Bloggintresserade

lördag 28 augusti 2021

Efter regn kommer oftast ett skönt solsken...

Från sommar till höst på bara några dagar. I tisdags var jag iförd shorts och nu blev det helt plötsligt dunjacka på! Ett fullkomligt kaos i vädret med regnmängder man sällan skådat. Översvämningar, skyfall och dimman ligger tät över både Småland & Öland. Ett märkligt väder...


I växthuset är det dock skönt. Här är det skönt att få sitta ner en stund, tända några ljus och bara få vara. Då känns regnet som rena avkopplingen, tystnaden. Bara ljudet från en massa tunga regndroppar mot taket... 

Pumpahuset i Eriksöre här på ön har mängder av roliga pumpor inför skördesäsongen. Oranga pumpor i all ära men i år blev det en grå. Kanske inget man kokar soppa på eller gör paj, kanske lite dyster men jag tyckte den var lite sådär lagom höstsnygg och färgen stör ju inte precis  :)

En växt jag köpte i våras som nu har de mest härliga höstfärger! Har ingen aning om vad det är för växt. Men vacker och slingrande är den i alla fall  :) Gillar färgerna på bladen...


Slingrande var också huggormen som gonade gott under en kruka utanför växthuset i veckan!! Ännu en! Jag måste nog snart konsultera en doktor för en STOR dos blodtrycksmedicin!! Dubbel helst. Ja till mig själv, inte till ormen!! Burr och så dessa höga hopp och skrik som ingår. Inte bra för mitt arma hjärta...
Fridlysta i all ära men måste alla tycka om att bo i min trädgård????!!!


Sötare är då denna lite skamfilade och stukade tupp! Kung Karl har tappat varenda stjärtfjäder och hela hans stolthet står nu på spel! Han står helst i en hörna med huvudet inåt. Jag misstänker att den där grå och väldigt sura dammvippan har satt han på plats! Så det är nog faktiskt lite synd om Kung Karl just nu...
Hans stolta och gyllene fjäderlösa kungakrona sitter just nu på lite sned :) 
Stackarn...


Hovdamerna bryr sig föga om vare sig kungen eller dammvippan utan länsar istället alla mina pallkragar! På allt grönt & gott. Här ryker allt som de tycker är värt att sätta näbben i...och ja jag får äta resterna!

Grönkålen får fötter och hönsen med när jag kommer :) Dom är luriga, hovdamerna....


 Tomaterna slängde jag ut när det var som hetast! Men nu regnar dom bort istället! Ja vilket konstigt skördeår det blev denna sommar...och de svarta tomaterna vet jag inte om de tilltalar mig. Inte var dom goda heller. Näe, ibland sår man så himla konstiga saker :)
Det blev ett inlägg som idag går i lite dystra färger och mood men med lite sorgliga och mindre roliga besked denna vecka så blir bilderna också därefter. Ja moder natur rår vi inte på, på sådär gott och ont...
Men det finns alltid nya tag att ta och efter regn kommer oftast ett skönt solsken :)
Jag tror på det!!!

Nåja, bästa kramen till er alla!

21 kommentarer:

  1. Very nice pictures. The black tomatoes are very strange, I saw some in the shops.
    If the translator is correct you had a viper in your garden, I am very scared of snakes.
    The poor rooster has lost his feathers!

    SvaraRadera
  2. Hej Titti!
    Ja nu är det riktigt blött och ruggigt. Hoppas som du på lite sol, såhär regnig och grå brukar inte hösten vara. Kung Karl har en fantastisk fjäderdräkt hoppas stjärtfjädrarna växer ut. Dotterns anka Sir Väs tappade sina vingpennor, det såg konstigt ut. Men tydligen gör de det, nu har de vuxit ut igen.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. I too would not like to meet your Adder as I know them to be venomous. Go into the green house to keep warm but do shut the door after you. I didn't realise that you had received floods and do hope that they have not personally affected you.
    Stay safe Titti and enjoy your figs and pumkin💙

    SvaraRadera
  4. De problemer har vi ikke, her regner det stort set ikke.
    Sorte tomater skal være meget modne, før de smager godt, ellers bliver de bitre.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh bra att veta med de svarta tomaterna! Ja de är inte speciellt goda just nu :)
      Tack för tipset...
      Kram Titti

      Radera
  5. You certainly are having strange weather. Hopefully there will still be many days of perfect sunshine and warm temperatures. Autumn is such a delightful season...my favourite, in fact.
    Hopefully you won't see that Adder again. That would scare me.
    I'm inspired by your photo of your greenhouse and have decided I too will light candles in my little garden shed.

