Bloggintresserade

lördag 30 januari 2021

Fröer & så en blygsam pensée...

Snart har vi klarat av januari! Check på det! Om några månader hoppas jag kunna sitta här på bänken och njuta av att kvällssolen värmer sådär gott och dalar ner där borta vid sundet och koltrasten håller en skön serenad bara för mig...

De fjädriga är trötta på vinterlivet också! Jamen kalla fötter gillar väl ingen :)

Chokladbollen försvann dock i ett nafs! De är ena riktiga gottegrisar...
Ja de ska väl ha också ha en liten guldkant på tillvaron i dessa tider tänker jag.


Mitt lilla gästhus tänkte jag skulle bli ett bra ställe att övervintra alla mina pelargoner i. Men nätterna har varit alldeles för kalla nu i januari. Min stora gamla mårbackapelargon i hinken har fått sig en riktig köldknäpp, alla mina fina vildpelargoner också! Dock har olivträden, den spanska lavendeln, örterna i kruka och så min stora myrten klarat sig bra, tack och lov! Men det får inte bli kallare nu!


Halva priset på alla fröer! Jamen då får man shoppa loss rejält! Jag drabbas alltid av den där ökända fröfrossan denna tid på året :) Det kliar i fingrarna av att få börja odla, att så, se det gro, skörda och sen plocka in stora färgglada buketter till köksbordet...
Ambitionerna är alltid höga om en helvild och blommig trädgård till sommaren! Jodå!


I år ska det bli ett helt hav av zinnia i trädgårdslandet!


Denna Dahlia sådde jag förra året i en pallkrage och WOW! Massor av blommor i
diverse färger och former som blommade hela sommaren - ett måste!!


Ja sen fick denna blygsamma och söta pensée följa med hem. Årets allra första...
Jag kan bara inte se mig mätt på den :)

KRAM

10 kommentarer:

  1. oj, oj, redan penséer?! Nej den gick verkligen inte att se sig mätt på!! Det finns hopp om liv!! ;)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej Titti,

    Sitter gärna också på den där bänken senare i år. Ser helhärligt ut.
    Och fröfrossan delar jag också, verkar som om det inte finns någon hejd på hur mycket fröer man behöver så här års.

    Ha en fin helg. Kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Här är det snö och is överallt och 20 minusgrader. Så jag drömmer gärna om vår och sommar just nu. Din lilla blomma känns som ett riktigt vårlöfte.
    Håll fötterna varma tills bänken är redo att sitta på igen.
    Kramar Carina

    SvaraRadera
  4. We had a little snow on Thursday - see my bird photos on my blog post -

    https://abreathoffreshair-mary.blogspot.com/2021/01/all-it-takes-is-dusting.html

    All pix taken in the garden from my dining room window. They are such beautiful birds.

    Titti, I love the bench and armillary in your garden, and the photo in the guesthouse - hope the geraniums come back! Ah, so many seeds - you will have many lovely flowers this coming summer I think.
    Hugs, Mary

    SvaraRadera
  5. We all hope spring will come soon.....love zinnias....happy weekend stay safe love Ria 🍀💕🍀

    SvaraRadera
  6. Jodå, här införskaffades det också halva-priset-frön, men jag satsade enbart på luktärter :o
    Jodå, så att ..... Jag har just nu så många grönsaker att fröså att jag inte tror att jag får plats med mer än luktärter och de övervintrade dhaliaknölarna :o
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. Så härligt att januari snart är slut och vi kan börja tänka lite mera vår. Underbart med alla fröer och att tänka framåt! Så många läckra blommor du kommer att få.
    Har också börjat fundera på fröer, och har en lista här. Så spännande att börja planera för kommande tider. Penséer - ja, då är det snart vår!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Vad tråkigt med dina pelargoner. Nu är det 17 minus här, hua vad kallt. Halva priset på fröer, vilket kap. Jag har i alla fall köpt dahliafrön. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  9. Gubben har satt rosfrön som han hade i sin trädgårdsgömma. Vi får se om det kommer upp något. Hans mandlar som han stoppat i jord kommer fint i alla fall.
    Din vackra lilla pensé är en superlängtan till våren som komma skall så småningom hos er.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  10. Hej Titti!
    Det blir färgglatt hos dig, skall bli många zinnior här med. Försöker övervintra mina fantastiska pelargoner från förra sommaren, brukar inte lyckas, men de lever. Finns det redan penséer, vilken fin. Då är det vår.
    Kram /Marika

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...