Bloggintresserade

fredag 31 maj 2019

Bland vinrankor & fikon...


Runt verandan växer det en gammal vinranka, grön och fin och
 full av små klasar av kommande vindruvor! Är det någon som
har lite kunskap om just vinrankor och kan ge mig lite tips/råd?
Jag har inte beskärt den eller gödslat den, ska man det?
Tacksam för alla tips :)


Mitt stora fikonträd är just nu lite vingligt och spretigt men
fullt av små fikon. Står i kruka och har överlevt 5 kalla
vintrar i garaget nu utan vatten och ljus...ja på något
 sätt lyckas jag utan att veta hur och varför! 
Ska man beskär fikon tro?


Ett lite mindre fikonträd som också hängt med i 5-6 år...


Stora vitsippor! Näe förstås inte - men vad är det? Någon som vet?
Kritvita blommor som verkar blomma väldigt länge.
Dyker upp lite varstans i trädgården...


Ja jag gräver på i mitt grönsaksland med dessa goda medhjälpare!
Dom krafsar runt, hittar mask, skalbaggar och gödslar där
samtidigt - perfekt! Hoppas dom inte kör samma race 
här i landet när grönsakerna kommer upp sen bara...
Men det lär dom säkert göra misstänker jag :)



Fredag och dagen har varit så solig och varm! Igår hade jag någon
bacill i kroppen, sov nästan hela dagen och hela kroppen värkte.
Bättre idag men ack så trött, ja det blir väl så ibland...

Må gott i denna härliga försommartid vänner!

KRAM

9 kommentarer:

  1. Åh så avis jag blir på dina fikon. Vet dessvärre inget om hur man sköter om dom:). Vinrankor ska man väl beskära runt jul tror jag... Och de vita blommorna ser ut som Tovsippa. Haha, inte mycket till hjälp från mig:).
    Fina hjälpredor i trädgården:)
    Krya på dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Åhh så härligt med trädgårdsfrågor. Dom vita är anemoner tror jag och vinrankor ska beskäras mitt i den iskalla vintern om jag fattat det rätt. Om fikon vet jag inte så mycket tyvärr men jag tror att det gäller samma som vinrankor. Du får googla min vän. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Det finns säkert svar om du googlar. Men beskära både vinrankan och fikonträdet ordentligt skulle jag ha gjort. Större kruka till fikonträdet med. Är det inte julrosor du har i rabatten.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. White flowers are - ANEMONE SYLVESTRIS.
    They reproduce very easily.
    Have a nice weekend.
    Lucja

    SvaraRadera
  5. Happy weekend love Ria 🌸🌺💕

    SvaraRadera
  6. Hi Titti,

    Love the beautiful chooks pecking around in the garden.
    Have a lovely weekend
    hugs
    Carolyn

    SvaraRadera
  7. Jag skulle kommentera på senaste inlägget men saknade kommentarsikon att klicka på! Så jag skriver här! Vilken härlig morgonyra!! Lovely önskar dig en fin och solig söndag!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Beskär du vinrankan nu, gråter den livet ur sig. Ska beskäras ganska tufft i slutet av året när saven inte läcker ut. Visst är det tovsippor som växer i trädgården. Mysigt! Fikon snyggar man till försiktigt om det behövs och helst på sensommaren. /Kerstin

    SvaraRadera
  9. Great article! Have a wonderful rest of the week :)

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...