Bloggintresserade

onsdag 18 november 2015

5 nyanser av grått...


Hela november är en enda dyster gråskala, 5 nyanser av grått.
I morse när jag satt och åt frukost och samtidigt studerade två
rådjur som mumsade i sig fallfrukten från päronträden så kom 
jag på att jag skulle tänka ut 5 roliga saker med november...


Jag fortsatte stirra ut i det gråa diset och på rådjuren. Tuggade vidare på 
ostmackan, med ett huvud helt tomt på vad som är roligt i november...


Fåren har ju dock en snygg gråskala...alltid något.


Efter 3:e koppen kaffe och en hel timma senare hade jag fortfarande inte kommit 
på 5 roliga saker, inte ens EN sak! I bakgrunden hör jag nyheterna som inte heller
känns så speciellt positiva med allt elände som händer i världen just nu.
Kanske var jag bara på dåligt humör i morse, kanske
är det bara grådasket ute, kanske bara en helt vanlig dipp mitt i veckan.
Klart det finns lite ljus i tillvaron denna månad! Men i dag hade jag lika gärna 
kunnat ligga på rygg i soffan och läsa ett lexikon baklänges från Ö-A. 
Ja så rolig var denna dag, en helt vanlig grå onsdag i november...


Vad tycker ni är bäst med november? Bara EN glad sak räcker!
I morgon är en annan dag och givetvis en gladare dag för då ska jag
till Kalmar och äta lunch med mina barn och träffa goa vänner!
Precis vad jag behöver just nu i höstdiset känns det som...

Kram till er alla!
Titti

Pssst...EN rolig sak (som jag höll på att glömma) är all respons med just förra inlägget.
Ni var ju ganska många läsare av min blogg som hittade dit fick jag veta! KUL!
DET glädjer mig verkligen...

25 kommentarer:

  1. Du har gjort grå ser så vacker. Jag älskar ljuset och känslan av frid i ditt sista bilden. Ha en bra vecka! Sarah x

    SvaraRadera
  2. Åhh tack Sarah...vi får kämpa denna månad!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  3. The best thing about November for me is to go away and find some blue skies!!!

    SvaraRadera
  4. Jag försöker njuta av november och förbereda lite inför advent som jag alltid längtar till. Jag åker runt i små mysiga gårdsbutiker och köper några nya småsaker att pynta och pyssla med. Gör kransar, sätter upp ljusslingor och bestämmer vilken gran som sen ska huggas och bli julgran. Bakar lite och smakar lite på glöggen. Det är ju bara småsaker, men det gör att november känns uthärdlig ändå. I november börjar jag äta D-vitamin också och det gör mig lite piggare (tror jag i alla fall). Tron kan ju flytta berg så...
    Ha det fint nu och njut av din lunch med barn och vänner! Snart vänder det och blir ljusare!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Fina gråbilder må jag säga. jag hatar ju november trots att jag är född då. Så det är väl det enda roliga att jag firar min födelsedag och Mårtens Afton. Fast jag jobbar på att försöka se mer positivt på saker och ting. Så idag gillar jag alla små söta hyacinter som man kan köpa i november. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det är nog inte så konstigt att allt känns grått när det ÄR grått överallt. ute inne och i världen. Men jag är glad för att vårt hus på kolonin börjar se ut som just ett hus nu.En bagatell kanske men för mig betyder det att jag har nåt att se fram mot i detta gråaktiga liv vi lever just nu.
    Ha det gott i allt de gråa, du har i alla fall hittat fina bilder till din text
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Sonen fyller ju år i november (9-:onde), så det är inte svårt att komma på en rolig sak för mig:). Sedan tycker jag om vädret, ja alltså inte det jämngråa men att det är milt för årstiden, det gillas av mig.
    Dina bilder är tokvackra som alltid.
    Ha det gott vännen, och du, november är snart slut:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. En riktigt bra sak med november, är att det bara är en transportsträcka till advent :-) Det går ju att fuska lite, bara man har passerat mitten. Att lysa upp lite i det grå är inte helt fel.
    Ha de bäst. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  9. Det bästa med November är att den snart är slut:-)
    Hoppas att min envisa influensa också får ett slut snart, för usch så trist det är att sitta inne i skumrasket och hosta och snörvla vecka efter vecka!
    Gläder mig i alla fall åt dina vackra bilder.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  10. I am waiting for the fog to drift into our valley and bring its quiet mystery. Beautiful photos, as always dear Titti. xo

    SvaraRadera
  11. November...jag gillar mjukheten.
    Som blir med varm choklad, tända ljus och en bokhög.
    Gillar förberedelserna för glittret som börjar första advent.
    Att sitta i skenet av tända ljus och pyssla på kvällen.

