Bloggintresserade

onsdag 25 september 2019

Funderingar & en hel del gröna idéer...


 

Dagöga, stockros, rödsolhatt. Ja de flesta perenner mår bäst av att hamna i jord nu.
Fröerna får en naturlig period av kyla och gror snabbare när vårvärmen kommer
(ja om sisådär ett halvår, bara att stå ut!!) Det här första året har jag mest iakttagit vad
som kommit upp i rabatterna, noterat vad som växer bra, vad som ev ska flyttas osv.
De tidigare ägarna har ju satt ”sin” prägel på trädgården så nu gäller det att tänka
 till lite. Vad gillar jag? Vad passar till huset? Ja banne mig inte lätt…



Röda blommor är kanske inte direkt min favoritfärg men de röda
rosorna och de mörka stockrosorna passar finfint till vårat
vita hus och är vackert ihop.
Ja runt huset är det ganska så stilrent och enkelt…


Rabatterna är få vilket i sig är ganska skönt men med 5000 kvm stor tomt har
 jag plats att skapa lite olika ”trädgårdar” Ja hur det nu ska gå till eftersom
jag inte är någon större trädgårdsmästare! Det är väldigt tunnsått med
blommor just nu och blommor vill man ju ha – i mängder!!

Så jag har börjat skissa lite, ändrat mig 1000 gånger och kastat 3 fullklottrade
block. Ibland med idéer och planteringar som skulle slå Sissinghurst och en
hel del idéer som skulle göra att jag skulle få ett heltidsjobb på knä att
bara rensa ogräs och vilda rabatter! Puh, inte alls bra...



Jag tror dock att jag har bestämt mig. Kanske. Jag har en plan, en skiss…
En väldigt luddig, färgglad och klottrig skiss men den känns kul och hyfsat lättskött
om jag gör det rätt. Det ska bli lite olika trädgårdar i trädgården. En romantisk blommig
del med höga fingerborgsblommor och aprikosa rosor, en del för odling och bredvid
hönshuset ett land för gröngödsling med mycket blommor för bin, humlor och fjärilar
(HÄR finns många bra tips!) Längst bort i trädgården ska det bli ett stort härligt
"plocka-bukett-land" där bl a färgglada zinnior ska få samsas med dahlior på hösten!


Låter som ett jättejobb, eller hur? Men näe jag ska visa er min skiss sen J
Kanske måste jag önska mig en grävskopa i julklapp också om allt detta ska grävas!
Nåja, jag ska börja lite smått så får vi se hur mycket jag hinner - och orkar!
Men just nu ligger jag förkyld i soffhörnet och börjar med det roligaste först!
Jag beställer högvis med fröer HÄR och grävandet får jag väl ta tag i sen
när den värsta snuvan lagt sig!


HÖSTKRAM



11 kommentarer:

  1. Oj vilken stot trädgård du har flyttat till, där finns att göra tänker jag! Vilket jobb, men roligt också, hoppas vi får se din ritning!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännande att följa dina planer 🌻 Krya på dig i soffhörnet🍁🌿

    SvaraRadera
  3. Jag tror att du kommer att få en jättefin blomsterträdgård! Sen är det ju så att ibland har trädgården liksom en egen vilja också. I alla fall är det så hos mej och ibland stretar jag emot, men vad hjälper det?
    Lycka till med planerandet och krya på dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Tror säkert att du får till din ide som du har kläckt. Får du sedan en grävskopa i julklapp så har du garanterat en ny trädgård till näst, nästa sommar.
    Krya på dig nu och beställ en massa fina fröer.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Åhh så roligt att planera trädgård. Min grej ju. Gillar valet av aprikosa rosor med fingerborgsblommor. Älskar fjärilstanken också. Vi ska också fixa till en äng i vår. Vad ska man med all gräsmatta liksom. Bra samarbetspartner. Gillar Impecta. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Titti!
    Roliga funderingar! Alltid spännande med att skapa nytt. Här börjar jag istället fundera på hur jag skall minimera sådant som perenner som frösår sig hej vilt, ogräsrensning och delning av växter men det är inte lätt att bestämma sig för vad som ev skall bort för att underlätta skötseln av en liten trädgård.
    Lycka till och stor glädje!
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Looking forward to seeing your plans!

    SvaraRadera
  8. Dear Titti, I know what you are writing about, but I also know you will find your way as the creative person you are.
    Happy happy days and thank you so much for your lovely words
    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Planlegging av hage er så kult å gjøre om høsten/ vinteren, og så gjøre det om til virklighet neste vår.
    Fine bilder!
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  10. A quote - "A garden is a place of beauty. . . . . .and a job forever"

    SO TRUE!

    SvaraRadera
  11. Med så meget jord, står alle muligheder jo åbne, men det gør det nok ikke nemmere. Men de lange vinteraftner, kan jo bruges til planlægning - og til drømme. Det er dejlige blomster i skønne farver, du viser i dit indlæg.
    Hav en skøn weekend!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...