Bloggintresserade

fredag 15 oktober 2021

Höstiga, hostiga dagar & så saknar jag lille Kung Karl...

Bloggen börjar mer och mer bli en helgblogg! Inläggen i veckorna blir inte av, tiden finns inte. Tiden går sin gilla gång och det finns inte mycket att skriva om, dela med sig av. Det är väl mest på helgerna jag sätter mig ner och reflekterar över veckan som gick. Summerar. Hittar något att skriva om, visa er. Ja jag vet inte...kanske kommer inspirationen tillbaka snart. Just nu har jag en påflugen jobbig höstförkylning som kom som en sur och dyr räkning på posten också. Jag är hostig och täppt i hela näbben...


På tal om näbb så försvann Kung Karl förra söndagen. Denna gång inget slagsmål, inga avslitna fjädrar i trädgården, han var bara helt spårlöst borta. Vi letade överallt. I buskar och snår. Den där "luriga" saken kom alltså tillbaka en solig söndag mitt på dagen och bara knep honom. Rakt av. Helt iskallt.

Jag har funderat hela veckan över vad det kunde vara. Räv eller rovfågel? Men i morse såg jag en STOR skabbräv springa över ängen nedanför huset. Ja så var den gåtan löst. Räven fick inte med sig Kungen första gången - men andra. Naturens gång. Så är det. Skabbrävar har det svårt och jagar tydligen dagtid, stressade. Förra hösten hade jag också en skabbräv som tog en höna här. Det är så mycket glädje med frigående, lyckliga höns men de har sååå många fiender runt husknuten också, tyvärr!! 
Jag hoppas lille Kung Karl har det bra i hönshimlen nu...min fina lilla tupp.

Nu får resten av den lilla hönsskocken vi har kvar (6 st) vara inne i hönsgården tillsvidare...räven lär komma tillbaka för mer gott.

Ja det känns lite dystert, höstigt och motigt just nu. Det mörknar tidigare och tidigare, en dryg förkylning med en hackig hosta som håller mig vaken nattetid gör inte livet roligare om jag säger så. Jag var ju attans trött redan innan, av vaccinet. Känns som om man öppnar en dörr och så blixtsnabbt stängs den igen.

Rakt framför en.

Ja lite så känns väl livet just nu...

Men i morgon är ju en annan dag! Förhoppningsvis lite soligare, lite mer höstvarm och med massor av skön vila för en lite sådär trött, ganska så nedslagen och förkyld själ...prosit!

KRAM

31 kommentarer:

  1. Hej!
    Oavsett allt .... så underbart fina bilder.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla...trevlig helg till dig med :)
      Kram

      Radera
  2. Hej Titti!
    Så tråkigt med Kung Karl, förstår din känsla. Dottern blev av med en anka förra hösten, och de letade och letade, det måste ha varit ungefär som hos dig, en räv eller något som tog honom. Han var bara borta. Hoppas förkylningen ger med sig, så du känner dig piggare.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja räven är lurig...tyvärr! Tråkigt att behöva hålla hönsen inne nu också men men...
      Allt gott till dig!
      Kram

      Radera
  3. I'm sorry you're not feeling well and to add to this poor King Charles disappears. Things can only improve.

    SvaraRadera
  4. Hello,:=) I'm so sorry for the loss of your Rooster. That alone is enough to make you feel down, and now you have a cough that keeps you awake, so sorry, please feel better soon.

    SvaraRadera
  5. Oh, so sorry, Titti, it is a sad day to lose your little rooster, and feeling unwell is not helping the spirits. Be good to yourself and stay warm and cozy inside. x K

    SvaraRadera
  6. Så ledsamt att du inte mår bra. Och så Kung Karls försvinnande på det. Önskar att du snart rätar upp dig igen...

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Poor little king, I'm very sorry.
    Yes, a fox is also hungry, but it should rather eat fruit.
    I wish you a speedy recovery, cheer up, today is the weekend, the world looks a little better.
    Love from

    SvaraRadera
  8. Draga Titti,
    Povesti adevarate de viata! Ai motive sa te simti ingandurata dar cu siguranta dupa norii trecatori sta ascuns soarele! 🤗🤗🤗
    Nu e nevoie sa scrii in totdeauna, trimite-ne doar o poza frumoasa cum sti tu sa faci!
    Fi sigura ca ne umpli inima de bucurie si pentru asta te iubim.
    Cele mai calde imbratisari,
    Mia

    SvaraRadera
  9. Inte kul med en ihållig förkylning och trötthet.
    Så ledsamt att rävuslingen fick Kung Karl i alla fall.
    Ha en fin helg nu och jag skickar lite sol till dig och krya på dig kramar.
    Carin

    SvaraRadera
  10. Hvor var det trist, at du skulle miste Kong Karl. Nogle gange går verden en imod. Jeg håber, du snart får det bedre, så du kan nyde oktober, som trods mørke dage også kan være en meget smuk måned.
    Som altid flotte billeder!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  11. I am sorry that you do not feel well - lots of rest and TLC are in order. I am also saddened to learn about King Karl - he had captured my heart and I was hoping that he would live a long and lovely life with you.