    Så gillar jag ljuset i dina bilder! Igen den där mjukheten=))
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  12. ...och nu har jag hittat hit! Trots det något grå inlägget så var det en mysig bekantskap ;) Skämt åsido, jag kan tycka om det grå, det kan vara lite mysigt, men det får inte bli för mycket av det mysiga! Som sagt, en trevlig bekantskap och jag kommer säkert tillbaka.
    /Marina

    SvaraRadera
  13. En glad sak i november... Hmmm... Ja det var ju inte lätt kan jag säga, men nog är det väl så att levande ljus, ngt bra på tv och allmän mysfaktor höjer stämningen... Helst ska det regna spik och blåsa rejält därute, allt på en och samma gång. Ha en fin dag!!!

    SvaraRadera
  14. Jeg kjenner vel akkurat som deg. Ser ikke så veldig mange positive ting med november. Det måtte være at jeg og mannen feirer bursdager . Vet ikke om det er så positivt heller, blir jo et år eldre haha.
    Ha en fin novemberdag

    SvaraRadera
  15. Bra i november? Färgerna och att tända mycket ljus., tycker jag. Men denna november har varit mycket bättre än det brukar vara den här årstiden.
    Vad roligt det låter att läsa ett lexikon baklänges! / Britt

    SvaraRadera
  16. Grey is beautiful! Så sa en kursledare i personlig utveckling från USA en gång för många år sedan. Han menade också att ingen annanstans i världen finns det så många nyanser av grått som i Sverige i november. Jag brukar rabbla det som ett mantra när november är som gråast för att försöka se det vackra i det - ibland lyckas det, ibland inte !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  17. Jag är en typ som verkligen gillar november, så jag får svårt att hålla mig till en sak. Här kommer alltså: myset - det är helt okej att tända ljus och häcka inomhus med en bok. Det är väldigt få måsten i november. Jag som har häst älskar hösten över huvud taget. Pålle blir pigg och slipper alla bitande hemska insekter, finns inget så fräscht och doftande som en höstskog. Oooooppps. Bäst jag slutar här, annars blir det en roman. Väger upp med ett minus - jag blir trött av mörkret, men är så otroligt smart att jag tagit ledigt på onsdagar för att tanka dagsljus och njuta.

    SvaraRadera
  18. Yngst i familjen introducerade gråmys här hemma när han var lite yngre. Det är fint att ha och vara mitt i när hösten är som ett tätt dis i hela gråskalans skiftningar. Allt sånt där som gemenskap, gå igenom en hög med böcker och tidningar, tända ljus, en brasa, varm choklad, en bra film. Jag kan tycka om att bara tänka på det fast det sällan blir så mycket av som jag önskar. En och annan solglimt lättar förstås upp, vilket ju också gör de soliga novemberdagarna som emellanåt tittar fram till en bra sak. Å´ snart lyser vi upp med advent ...
    Ha det gott!
    /Mia

    SvaraRadera
  19. Just found your blog... I`m mesmerized by your beautiful photos!!!
    You are very TALENTED!!!

    SvaraRadera
  20. Lovely photos Titti .......it's definitely time to get cosy ...Gail x

    SvaraRadera
  21. Beautiful pictures, I particularly like the first with all that atmosphere and the fourth such a lovely close up...

    SvaraRadera
  22. Just den här november har varit ganska hyfsad tycker jag. Ingen frost, blommor i trädgården, hösthallon, tomater som fortfarande mognar och annat. I kväll är det kroppkakekalas i hembygdsföreningen. Hör väl också till november när potatisen börjar bli lagom "gammal". Och dessutom är jag ganska förtjust i de gråa nyanserna. Trevlig helg! /Kerstin

    SvaraRadera
  23. Jag gillar november och grått, kärringen mot
    strömmen. Är ju inte särskilt förtjust i vinter, då
    sjunker humöret här. Sjunker i takt med snön och
    kylan. Gillar dina bilder med gråljuset, det ger lugn.
    Ha en fin helg och kramar/AM

    SvaraRadera
  24. Hej Titti!! Hoppas allt är bra med dig :) Wow så vackra bilder!!! Ha en trevlig helg. Kram Anna

    SvaraRadera
  25. Intressant läsning. Själv gillar jag novemberlugnet, myset inomhus, närheten till advent, barnbarn som inte bryr sig om väder -bara är.... Januari brukar dock vara segare, med långt till våren och få synliga gröna färger utomhus.
    /Luna

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...