Bloggintresserade

fredag 19 april 2013

Lyckliga smaklökar!


Goda matrecept brukar inte dugga tätt här på bloggen även om jag älskar god mat! I veckorna vill man gärna ha maten snabbt på bordet men det ska ändå vara gott och vällagat...
Här kommer ett recept som jag verkligen gillar och ofta lagar - det är gott, det går snabbt och gör mina smaklökar lyckliga!


Medelhavskyckling
 3-4 st kycklingfiléer
salt & svartpeppar
smör
200 g salladslök
4 dl Arla creme fraiche gourmet saffran & tomat
2 dl torrt vitt vin
färska örter, chilipulver

Gör så här: 
Salta och peppra kycklingfiléerna. Dela filéerna i mindre bitar. Bryn dem i smör.
Skär salladslöken i bitar.
Fräs i smör i en gryta, rör ner creme fraiche och vinet. Lägg ner kycklingen i
såsen. Låt allt sjuda på svagvärme i ca 10 min.
Strö över massor av färska örter som timjan, basilika, persilja.

Jag brukar servera detta med ugnsrostade rotfrukter. Potatis, morötter, färska rödbetor, 
paprika och palsternacka som jag skär i lika stora delar. Ringla över olivolja/rapsolja, lite
flytande honung, chilipulver - krydda med salt och peppar.
Ca 200-225 grader i ca 30 min.

Servera med mango chutney...

Smaklig måltid!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...