    SvaraRadera
  12. En styrke kram från mig. Fina bilder du visar ändå trots höstsnor och hosta. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  13. Det var trist.. Här har mamma hittat nedgrävda hönor i potatislandet liksom sina försvunna skor som stog på yttertrappen. Hönsen kom från grannen. Men.. det är väl som så att man skjuter åtminstone de mest angripna rävarna?

    Ett blogginlägg i veckan räcker väl mer än gott!

    Hälsokramar från västkusten! Carina

    SvaraRadera
  14. Stackars lilla Kung Karl, och stackars räven.... Kan ingen jägare göra slut på pinan?!
    Helgblogg var ett bra namn... Här är det mer månadsblogg!! :)
    Stor varm höstkram till Dig!
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
  15. Men vad ledsen jag blir för din skull! ♥ Fina Kung Karl, så himla trist! Och så trötthet och förkylning på det, nej usch! Hoppas du kryar på dig snart!
    Varm kram Gunilla

    SvaraRadera
  16. Så trist med din Kung Karl.
    Håber du har fået det bedre og kan nyde skønne oktoberdage nu.
    Det er vel også fint nok med en helgblog - man har jo mange ting at beskæftige sig med.
    Min blog er nu også kun en helgblog.
    Ha' det godt.
    Ulla

    SvaraRadera
  17. Så jättetråkigt, både med Kung Carl och förkylning ovanpå allt! Verkligen jättetrist för dej! Så sorgligt med dessa skabbrävar och synd om dem är det ju så klart också. Så sorgligt att du mist din favorittupp!
    Önskar dej allt gott och krya på dej!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  18. Heeej äntligen kom jag in på din blogg igen! Nu kom jag på att om jag googlar fram den istället för att klicka direkt från din kommentar så gick det men samma varning kom upp om virus.
    Hoppas att du kryar på dig snart själv har jag lyckats stuka foten... Trist med hönsen kan bara föreställa mig hur det känns man blir ju så fäst vid sina ´husdjur´. Saknar en fisk som vek hädan i vinter stor som en mindre hund var det var så fäst vid den,,
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  19. Först tröttheten efter vaccinationen och nu förkylning, du hinner inte hämta dig från det ena…så trist när orken liksom inte finns där. Krya på dig! Då har Kung Karl gått samma öde till mötes, som en av mina tuppar….inte så mycket som en fjäder finns efter honom.
    Kram från Ingela

    SvaraRadera
  20. Synd på Kung Bore, men priset man får betala för att ge hönsen ett gott och naturligt liv. Jag brukar också se det som en möjlighet att för in nya friska gener i flocken när jag blir av med tuppen.
    Skabbräven plågas säkert nåt oerhört av all kliande skabb. Har du ingen jägare i närheten du kan ringa när räven är synlig. Här har vi hunnit ta ett par stycken tack vare att grannen 50 meter bort ringt när den passerat deras tomt på väg åt vårt håll. Att det också blev en hagelsvärm i stenfoten på uthuset och ett agaveblad med många hål i kan jag leva med:D
    Krya på dig
    /Anette
    atligatradgarden.se

    SvaraRadera
  21. Aj aj aj, så motigt och trist det verkar just nu. Och attans skabbräv.
    Hoppas du får lite sol och bättring snart!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  22. Dear Titti, I am so sorry to hear about poor King Charles, he was a very handsome cockerel. It is hard for you with a cold also. I hope that you will be feeling better soon. I am sending you some of our New Zealand sunshine and lots of hugs to cheer you up, Rose x

    SvaraRadera
  23. Vad jobbigt med denna förkylning som inte vill ge sig. Hosta som håller i sig är jbbig för hela kroppen. Krya på dig!
    Tråkigt med kungen, men som du säjer naturens gång.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  24. Thanks for sharing this article about Posting, Followed by you I did started Guest Posting for my blog..

    របៀបភ្នាល់មាន់ជល់អន់ឡាញ How to bet online rooster

    SvaraRadera
  25. Jeg krysser fingrene for a du kan føle deg mye bedre i dag ... Hoste er så stygg og den varer alltid så lenge. Og det er så trist at din kjære kong Karl ikke er der lenger. Jeg sender deg en stor porsjon styrke og energi til Öland, slik at du kan glede deg over de siste strålene fra oktober -solen med glede i hjertet.
    Takk for dine vakre bilder.
    Mange hilsener og klemmer.

    SvaraRadera
  26. Ja friheten innebär många faror, så tråkigt att Kung Karls liv skulle sluta på detta sättet. Jag har också blivit av med en tupp här i veckan ….inte ett endaste spår efter honom.
    Hoppas förkylningen har gett med sig, så att du kan njuta av helgen.
    Kram från Ingela

    SvaraRadera
  27. Thank you so much for such a well-written article.🥰😍😘
    ភ្នាល់បាល់​អនឡាញ

    SvaraRadera
  28. Thank you for sharing your good ideas.I was really inspired
    របៀបលេង Blackjack

    SvaraRadera
  29. I really like your blog ...🥰😍😘
    Thanks for sharing the good news!
    បាញ់ត្រីស្លត់

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...