onsdag 18 september 2019

Att man aldrig lär sig...


TACK för alla gratulationer! Glad! Som en räkning på posten kom
ischiasen tillbaka, ja inte för att jag dansade polka till sen timme
utan jag bar en tung jordsäck lite dumt. Att man aldrig lär sig...
Jag har så smått börjat höststäda i trädgården. 
En hel del plock som ska in.



Den tacksamma taklöken får stå kvar ute hela vintern. Brukar
täcka den med lite löv och ställa den under en buske.


Just nu börjar det mesta lite trött gå i träda blomstermässigt i
trädgården men purpurhatten ser ut att hänga med ett tag till.
Gillar färgerna på de här :)

Onsdag igen och veckan rullar på. Det är BLÅSIGT på ön
och graderna är inte alls så där sensommarsköna längre...

HÖSTKRAM
från Titti


söndag 15 september 2019

Det är min dag idag!


Söndag den 15:e september och jag fyller år idag! Ja inget
att yvas över egentligen. Åren går hopplöst fort nu...
Det går helt enkelt utför, uppför, sidledes & så nedför :)


Nya rynkor och inte har man blivit klokare med åren heller...


Barnen kvistade hit i arla morgonstund och det blev
både frukost och god tårta. Himmel så härligt!
Bästa presenten att ha dom här en stund :)


Näe nu är det dags att kamma till sig och städa hönshuset!

KRAM

lördag 14 september 2019

Höstfeeling på ön...


Lördagar känns alltid lite bleka på något konstigt vis. Ljuset är också blekt.
Jag tycker om september. Har alltid gjort, en favoritmånad...


Ön känns sådär enslig och tyst. Dimmiga morgnar
och mörka kvällar. Tid till att fundera...


Vallmon håller huvudet högt tills frosten kommer.
Jag hoppas det dröjer länge än...


Höstfeeling på ön och en extra tröja är bara mysigt att
ta på sig nu. Sommaren är över för denna gång...

KRAM


fredag 13 september 2019

Jag drömmer lite...


Det blev inte mycket till semester denna sommar p g a vissa randiga & rutiga skäl.
Det känns faktiskt...känner mig galet hösttrött redan, inte alls bra och det är
bara en sisådär 103 dagar kvar till jul! Oj!


Inte behöver man resa bort för att vara ”ledig” men det ligger något i att få hotellfrukost,
hasa till stranden och inta ryggläge i solstolen med en trave böcker eller besöka städer
som aldrig riktigt stänger. Där man kan varva teaterbesök med rolig shopping.
Upplevelser och restaurangbesök. Hemma finns det ALLTID något som måste göras.
Tvätt, gräsklippning, tider att passa osv osv. Ja man kan ju få drömma sig bort lite.
Det kostar ju ingenting...


Några regniga dagar i somras satt jag och försökte få lite ordning i det
där bildarkivet i datorn. Jag kom så långt som till semesterbilderna
från Italien och där blev jag fast...drömde mig bort...


En viss längtan infann sig...
Maten, åhhh denna fantastiska italienska mat som är så enkel och så magiskt god.
Ja någon gång vill jag resa dit igen. Om man började med ett besök HÄR för att
kanske få lite mer i reskassan och sen resa till (ack så dyra!!) Venedig för att
starta resan lite lyxigt. Kanske checka in på något snyggt hotell HÄR...
Milano är också en stad jag gärna skulle vilja besöka. Bra shopping!
Sen vidare mot Rom. Kanske världens vackraste stad?? Det känns som man hela tiden
vandrar runt i en enorm teaterkuliss. Jag har varit där i både juli och i december.


Kan rekommendera december faktiskt, i juli höll vi på att smälta bort
i värmen! Helt galet tokhett på dagarna och mycket var stängt!
December var helt perfekt, underbart väder!
Italiensk julstämning i klänning och bara en tröja...


Ja sen maten, glassen och kaffet. Ja det slår ju allt! Med råge.
Kanske man sen kunde avsluta med att göra sig en liten avstickare till
 sköna Sicilien och vila upp sig innan det är dags att dra hem igen.
Har inte varit där men det ser verkligen fint ut! Någon som varit där?
Bra restips? Men sen skulle jag som vanligt längta hem!
Hem till ön, huset och hönsen...hem till vardagen...


Hemma är ju ändå faktiskt bäst, alltid, alltid, alltid.
Men man kan ju få drömma sig bort lite ibland.
Resa lite sådär i tankarna...

KRAM

söndag 8 september 2019

En fjädrig glädje!


Alltså dessa damer som börjat få fart på fjädrarna och som alltid hälsar 
mig godmorgon med ett ljust knorrande och som blir lite sura om
de inte direkt får komma ut i trädgården 05.30 prick - gäsp!!!
Nåja, det är verkligen en sann lyx att plocka in 
sina helt färska och goda frukostägg.


