Bloggintresserade

lördag 11 december 2021

Vinter på Öland...

 Snö och vintervitt i all ära om man bara kunde slippa den där halkan och isiga gator...

Mannen höll på att slå baklänges och drog av ett ledband i veckan. Ett nödvändigt besök till Kalmar och optikern för mig blev en isig historia. Det var skridskobana på hela parkeringen och jag fick hålla mig i varenda bil som stod parkerad där bara för att ta mig fram till parkeringsautomaten. Vilt mumlandes att hoppas inte den här och den där bilen har larm för då kör jag igång hela parkeringen när jag krampaktig höll mig i varenda bilhandtag och motorhuv för att ta mig fram. Jag hade lätt tagits för en simpel äldre kutryggig biltjuv när jag halkandes for fram och ryckte i varenda bildörr.

Jag hade en "helkroppsträningsvärk" i hela 3 dagar efter den där isiga parkeringspromenaden...

Det får gärna vara 2 meter snö och kallt men vi får alltid varannan dag väder här på ön. Snö, kallt, milt, is, takdropp, frost, dimma, kalla nätter, blåsiga dagar, sol & kyla. 

Allt i en salig soppa. Vinter på Öland...

Nästa fadäs. Jag trodde alla mina pelargoner skulle klara sig ute i gästhuset i vinter. Förvisso oisolerat men ändå...sååå osmart. Det räckte med en enda frostig natt så var dom slut. Jag får skylla mig själv att jag inte tog tag i den där kragen jag inte har och fick in dom i källaren i höstas. Mina fina vildpelargoner som jag var så rädd om. Men man har ju inte en källare på 400 kvm och nu invaderar ju alla citrusträden källaren...


Hönsen ja. Dom håller sig mest inne. Gillar väl inte att få snö på klorna. Inga ägg lägger dom heller. Nu får jag köpa ägg i affären. Dom kurar mest ihop sig i höet och sover hela dagarna. Gäspar och behagar bara sträcka på hönsabenen och gå upp när mat god serveras. Ja så borde man nog själv ha det...


 Ännu ett vingligt inlägg om egentligen ingenting. December rullar på. 13 dagar kvar till julafton. Jag är så himla glad att ni orkar kika in här även om inläggen inte duggar tätt, det värmer verkligen...

Nu ska jag kika runt hos er andra och se vad ni julstökar med denna dag :)
Ha en fin lördag!

KRAM

19 kommentarer:

  1. Låter besvärligt hos er. Här har vi fortfarande mycket snö men plusgraderna rullar in. Så om jag behöver ta ut bilen i början av veckan blir det blankis hela vägen ner i backen. Men jag är å andra sidan van... styr och håll andan :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Draga Titti,
    Iarna e frumoasa dar severa ! Cred ca as suferi sa nu avem iarna cu zapada. Activitatea ta... in poze sugetive.
    Cele mai calde salutari,
    Mia

    SvaraRadera
  3. Hej Titti!
    Inget är så besvärligt som en riktig halka kan vara. Kan se dig ta tag i bilarna på parkeringen. Tur du klarade det. Så tråkigt med dina pelargoner. Vi har inte mycket snö, och fasar för att det skall bli blött och halt.
    Ha en fin tredje advent /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. I'm sorry you lost your geraniums. Your winter weather sounds quite severe.
    Good thing you were able to hold on to those car doors and make your way across the icy parking lot. Best to stay home but that's not always possible.

    SvaraRadera
  5. You should have had ice skates on, you could have skated across the parking lot. :).
    Lovely photos - my favorite is the sheep.

