Bloggintresserade

lördag 17 april 2021

Vårspaning och så denna sköna höna!

Efter en extra kylig och BLÅSIG vår där lärkan har drillat högt uppe i skyn och jag har gått dubbelvikt i hård motvind så kom lördagen med en hyfsat skön vind! Lite lagom vårig, dunjackan och toppluvan åkte in i garderoben. Kan den ha kommit nu? Den där efterlängtade våren??

Kaprifolen på framsidan har stora gröna blad! Ett säkert vårtecken!

Ja sen den här sköna hönan som jag tror har fått total vårfnatt! Hon är så himla speciell...

Hon kom hit från ett hönseri iförd endast en stjärtfjäder, mager och eländig. Men visade sig vara den smartaste hönan i byn! Roligaste också! Alltid med där det händer! Nyfiken på livet och skulle nog helst vilja bo inomhus med oss. Titta på tv med hönsbenen i kors! Social och pratglad. Gillar äppelkaka med vaniljsås också :)

Öppnar man en bildörr är hon blixtsnabbt där och undersöker pedaler och växelspakar!

Hon skulle nog glatt följa med på en biltur! Näe även om mannen säger att jag kör som en höna (hm!) vill jag inte köra runt på en :) Det där kacklet i baksätet kan jag vara utan...

Hon som tror att man inte ser henne ifall hon tittar in i stenväggen när hon precis stjälpt ut alla mina pelargoner och sprätt runt jorden överallt! Smart drag :)


 Hon som agerade dörrvakt när växthuset fortfarande hade jordgolv och det bedrevs en väldigt hönsig och rejält skum nattklubb där inne under kristallkronans nattliga svajande. Hon som säkert tjänade en hel fjädrig förmögenhet på alla inträden. Ja just hon...


Och just precis HON som förra veckan kom glatt struttande förbi mig med en död mus i näbben som hon inte ville släppa och som toppade denna vecka med att i näbben komma med en grön och väldigt långbent groda!!! Jodå. Hon jagar det där vilda tydligen...
Efter kom hela hönsskocken nyfikna på vad hon hittat för gott!

Ja hon är verkligen speciell och inte visste jag att jag hade grodor i trädgården???!
Bara hon inte hittar alla huggormar. Jag bävar....

Livet med höns är alltid spännande och attans kul!

KRAM

23 kommentarer:

  1. Hei! For en personlighet. Det er spennende å bli kjent med dyr, og se hvor forskjellige de er. Og det er det jo ikke så rart at de er. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är verkligen speciell denna höna :)
      Tack för din fina kommentar!
      KRAM

      Radera
  2. Vilken skön höna, jag fick mig ett gott skratt! Så härligt i Guds fria natur!

    Ha en skön söndag också.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är VÄLDIGT speciell :)
      KRAM

      Radera
  3. Draga Titti,
    Ma incanta ca iubesti atat de mult animalele! Sunt adorabile gainile si oile tale.
    Ca si noua, si lor le place primavara cu siguranta.
    Cele mai calde salutari intr-o zi de duminica,
    MIa

    SvaraRadera
  4. Åhhhh, vilken charmig höna det där var.
    Vad heter denna bruna fjäderskrud då???
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon har inget namn direkt...har du någon bra idé??
      KRAM

      Radera
  5. Men vilken underbar höna du har! Vilken personlighet, och vilket sällskap! Låter ju så spännande och kul med höns, tänk om man bodde så man kunde ha det!

    Trevlig söndag på dig!
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Hej Titti!
    Vilken underbar höna du har i hönsgården. Det är speciellt med djur. Du beskriver henne så fint.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  7. Dear Titti,
    such a cute hen :), could be she was a taxi driver in her previous life! Your pictures are wonderful and yes, hopefully spring will come now.
    Still waiting.
    Happy days and all my best
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Det høres ut som du har fått deg en veldig spesiell høne :)
    Det er så hyggelig med dyr!
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  9. Jag dör, så underbara hönor du har i din skara 😂👌Maken undrar vad jag skrattar åt... Jo, åt dina hönor och din underbara beskrivning av dem. Så underbart att de får en andra chans och avsluta sina liv lyckliga.. 💖

    Nu har jag läst ifatt hos Dig, jag tog en paus från Internet..
    Hoppas verkligen våren kommit för att stanna nu🌿🌸
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
  10. Jeg morede mig hjertelig over din beskrivelse af den skønne høne. Hun er sandelig helt sin egen.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  11. Rolig brutta den där hönan. Jag visste inte att höns jagar villebråd så där. Kanske Diana skulle passa eller Artemis som ju är jaktgudinnor båda två. Fniss! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  12. Ja den hönan är mer som en katt än en höna.
    Följer dig runt överallt, kommer dragande på byten. Grodan var det roligaste jag hört talas om att en höna tagit. Och så styr och ställer hon över de andra hönsen.
    Som en riktig Kommandora. (från Emil i Lönneberga)
    Hon kanske skulle heta Kommandoran. =)
    Kram Carina

    SvaraRadera
  13. Underbart att höra om dina hönor - bara älskar dem. Så bra kol hon har vad gäller möss och grodor. Vem älskar inte äppelkaka med vaniljsås, det tillhör ju livets goda - det åt jag och livskamraten i solen förra veckan. ha en bra vecka med höns och annat.

    SvaraRadera
  14. Vilken alldeles speciellt och rolig höna du har! Jag vet ju att en del kan utmärka sej, men detta!!! Antar att ni får många roliga stunder med henne av bilderna att döma. Vilket roligt sätt du beskriver henne på också.

    Ja, våren avancerar verkligen och man är glad när man slipper blåsten, som idag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  15. Tack för dagens skrattattack, med min livliga fantasi kan jag verkligen se bilderna framför mig som du målar upp så fantastiskt med din text. Jag hade gärna smugit in och tagit mig en svängom på den befjädrade nattklubben under den svajande kristallkronan.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  16. Så koselig med høner, har liksom alltid tenkt at jeg skulle ha det, men det har aldri blitt. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  17. Så härligt med dina hönsberättelser. Tänk att de kan vara sådana individer. Inser att jag egentligen vet väldigt lite om höns.
    Trevlig torsdag!

    SvaraRadera
  18. Alltså dessa hönor, alltid någon som sticker ut.
    Så härligt sedan med alla ägg de förser oss med.
    Njuter och mår bra av alla dina fantastiska bilder TItti.
    Kram från Ingela

    SvaraRadera
  19. Så morsom og flott høne!
    Fine vårbilder, vakkert på Øland,
    Ha en fin lørdag,

    Klem, Ida

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...