Gandalf, ja han som ser ut som en grå dammvippa, håller damerna
i styr (tror han!) Näää de här damerna kör sitt race och han får
vackert hänga på och försöka hålla sin lilla tuppkam högt!
Han är snäll och vaktar dock damerna mot diverse faror :)


Jag gräver ett större grönsaksland. Kvällarna mörknar fort nu och
så alla dessa dimmiga morgnar. Snart stundar skördefest på ön...

Kram från mig!

fredag 6 september 2019

Det blir en HET helg!


Puh vilken vecka!
Ja att köpa ett gammalt hus är inte bara "mysigt" om man
säger så...det är ju egentligen ett heltidsjobb att bara
underhålla allt och ständigt dyker det upp nya förskräckelser!
Nåja mer om detta en annan dag...
Det lär bli en HET och läsvärd helg :) Jag älskar ju chili och stark
mat, men det ska vara "gott starkt" ja inte så man helt brinner upp!
Och sen är det så himla tacksamt och kul att odla sin chili.
Många sorter och med olika styrka och smak!


 Årets skörd blev väl inte den bästa. Min chili har fått stå ute i ur
och skur i brist på växthus men de är ganska så tåliga ändå...
Dock blev det inget av min allra godaste gula "bananchili"
Det får jag ta igen nästa sommar och odla desto mer :)


Nog om chili! Denna bok beställde jag också!
Konsten att städa. Att man behöver en bok i något så
självklart som att städa?? Ja jag vet inte men jag är nyfiken på
att lära mig något som gör städningen både enkel och effektiv.
Ni vet, överfulla garderober, stökig källare och att man aldrig
hittar det man ska! Ack så tröttsamt och tidskrävande...
Återkommer när jag läst den :)


Jamen fredag igen, dags att dra sig tillbaka i soffan och
leta upp popcornpåsen, ja var jag nu har lagt den?!?!

KRAM

söndag 1 september 2019

Blommiga London!


I många år har vi tagit en tur till London i maj och besökt Chelsea flower show. 
Ja man är ju som ett barn på julafton när man besöker detta blommiga eldorado!
I år blev det inte av att vi åkte...
Kanske kanske kanske om jag håller tummarna hårt blir det nästa år! Hoppas!


Ska ni hit så häng då på låset i arla morgonstund! Lugnt o skönt på fm och helt knökat
med folk på em. Dock trevligt och väldigt artigt på sådär engelskt manér ni vet...
Och sen lite regn på det förstås :)



Många bilder och många stopp! Så mycket inspiration!





Underbar klematis! Namn? Glömt!


Sötaste glassbilen! 



Klotrund inspiration...


Så snyggt växthus men jag hade span på vattenkannan :)
"Vill ha varning" på den minsann...


Lite regn skulle behövas här hemma också. Växthuset är inte klart än
och jag önskar man kunde beställa mer tid. En extra dag i veckan!
Jamen söndag igen! 
Ha en bra och vilsam dag...

KRAM

lördag 31 augusti 2019

Hallonlandet, stolen & sekatören...


Sommaren har varit helt underbar på många sätt men ändå rann
den iväg för snabbt. Som alla årstider gör nuförtiden...


Trädgården som jag inte hann med i år har intagit en något 
disigare och dovare färgskala. På väg mot höst...



Plommonträdet har fått sig en dos av höstmood.
En vemodig men vacker färgskala...


Goda vindruvor är dock på gång runt husknuten!


Hallonlandet, stolen & sekatören...

Projekten är många och jag är en storförbrukare av sekatörer.
5000 kvm trädgård och jag lägger bort dom överallt.
Tror jag köpt 10 st i år men alla är spårlöst borta!!
Får väl sätta spårsökning på dom :)

En riktigt SKÖN lördag till er alla!

KRAM

onsdag 28 augusti 2019

Naturlig lyx!


Livet rullar på, dagar och veckor också.
Snart är det sköna september...



Sköna dagar och disiga kvällar...



Gillar den här tiden! En minisemester hade suttit fint nu men det
hinns inte. Tur att man bor som man bor där stranden inte är
långt borta och Alvaret breder ut sig med all sin enslighet...
Naturlig lyx!

KRAM

söndag 25 augusti 2019

Ön tar ett djupt andetag...


Söndag igen och potatislandet är upplockat o rensat. Morötterna
likaså. Blev väl inte tidernas skörd men det räcker gott...


Ön tar ett djupt andetag efter en hektisk sommar och jag likaså...



Gandalf och hans galanta hönsdamer!
Jag tror faktiskt att han är lite trött på dom ibland...
Kackel och flaxande på hög nivå!


Äppelskörden blev sisådär. Men en burk äppelmos ska det väl
ändå bli! Skön söndag på er, njut och vila mycket nu :)

KRAM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...