Bloggintresserade

lördag 14 maj 2022

Hängmatta & hallonsaft...


Jag hinner inte med! Allt blommar! Det är äppelblom, päronblom, syrener och solgula rapsfält. Det är svalor, vårvindar, ogräs och en alltför stor trädgård att sköta själv! Jag tar ett djupt andetag...



Och här har nu skottkärran stått i snart 3 veckor. Den börjar nu glo surt på mig för den brukar minsann ha högtryck i användning denna tid på året! Men inte denna vår. Mitt knä är inte bättre så jag ligger lågt och ser med stora ögon på medan ogräset allt mer tar över i hela trädgården...


Hur som måste nu fröerna ner i jord, hög tid. Hovdamerna och dammvippan ser direkt när jag häller ut något från en prasslig påse och vips är de där! Hoppas dom jordförbättrar och krafsar runt fröerna och inte äter upp dom för mig. Men man vet aldrig. Dom bedriver någonslags skum trädgårdsrörelse när de tror att jag inte ser dom tydligen och dammvippan ser minsann alltid (o)skyldig ut :) Jo jo....

Han är klurig! Men snäll. Håller kungligt hov med damer som aldrig lyssnar...


Trädgårdens alla 1000 syrener står snart i full blom. Doften som påminner om glada skolavslutningar, en lång stundande sommar. Lata dagar & tankar som bara får fladdra iväg. Hängmatta och solvarm hallonsaft. 
En sol som värmer skönt och ja ogräset får jag väl ta tag i höst misstänker jag...


Ja så här vill jag att min sommar ska bli! På rygg i gröngräset. Med tvätten fladdrandes i sommarvinden...
Inge Löök´s bilder är alltid lika fantastiska och så roligt glada och rogivande :)

Jamen kram! Ha en fin lördag/helg! Det är ni så värda...

Titti

17 kommentarer:

  1. Åh, stackars dej som fortfarande har ont i knäet! Jag kan verkligen känna din frustration mitt i allt detta. Ja, snabbt går det nu! Syrénerna har inte börjat här ännu, så skomakarn har fortfarande semester här medan häggen blommar. Vilka smarta höns du har och vilket bra namn på Dammvippan! Du får försöka bortse från allt arbete med ogräs etc. Lätt att säja, jovisst, och jag kan bara önska dej god bättring! Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ibland får man bara gilla läget men det är inte roligt att ha ont.
    Jag kan känna syrendoften och blir som ett litet barn.
    Ha en fin och bra lördagskväll.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Hej Titti!
    Så tråkigt med ditt knä, hoppas det snart blir bättre. Men du får passa på att vila, som Inges gummor gör. Inge är min bästis och klasskamrat från läroverket i Helsingfors. Väldigt duktig på att teckna och rita redan då. Tog ett skott från en lila syren hos dottern förra året, och den ser ut att må riktigt bra, och har många knoppar. Så kul.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Your lilacs are beautiful and I'm sure they smell heavenly!
    Sorry your knee is not getting better :(

    SvaraRadera
  5. I always enjoy seeing the chickens!

    SvaraRadera
  6. So sorry to hear your knee is not any better yet.
    All your pictures are always wonderful.
    Love the lilacs - what a heavenly smell they have.

    SvaraRadera
  7. Hi Titti,

    Everything blooms so beautifully in the spring.
    It's really enjoyable.

    All the best and greetings.

    SvaraRadera
  8. For en søndag... blå himmel med små sommerskyer, alt er grønt og blomstrer, fuglene kvitrer... ren lykke... hilsen til deg på Öland. Jeg ønsker deg en rask bedring for kneet fra bunnen av mitt hjerte... nyt søndagen til det fulle. Yes :-)))
    Viola

    SvaraRadera
  9. Underbara vårbilder, allt kommer verkligen på en gång i år. Lite som en gammaldags ketchupflaska.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  10. Bonjour Titi,

    Sorry to read that your knee is still hurting you and that you must stay in a chair while plants are growing. In gardening magazines, we are told that we must stop bothering with weeds and let them bloom, it's good for biodiversity because when they flower they attract bumblebees and bees.
    For my part, I no longer bother too much with them, there are too many. Now in places the grass is replaced by daisies, clover and other weeds that I don't know. These vegetal "bitches" are growing at a high speed in spring !
    I like your photos of apple flowers. I hope your knee will improve.

    Take care. All the best,

    Hélène

    SvaraRadera
  11. Bonjour Titi,

    Sorry to read that your knee is still hurting you and that you must stay in a chair while plants are growing. In gardening magazines, we are told that we must stop bothering with weeds and let them bloom, it's good for biodiversity because when they flower they attract bumblebees and bees.
    For my part, I no longer bother too much with them, there are too many. Now in places the grass is replaced by daisies, clover and other weeds that I don't know. These vegetal "bitches" are growing at a high speed in spring !
    I like your photos of apple flowers. I hope your knee will improve.

    Take care. All the best,

    Hélène

    SvaraRadera
  12. Så artig det bildet der til slutt. Kos deg og nyt dagene! :)

    SvaraRadera
  13. Dearest Titti,
    What lovely spring photos you show us here!
    That lilac is something I miss so much as it cannot grow here in the south; too hot.
    Sorry to read about your knee problem.
    Yes, hanging low is also what I’ve been doing due to another flare up of my severe mid–back arthritis.
    Life at times is not easy and yes, the weeds are laughing as that was the last thing I was doing; pulling them up!
    Hugs,
    Mariette

    PS Wish your blog would show up in the blog feed, not it is at the very bottom of my blog list (on my blog’s sidebar…)

    SvaraRadera
  14. Oh, I am sorry to hear that your knee has been giving you such trouble and pain. That is no fun! Especially after you have waited all winter to get out in the gardens, and now you must watch what nature has in mind for it all. It is most important to rest and heal despite all that you wish you could do. The hens will take care of the weeds, hopefully! Time to catch up on your reading and journaling and planning for next season. Sending healing hugs xo K

    SvaraRadera
  15. Men hur söta är de inte, dina höns! Så oskyldiga, så oskyldiga... Eller inte... ;)
    Fortsätt att krya på dig!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  16. Hoppas ditt onda knä snart blir bättre! Tittar på dina vackra bilder och hoppas du kan njuta lite men jag förstår din frustration nu när det är mycket som ska skötas.
    Önskar Dig god och snabb bättring!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  17. Tackar, jo det var en bra vecka :) Såg att syrenerna börjat slå ut här också och det är en doft jag älskar. Men det var ju himla illa med ditt knä och att det inte blir bättre. Måste vara oerhört frustrerande....

    Styrkekramar från västkusten! Carina

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...