Bloggintresserade

fredag 7 augusti 2020

I det där lugna...


Vilken het sommarvärme! Varmt så att man slår helt baklänges ju!
Kollade på termometern utanför köksfönstret i morse och den
stod på 34 grader! Hade den fått värmeslag tro?! Eller jag?!
Sommarens varmaste (?) dag bestämde vi oss för att cykla ner
till byn och äta en god lunch. Det blev en bovetegalett med
en helt magisk skagenröra och så picklad rödlök på det.
Gotteligott!!



Nä inget större ståhej och glam i byns fina båthamn! Om jag nu inte vore 
så himla sjösjuk så skulle jag gärna vilja ha en liten båt liggandes här. 
Tänk att dra ut på det blå en tidig och disig morgon i september...
Eller kanske en het dag som denna!


Det känns alltid som om norra ön har ett högre tempo än den södra delen...


Hit på södra ön söker man sig för naturen, lugnet och den där dyrbara stillheten.
Även om sommaren har varit helt galet turistmässigt och husbilar farit förbi
i en enda strid ström så finns det ändå ställen att få vara helt själv på.
Ja tack och lov får man väl säga!

Det har varit många insändare i de lokala tidningarna om just turister/
husbilsfolk som kör sönder den arma naturen här på ön. Parkerar precis 
som de vill, kör över skör Alvarmark och öns viktiga flora.
Ja bara man får den där sköna och blåa utsikten när man drar upp
rullgardinen i den där nya superdyra husbilen så är allt gott!
Näe morr från mig!!! Ett stort och surt morr!!!
Alla är inte så, absolut inte - men många tyvärr. Nåja nog gnällt från mig.
Men man måste ha en viss respekt för naturen och det fridlysta...
I varje län - och i varje landskap!


Vattnet är hyfsat varmt nu. Jag väntar dock några veckor
till med att doppa mig :) 


Så vi tog cyklarna ner till byn. På grusvägar. Bönderna skördar
och det har varit en varm, en väldigt varm och alldeles 
helt underbart skön augustidag. I det där lugna....

KRAM

15 kommentarer:

  1. Åhh så härligt att cykla fram på krokiga vägar. Förstår verkligen dina tankar om att det liksom bombaderas av turister som kanske inte visar hänsyn till naturens under. De borde bötfällas som överskrider bestämmelser. Tack för att du lyfter frågan. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Men har du inte doppat dig ännu!? Som bor på en ö... ? ;) Har tappat räkningen på mina bad, har ju varit så skönt i vattnet denna sommar, man vill ju inte gå upp... ;) Nej, man är olika, jag vet, jag retas bara ;)

    Kram Gunilla (som skall till Fårö i morgon, hoppas på många sköna dopp!)

    SvaraRadera
  3. 28, som hos mig räcker väl. Men man förundras över kvällarna... kan det verkligen vara såhär magiskt? Ikväll äter vi kräftor hos äldsta barnbarnet. Tänk att vi prickar in helt rätt dag! För jag tror det blir lika skönt ikväll?

    Nu njuter vi vidare.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Så ljuvligt :-)
    I dag kör vi över bron till din ö, den sydöstra delen är det som drar, som alltid. Vi hoppas på lite bad, sol och härlig avkoppling.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Ja det är ovanligt varmt just nu. Känns lite som att vara utomlands.
    Särskilt de varma kvällarna.
    Jag har inte badat en enda gång den här sommaren. För mycket folk som trängs på badplatserna. Det trivs jag inte med. Och inte bra ur Corona perspektiv heller.
    Jag tror att sommargäster och turister har blivit lite färre här nu.
    Så nu kan man kanske gå in på Willys och handla igen.
    Ha en fin helg på din vackra ö.
    Sitt i skuggan under päronträdet och njut av sommaren.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  6. Mycket märkligt hur de turistade tänker ☹ att de inte alls har någon förståelse.
    Jag har inte heller doppat mig i havet ännu.
    Så vackra bilder.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Hej Titti!
    De finns tyvärr lite överallt som tar sig friheter och inte tänker på någon annan än sig själv. Skönt att du har ställen där du kan njuta av lugnet. Det är så vackert.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Såå härligt att cykla på grusvägar och i den fina naturen! Men synd att turisterna inte kan visa hänsyn! Denna sommar då man ska undvika åka kommunalt har även min cykel gått för högtryck och på köpet har man fått både bättre kondis o härlig luft i lungorna! Så inget ont som inte har något gott med sig. . . !!! :-)
    Trevlig Helg
    Kram

