Ugn: 
200 grader, grädda ca 12 min

Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägg, ett i taget under vispning. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten tillsammans med mjölk.
Fördela i formar och klicka ner en lagom klick lemoncurd i varje form, grädda i ca 12 min.
Vispa marängen fluffig och vit...
Spritsa på marängen när muffinsen är kalla, garnera med en citronskiva och citronmeliss.

Pssst...gör för guds skull inte som jag som slevade i mig halva burken lemoncurd innan 
jag fick allt på plats i formarna! Det blev t o m en rostad macka med god stark ost och en stor klick curd  på toppen innan allt hamnade i formarna - inte bra! Men syndigt gott...och sen marängen, livsfarlig!

Nåja...stränderna är ganska tomma i september igen, DÅ ska jag bada i min egna lilla vassvik!

Lev GOTT vänner!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...