Bloggintresserade

lördag 28 september 2019

Skördefest på ön!


Det är skördefest på ön! Fredagen bjöd på en ljuvlig höstmorgon med sol men
som sen övergick till ett (tyvärr men välbehövligt) regn framåt kvällen...


Eriksöre är ett populärt stopp och hela bygatan bjuder på både mat och hantverk.
Massor av folk, skön stämning, pumpor och potatis!



Lite såhär har jag minsann känt mig senaste tiden! 
Utslagen i en skottkärra. Spaden bredvid...


Får såklart!!! Ett måste på en skördefest!




Jag bara äääälskar senap!  Gick ju inte att motstå denna med
en hint av chili och citron. Ja det blev 3 burkar i påsen!!


Potatis och lök från Öland. Odlad med kärlek från ön förstås!


Folk, folk, folk. Ja inte riktigt min grej. 
Kul en stund men sen vill jag hem till lugnet i min lilla by...


En kopp varm choklad som avslutning sitter fint!



Ja vi gjorde alltså skördefesten på hela 45 minuter! Nä men den pågår
hela helgen för den som orkar, det finns sååå mycket att se och besöka...
Öland är nog som vackrast nu denna tid enligt mig :)

I eftermiddag ska vi knalla tvärsöver vägen och äta något gott grillat
hos MYSINGE KÖTT. Kan ju inte bli mer närproducerat än så!

KRAM

9 kommentarer:

  1. Senapen lät mycket god i sin kombosmak.
    Fina bilder som vanligt när du knäppt.
    Skönt och bra att bara knata över vägen för att få något gott grillat i magen.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jag längtar lite i alla fall men som sagt Ön finns ju kvar och pumpor finns på Ica här, potatis och senap också. Fniss! Kanske inte lika god som den du köpte kanske. Bilden med gröna dubbeldörren gillar jag. Stort mys på den. Liknelsen med hen i skottkärran också, så roligt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig tillställning och fina bilder!

    SvaraRadera
  4. Det verkar vara rena folkvandringen till Öland nu, och nån gång skulle jag vilja uppleva den skördefesten och allt runtomkring den. Men jag är lite som du - har svårt när det blir för mycket folk, då vill man hem till lugnet. Små doser räcker gott. Härliga bilder du visar och jag fick ändå en liten hint om det härliga på Öland.
    I min stad har vi Kulturnatt med massor av evenemang och min kör, som jag leder ska sjunga på "Körmaraton", men sen blir det hem direkt!
    Ha en härlig kväll där över vägen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. IT looks beautiful! I love all of the gourds, pumpkins and flowers

    SvaraRadera
  6. Eriksöre har vi aldrig stannat till vid, alltid så himla mycket folk. Men visst ser det trevligt ut :-) Ett annat åt kanske. Vi tog oss en lite annorlunda runda i år, jag ville ju upp till Kookon ;-) Njutning på ögat och eko i plånboken :o Vi grillade vårt Mysingekött hemma vi :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. Så fint på Öland. Dina bilder gör det till något alldeles extra.
    Jag besökte din ö i torsdags. Man varken orkar eller hinner så mycke på en dag,när man har en bit att åka.Men det är verkligen värt en resa.
    Jag besökte bl.a Stora Frö: Favoritkeramikern Maria Malmström och Ölands örtagård. Det blev lite inköp på båda ställen.
    Sen blev det en tur över Alvaret.Där var det lugnt och rofyllt.Avslutade resan med Bläsinge(Himlavid) och sen Himmelsberga....mycket fint att se.
    Ha en bra höstvecka!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  8. Trevligt med skördefest! Men håller med jobbigt när det blir för mycket folk. vi åkte runt på skördefest i Södra Dalarna för lite sen. Trevligt det med om än småskaligt.
    Jag pluggade på turismlinjen i Kalmar under två år för evigheter sen. Då tyckte jag om att åka över till Öland när det var mer folktomt. En klasskamrat bodde i Borgholm. De flydde i juli :)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Förstår dig fullt ut att 45 min. räcker. Det kan bli för mycket av det goda. Det är ju bra att man känner sig själv så bra så att man utsätter sig bara för liknande evenemang några gånger om året. Då är ju skördefest något av det bättre.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...