    SvaraRadera
  9. Takk for de fine bildene. I går hadde vi 37 grader i skyggen her med oss ​​... utrolig, for mye av det gode. Fra i morgen blir været mer normalt, men i morgen skal jeg på tur til fjells... noen dager :-)) Ah dette blir fint... gå til fots og slappe av!!!
    Og etterpå har vi den store ferien ... og du vet hvor du skal dra - Sverige ...
    Jeg er så lykkelig.
    Jeg har bare vært i Sverige, Småland, Gotland og den vakre øya din en gang.
    Og nå kommer vi igjen ... denne gangen skal vi bo i Torngård-Gammalsbygården.
    Jeg er veldig spent på det.
    En veldig fin hilsen til deg. Viola

    SvaraRadera
  10. Hej Titti,
    Vad mycket vackert det finns i din närhet, ljuvliga bilder. Vi verkar dela badfilosofi. Har också nära till bad men ännu inte badat... Ha det gott! / Ulrika

    SvaraRadera
  11. Så vakkert det er der du bor. Ja, det lugne og stille er godt å ta med seg. Det er for mye bråk og stress i verden. Her hvor jeg bor er det også stille og fredelig.
    Klem, Marit

    SvaraRadera
  12. Vilken fruktansvärd värme! 34 grader är åt skogen! Man kan ju inte värja sej då! Jag får nästan panik!
    Härligt att ändå ha havet så nära, för lite svalkar det väl där, även om det är stekhett.
    Den galetten ser verkligen supergod ut!
    Jag kan tro att invasionen av semestrande märks både här och där. Folk som inte är vana vid vår natur och bara ska fram och ta för sej liksom! Usch, så arg man kan bli!
    Hoppas ändå att det lättar nu när vi kommit en bit in i augusti!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Jag som alltid älskat värme har stönat lite av värmen... Delvis för att jag börjat få egna värmesvallningar så det räcker...🙄 Värst när man ska sova, tycker jag.
    Och norra delen ja... Vi campade på Böda för några år sen... Rena cirkusen! Men maken vill att vi ska åka dit igen. Inte riktigt min grej, om jag ska vara ärlig!!
    Stor kram till Dig från Kate

    SvaraRadera
  14. Hei! Vakre og varme augustbilder. De står i kontrast til sommerturistene. Det er så slitsomt med folk som ikke vet hva hensyn er. Det er bare meg, og atter meg.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  15. Åh så underbart vackra bilder och så mysigt det låter att cykla till byn på krokiga vägar och äta god lunch! Så härligt!
    Mindre härligt med husbilsturisterna som bara "tar för sig" förstår jag gott! Nä, de får väl hålla sig på de där grusplanerna som kallas ställplatser kan jag tycka.
    Känns som att husbilar har blivit otroligt mycket vanligare denna sommar, förmodligen p g a Corona. Lite läskigt känns det när gamla människor 70+ och mer däröver far fram i de stora bilarna... Ett sånt exempel körde ut och gjorde en vänstersväng precis framför oss som körde på huvudled nu på semestern. Tur man själv är observant. Farbrodern som körde han bara log ända upp till öronen och viftade lite med båda händerna som en form av "ursäkt"... då funderar man som sagt hur många av de där äldre som egentligen borde köra husbil...
    Jag har inte badat i havet heller, men det gör jag ytterst sällan, jag badade för två somrar sen och då var det första gången på säkert 10-15 år... minst... Jag tycker alltid vattnet är för kallt och så gillar jag inte att inte se vad jag har runt benen... ;) Jag är nog säkerligen Smögens största badkruka! Många ortsbor badar långt in på hösten har jag förstått...
    Kram/Maria

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...