    SvaraRadera
  6. Dear Titti, I cannot imagine it being so cold with so much snow, fog and ice and having to struggle walking in a slippery, icy carpark. It would have been embarrassing for you if you did set the car alarms off! Here it is 28 C and so humid that we have very light misty rain in the air and I have the cooling air conditioning on. I like your wintery photos, especially the drinks in the glass cups. It looks very festive. Sorry your geraniums didn't survive. I hope that you have a great week. Hugs, Rose x

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder! Jag känner igen väderfenomenen allt för väl, detta med varannandagsväder titt som tätt på vintern. Vi har haft liknande här med bitande kyla, snö, för att nästa dag vara plusgrader och lömska isfläckar. Hu, så läskigt med din promenad på parkeringen.
    Himla trist med dina pelargoner också. Man blir ju så överrumplad när kylan kommer plötsligt.
    Ja, vi skulle ha det som hönsen - bekymmersfria, gäspa och vara inomhus.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Det är det som är så tråkigt att vädret aldrig kan vara okej när det är vinter. Fram och tillbaka hela tiden och en massa olyckor och benbrott på detta.
    Ha en fin 3:de advent.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  9. Ja, halka är inte roligt inte! Känner igen mig i det där om kallt och milt omvartannat... Nu har vi haft ovanligt lång period avhärligt snöväder, men häromdagen blev det milt igen, så trist! Och nu blir det väl en gröngrå jul...
    Men broddar min vän, det behöver du ha! Är det halt klarar jag mig inte utan dem, det finns tex på apoteket som man sätter utanpå sina vanliga skor. Jag struntar i att det ser lite konstigt ut ;) Vid den här åldern ski**er man i sånt ;)

    Så tråkigt med dina pelargoner! ♥

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  10. Det där varannandagsvädret som vi bjuds på är allt annat än mysigt och halt.
    Vi var över en snabbis på ön i går och japp, moddigt de luxe. Men nu är skinkan och julkaffet räddat, nu kan vädret fortsätta ;-)
    Ha de gott och njut av helgen. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  11. Ja, hos deg er nok temperaturen mer vekslende enn her hvor det er kaldere. Is om vinteren er helt fryktelig ja, og en kan slå seg fryktelig. Fine høner hos deg!

    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  12. To us where it's still quite warm - a lovely autumn this year - the cold and snow makes it sound perfect for Christmas! Do be cautious when out on ice - did your husband tear a ligament in his leg (the translation is difficult to follow!)- if so hope, he's OK.
    Lovely photos as always, thanks for sharing, and have a wonderful Christmas season.
    Hugs, Mary in North Carolina sunshine this morning! XX

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder och rolig läsning. Ja för jag ser ju dig där på parkeringen. Träningsvärk är bra värk om man frågar mig. Jag lyckades rädda mina pelargoner i sista stund. Hoppas bara att de överlever elvärmen. Men det finns nya att köpa i vår. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  14. Det er ikke let at gå på is, især ikke hvis den er ujævn, hvad den ofte er på en parkeringsplads. Godt du kom frem uden at falde.
    Jeg nyder at læse dine blogindlæg og ikke mindst se dine billeder. Det hverdagsagtige kan også være interessant at læse om, og det er i virkeligheden sjældent, at der ingenting sker.
    Hav en god søndag!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  15. Godkväll TItti!
    Härliga vinter bilder ifrån ön. Ja du här i Skåne är det mängder med snö , men precis som hos dig ….är det annan dags väder. Plusgrader o regn väntas, så det blir till att ta fram roddbåten!
    Kram från Ingela

    SvaraRadera
  16. Det är vanskligt med denna halka.
    Jag drattade också och stukade handleden, så förstår din känsla när du gick runt där på parkeringen. Broddar är verkligen bra och det gör att man tänker på halkan och är mer försiktig och ger visst skydd.
    Hoppas mannen och du mår bättre nu.
    Fina vinterbilder från Öland.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  17. Jeg synes det er så koselig å titte inn til deg her på bloggen. Glatte veier liker vel ingen. Her kom snøen og den forsvant like fort. Jeg gikk tur i går og det var ikke et snøfnugg å se lenger. Men du de pelargoneiene, de kan leve ved roten! Håper du ikke kastet de, for det er ofte de fryser av kvistene, men roten klarer seg. Ønsker deg fine dager mot julekveld :)

    SvaraRadera
  18. Such beautiful photos. I’m glad you managed to stay upright and make your way through the icy parking lot. I know what that is like — I am from Minnesota (now retired to South Carolina) where ice and snow visit us nine months of the year.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...