Bloggintresserade

lördag 15 maj 2021

Det doftar hav, skön grönska & rosa äppelblom...

Maj rullar på med både regn och sol! Veckan startade med VÄLDIGT varma grader och grönskan tog fart. Näktergalen kör sin serenad högt utanför sovrumsfönstret exakt 04.30 varje morgon så jag behöver ingen väckarklocka längre! Sen tar duvparet över med sitt lite mer monotona hoande runt 05.30 så här blir det inga sköna, lata sovmorgnar längre. Gäsp! Ja det finns ju sämre sätt att vakna på - absolut!


Det är bråda tider att omplantera och ta hand om allt man sått! Hovdamerna surar för att de inte får komma in i växthuset och går genast med bestämda klor till närmsta rabatt och gräver upp allt jag planterat! Jodå. Igår rök en salvia, lavendel och så några nyplanterade jätteverbena - tack för den!

Men mitt i alla måsten måste man njuta av årets bästa månad också. Sköna maj.

Det doftar hav, skön grön grönska & så en air av rosa äppelblom...




Vi har försökt få en tid för vaccin men det verkar helt omöjligt. Så jäkla märkligt. Trots att coronan bara rullar på med många fler och hårt strikta restriktioner. Inte en endaste tid finns att boka. Trots att vi befinner oss i rätt åldersgrupp/riskgrupp. Snart börjat ju turistsäsongen här också med allt vad det nu innebär. Livet börjar kännas lite väl isolerat och lite ensamt. Men jag försöker njuta av varje sekund våren levererar i all dess grönska och allt fågelkvitter! Jag får mig ju en dos grönt & skönt vaccin för själen varje dag i alla fall - kanske det är det allra, allra bästa :) Jag hoppas!


 Kram från ett gäng våryra höns & Titti

16 kommentarer:

  1. Härliga vår-/försommarfoton. Vi hade några fina dagar, men nu är det regnigt och kallt igen. Helt plötsligt fanns det vaccinationstider här i Halland, så nu har vi fått bägge sprutorna. Hoppas att det är er tur snart. Jag nynnar på: 'Släpp fångarna loss, det är vår'. Så känns det nu för mig. Men är fortfarande aktsam. Var inne i stan och handlade, men här är det många som inte följer råden att handla ensam utan handlar hela familjer eller kompisgäng.

    SvaraRadera
  2. Draga Titti,
    Superba luna mai! Totul parfumat, colorat, vesel, proaspat, soare si totusi temperatura confortabila! Pozele tale spun asta... cu voce tare!!!
    Imbratisari,
    Mia

    SvaraRadera
  3. Hej Titti!
    Härliga bilder, som alltid hos dig. Idag regnar det och det skall det göra några dagar till. På tisdag får vi sol igen. Har också planterat om en hel del tomater, men finns en hel del kvar inne. Vill få ut dem smart. Värmen och regnet har gjort så att allt bara exploderar och slår ut. Hoppas att det ordnar sig med vaccineringen. Det känns tryggare att ha fått sin första dos.
    Ha en fortsatt fin helg. / Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Så koselige bilder. Akkurat som hos deg så dufter det hav her, vi har bare ti grader, men når det er vindstille så er det varmt nok, akkurat nå, når jeg har så mye å gjøre på i hagen. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  5. Tur ändå att maj levererar sin grönska och allt det andra - fåglalåt och hönssprätt mitt i allt detta märkliga! Trist att ni inte kunnat boka in er för vaccin!
    Hoppas verkligen på att ni lyckas snart. Då känns det ju ändå liiiite lugnare.
    Ljuvliga majbilder du visar!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Good Morning Titti,
    your May is amazing and as you do I love these shades of pure and fresh green too. Enjoy these wonderful moments and stay safe! Hope you'll get your vaccination as soon as possible.
    Big hugs and all my best
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Så fantastiska bilder. Äppelblommor är så vackra. Det är nästan snudd på att
    jag kan känna doften från havet också. När jag tittar på dina foton.
    Här har våren inte kommit lika långt. Men det har börjat bli grönt äntligen.
    Vad tråkigt att ni inte kan få en vaccinationstid. Det där är så olika i olika regioner tydligen. Jag hoppas det ordnar sig. Ni kanske kan få en drop in tid.
    Ha det bra och njut av din vackra trädgård. Som du så generöst låter oss njuta av också genom dina fina foton.
    Kramar till både dig och dina våryra höns från Carina

    SvaraRadera
  8. Visst ska du njuta av vad våren nu ger. Men förstår din frustration för er vaccinering som verkar svår att få tid för.
    Både jag och gubben har fått våran första spruta och gubben får sin nästa i början av juni. Min kunde ta upp till 3 månader innan nästa stick blir av.
    Ha en skön och bra söndag nu med dina bushöns i trädgården.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig tid detta är med alla blommande fruktträd och annat. Härligt att vara i trädgården nu och du har ju fin "trädgårdshjälp" av dina damer.
    Himla trist att ni inte har fått någon vaccintid ännu! Man vill ju helst få innan sommaren och ni som har så mycket turister omkring er kan jag tro. Det lär väl strömma till extra mycket även denna sommar.
    Håller tummarna för er!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Äppelblom är bland det finaste. Hihi, så roligt att läsa om dina härliga höns:)
    Vaccin vore bra om man fick snart, hoppas det är dags för min åldergrupp inom kort. Hoppas du får snart, jobbigt att vänta när man har rätt att få!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. A wonderful May post. So lovely! Hugs Yvonne

    SvaraRadera
  12. There is no vaccine here either. I've been waiting for a date with biontech for a long time.
    Your chickens look so lovely. I don't think they're angry at all.
    And now enjoy your wonderful garden
    greetings, Nicole

    SvaraRadera
  13. Man riktigt ser hur vita madam har siktat in sig på något nyplanterat - det är ju lättare att få upp än att själv sprätta. Läste ditt förra inlägg om barns kluriga tankar. Jag har ju arbetat som handledare till personal i förskolan/skolan och som lekarbetspedagog och har ju fått höra en del. En 5 årig flicka talade om för mig att hennes pappa hade varit och klippt sig och mamman tyckte han såg ut som en tupp.- Så nu har vi honom som ett husdjur, berättar flickan. Jag har Marks bok och den är underbar. Hoppas du snart får vaccin, men det bästa vaccinet är nog det du redan tar -det gröna.

    SvaraRadera
  14. Sköna maj, så sant. En härligt månad, trots vädret. Ni verkar ha samma typ av väder jag har., en salig blandning.
    Vad jobbigt att ni inte får någon vaccinationstid, trodde det stod till bättre i Sverige. Vi får hoppas.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  15. In the morning we have four sparrows nests above our windows, so we don’t need alarm clock like you.
    I had my first COVID vaccin and will receive the second one end of month.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...