Bloggintresserade

lördag 8 december 2018

Höns, ökat midjemått & så regnet som bara öser ner...


Jag har ju blivit med hönshus! Ja förra ägaren av huset hade höns.
Dom gick och kacklade runt här bland syrener, hallon och pioner.
(Ja hönsen, inte ägarna ha ha!)
Själva hönshuset ligger i den gamla svinstian som är från tidigt
1900-tal men hönsgården ute är nybyggd och har en relaxad
pool, ett sandbad och så sköna sittplatser/pinnar för alla
tvåbenta fjäderfän. Ja ni hör ju - klart vi måste ha höns!


Vi tänker "låna" höns i vår och bara ha dom över sommaren. Testa lite.
Se om vi klarar av det. Älskar ju ägg och "eget "är ju alltid det bästa!
Så nu läser jag på om allt från ruvning till olika hönssorter...


I veckan hittade jag påsen med mina papper och akvarellfärger
bland alla flyttlådor och diverse sopsäckar - jamen lycka!
Som jag längtat efter att få måla men aldrig tagit mig den tiden de
senaste åren. Så dumt. Det finns inget mer avkopplande än att ha
en pensel i handen och bara låta färgerna flöda över pappret.
Meditativt & så avkopplande, ja lite som att fota...


Ute ösregnar det. Decembermörkret har lagt sig. I morgon stundar det
julmarknad i byn bredvid och så blir det adventsfika med en god vän.
Kan inte räkna hur många saffransbullar jag ätit hittills i år men
midjemåttet börjar bli fluffigt och jag bara fyller på, tjoho!
Livet är stundtals gott och snart är det ju jul också...
Jag ska nog ta den där extra promenaden i mars tror jag :)
Det blir bra!

KRAM


12 kommentarer:

  1. Låter kul med egna höns eller till låns. Visst är det konstigt att när mörkret infinner sig ökar kilona på kroppen. Hoppas det snart är vår igen.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Du har många strängar på din lyra. Ja, måla med akvarellfärg är rofyllt. Jag behöver inte leta vet vart lådan ligger men …… jag ska bara. Kanske ta en lussekatt till.

    SvaraRadera
  3. Mysigt du har det :). Åh höns låter jätteroligt tycker jag, spännande att följa detta.
    Men wow så fint du målar! Imponerande.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så klart du måste ha höns! Inte bara för äggen utan för det trevliga sällskapet. En fin liten akvarell ser jag också. Du är bra!
    Ha det gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera
  5. WOW!!! Chickens and watercolors♥Happy Holidays!

    SvaraRadera
  6. Åhh höns är meditativt. Oops vad fick jag det ifrån?. Fast jag menar att hönor är mysiga och rofyllda. Egna ägg är ju kanonbra det med. Vad fina akvareller du gör. Jag har mina penslar och färger på biblioteket jag med. Fast jag målar inte. Sen ska vi prata midjemått också. Eller kanske inte.. Ha Ha! Fast nu njuter vi av varenda saffransbulle tycker jag och pepparkaka. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  7. Höns är ett trevligt sällskap i trädgården. Så fint du målar. Midjemåttet är bra att ha till vårens arbete i trädgården. Vi njuter av saffransbullar o pepparkakor.
    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  8. et är klart ni skall låna Höns, så bra egentligen. Det bliver ju spännande
    Så roligt allt verkar hos Dig. H'r är det lite svårare, det måste nästan vara
    som en beställning. Det är ingen fara , jag skall inte ha några höns.
    Tyvärr det har jsg växt ifrån, lycka till lilla Duktoga Du.



    SvaraRadera
  9. Visst ska ni skaffa höns om ni har allt klart som bara står och väntar! De är inte svårskötta alls, och såå trevligt med egna lantägg. Fina akvareller du gjort!
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  10. Klart du ska ha höns! Det är verkligen underbart, särskilt om man inte har för många. Jag har haft höns en gång i ett "tidigare liv". Vi hade 6 hönor och en tupp. Rikigt fina var de - Leghorn och Plymoth rock hette raserna. Gav helt ljuvliga ägg! Vi hade dem från att de var kycklingar, men de växer snabbt.
    Kul att höra hur det går, och med hönsgård, hönshus och allt!

    Så du målar också akvarell, precis som jag. Så jättefint du målar! Det syns att det inte är första gången. Jag har inte heller prioriterat måleriet senaste åren. Fattar inte! Det är ju det härligaste som finns och tiden bara försvinner! Det var nämligen DET jag skulle göra när jag flyttade från storstan och det är över 7 år sedan nu.
    Vi får skärpa oss!

    Härligt med alla lussebullar och julgodis!
    Ha en fortsatt skön andra advent!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  11. Så härligt att det fanns ett färdigt hönshus på tomten - det ser så trivsamt ut med höns i trädgården och jag jättesugen att göra som ni - låna höns första året. Fast jag har ju ingen hönsgård och dessutom är jag allergisk mot hönsägg och maken är inte lika sugen som jag så det stannar nog vid en längtan.
    Åhh så duktig du är på att måla - önskar jag kunde !
    Ha det så gott i ditt nya paradis !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  12. Oh! Titti det låter trevligt med höns, klart att det kommer till att gå bra. De är ju så lätt skötta och så egna ägg så gott ( alltså hönsens )! Nu ser jag framemot, att till våren få se höns i ditt hönshus!
    Kram från mig Ingela och hönsen här!!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...