    SvaraRadera
  6. Draga Titti,
    Ploaia am vazut-o, acum sa vedem soarele 🌄!
    Nu vreau sa cred ca este toamna, inca este vara, doar rece si ploioasa!
    Poze frumoase, in culori calde. Imi place mult.
    O duminica placuta,
    Mia

    SvaraRadera
  7. Hoppas att Kung Karl får nya stjärtfjädrar igen, så han slipper stå i ett hörn och skämmas.
    Vi får också hoppas att vädret blir bättre i Sverige tills vi ska dit i September. Här hos oss har vi högsommar ännu.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  8. Ja, det där vädret det rår vi inte på... Här har det varit regnigt, men inga skyfall.
    DU har så fint in ditt växthus, förstår att du trivs där!
    Fin ändå, Kung Karl, men jag kan förstå hans känsla... HOppas fjädrarna växer ut igen!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  9. Veckan började ju så bra med ljuvlig lagomvärme och sol, men sen!!! Likadant här - ett evigt regnande och sniglarna frodas här.
    Himla trist för din stackars Kung Karl. Inte lätt detta med revir. Men den där huggormen! Det låter inte alls kul att ha en sån som dyker upp lite då och då. Fy, så hemskt!
    Härliga fikon har du ändå och ett växthus att kura i när det regnar.
    Nu hoppas vi på lite mer sommarlikt väder!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Was King Karl attacked by another animal? Poor boy.
    Snakes are never welcomed in my garden either - especially the venomous ones such as the Copperhead. That 5 ft. long black snake was in my fig tree recently - we chased it away even though not poisonous - they still can give a nasty bite!
    Love your greenhouse - candles are always a nice way to cheer up dark, damp days. I love grey pumpkins - one year I even spray painted some that color!!!!
    Hope the sun returns soon Titti.
    Mary -

    SvaraRadera
  11. Hei, skjønne bilder, Titti..
    Det går ubønnhørlig mot høst, ja, men nå har vi sommervær her.
    Jeg har opprettet instagram profil, finner deg ikke på insta?
    Ha en riktig fin sensommerkveld,
    Klem, Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ida!
      Ja jag är inte så himla flitig på insta men du hittar mig på tittimalmberg...
      Jag ska leta upp dig också :)
      KRAM från Titti

      Radera
  12. Å, ditt nydelig veksthus! detaljer og lyset i bildene gir akkurat den rette stemningen, herligt:)
    Skiftende vær også hos oss, men nå kom plutselig sommeren tilbake. En nydelig helg ute i det fri.
    Ønsker deg en fin ny uke:)

    SvaraRadera
  13. Tänk jag såg min första huggorm i helgen sen jag var barn. Den låg och solade bland lingonriset. Här hemma fanns alltid orm förut men numera ser jag aldrig till dem. Och visst kommer solskenet till slut. Hoppas att även du fick en dos av sol och värme i helgen.

    Soliga kramar från mig, Carina

    SvaraRadera
  14. That is true; autumn is coming! But so beautiful photos you have!

    SvaraRadera
  15. Så underbara bilder, inte det minsta dystra utan snarare underbart dova och höstlika. Hösten kom kanske lite väl tidigt men just i dag har vi sol och nästa 20 grader i alla fall :-)
    Ha de gott och må solen lysa upp din tillvaro. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  16. Mukavaa kun kiinnostuit blogistani ja liityit lukijaksi ja kommentoit näin löysin tieni sinun blogiisi ja liityin myös lukijaksi. Sinulla on kiva blogi 🤗❤

    SvaraRadera
  17. Høner er definitivt bedre enn hoggorm, får håper du ikke får flere besøk av sistnevnte. Du kan forresten sende litt av regnværet denne veien, her er alt så tørt. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  18. Tänkte just att ditt växthus ser så mysigt ut, där skulle man gärna sitta och njuta lite. Lite av lusten försvann i och med huggormen... Verkar som om vi haft samma odlingslycka i årets udda väder, men nästa år då!
    Känner med Kung Karl och charmas av dina hovdamer.

    Ha en fin vecka! Kram Ulrika

    SvaraRadera
  19. Hua mig!!!….huggorm, jag höll på att få hjärtstopp för en snok intill verandan här.
    Underbara bilder med höst feeling Titti!
    Önskar dig allt gott.
    Kram Ingela

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...