Bloggintresserade

lördag 29 juli 2023

Dammtussar & luktärter...

Målningen fortgår! En riktigt trist syssla och inte blir det bra heller! Det är mer färg på mig och annat runt om än på det som ska målas konstigt nog. Mellan varven plockar jag luktärter bara för doftens skull men de vissnar inne på en gång. Men vackra är de ju...och sen har ju dom den där helt magiska doften av somrig sommar :)

När målningen är klar måste jag storstäda. Ett trist måste! Men huuu så alla fönster ser ut och det är dammbollar större än en fotbollar som drar runt inomhus! Jag får ta allt en mulen dag sen framöver...

Solen och värmen fortsätter. I växthuset är det alldeles för hett...

Tomaterna är på g. Dock väldigt sent. Dom har nog dånat i värmen där inne...

Jag vattnar och vattnar. Det mesta slokar utom phloxen, ja sicken tacksam växt! Och väldoftande också!
Nu köpte jag en vit phlox men den blev lila istället, ja sånt får man väl ta :)

Tvätten torkar snabbt, ja det gillas ju också...


 Mina solrosor blev det inte mycket av denna sommar. Tur vi har en självplock av solrosor i byn! En solgul lycka minsann! Lördag, juli, det är varmt. Igen. Ett litet skönt regn hade verkligen inte suttit fel för växtligheten...

KRAM

22 kommentarer:

  1. It must be torturous to be painting in the heat of summer. I don’t envy you. Hope you get it done soon!

    SvaraRadera
  2. Dearest Titti,
    Oh, how I miss the sweet peas, we used to have them here...
    You sound like being very active—feel blessed for being able to do it as I cannot do anything...
    Hugs,
    Mariette

    SvaraRadera
  3. Hier regnet es gerade ohne Ende, gerne gebe ich Dir was ab.
    Dein erstes Bild ist wunderschön und auch die Sonnenblumen gefallen mir sehr gut.
    Ich wünsche Dir weiterhin Viel Freude beim Malen, Du packst das,
    lieben Gruß
    Nicole

    SvaraRadera
  4. I love Sweet Peas too. I was given a large bunch of them which smelt devine, but you are right, how quickly they die once inside.
    Hanging washing outside currently is a joy, and in no time at all everything smells fresh and dry making the job much easier to deal with.
    No Sunflowers for me this year, something came into the garden and snapped their stems in two, but I will try again next year.

    SvaraRadera
  5. Hej Titti!
    Mina luktärter har precis börjat slå ut, det blir nog inte många för någon hade ätit på dem. Tror det var samma bov som åt upp nästan alla liljeknoppar. Tomaterna har inte fått färg hos mig ännu. Kanske om det blir lite sol och värme. Men floxen blommar här också och de är riktigt fina i år.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  6. I hope August brings you cooler weather and much needed rain. You sound very busy with the painting. It will hopefully be worth all your hard work.

    SvaraRadera
  7. I can almost smell those sweet peas from here. Lots of tomatoes and cucumbers doing well. We have the same but not quite so ripe. B x

    SvaraRadera
  8. Jag kan tycka målning är avslappnande ibland. Samma rörelse och kanske något bra i öronen att lyssna till.
    Luktärter är så fina i all dess färg som de finns och luktar sommar gör de med.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra luktärter! Trist att alla sommarblommorna står så kort tid när man tar in dem. Vilken kämpe du är som orkar måla och fint blir det ju! Ja, tänka sej att det blir så mycket damm!
    Fantastiskt många tomater och det är ju helt klart på gång. Få se om mina hinner bli något vid stugväggen.
    Ha en fortsatt filn söndag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  10. I natt kom det ett regn här på Sudret, kanske att du fick lite hos dig också? Det behövs!

    SvaraRadera
  11. Here,near Montréal. we are having the wettest summer ever.My tomatoes look terrible,yet grass is so green..Never happy lol..Lots of bugs and things eating my plants..C'est la vie..Love your pics always:)

    SvaraRadera
  12. Esos ramos de flores son preciosos. Un beso.

    SvaraRadera
  13. Önskar lite värme igen här. Det regnar och regnar och åskar. Luktärter är ju bara så fina. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  14. Beautiful photos Titti.

    SvaraRadera
  15. Vilka vackra luktärtor, men trist att de vissnar så fort! Och ja det var sannerligen en ovanlig vit färg på floxen... ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  16. Nu har jag bytt webbläsare så nu kan jag kommentera hos dig ingen utan krångel. Skönt!
    Tänk att vädret kan vara så varierande runt vårt avlånga land. Här har det varit sol och regn i bra blandning och termometern har hållit sig under 22 en längre tid. Som barndomens somrar, lagom av allt!
    Hoppas ni också får regn snart!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  17. Mmm här regnar mellan varven och då tänker jag - i morron... ..dåå minsann. Men hittills har jag gjort annat istället. Så dammtussar här också alltså. Och när jag läser kommer jag på, just det jag måste plocka av luktärtorna annars kommer de sluta blomma.

    Förr odlade jag solrosor och tog in i bukett men så blev allergin sämre och då var det inte kul med solrosor längre.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  18. Ja det har varit en konstig hetta under juli. Även när det regnat har det varit kvavt.
    Svårt att klara växtligheten då förstår jag.
    Solrosor brukar ju gilla mycket sol. När inte ens dom klarar värmen, då är det riktigt varmt.
    När jag målar brukar jag ha färg överallt. Till och med i håret. Väldigt kladdigt.
    Så jag förstår precis hur du har det. =)
    Kramar Carina

    SvaraRadera
  19. Bonjour Titti,

    Je vois que vous êtes très occupée à repeindre vos fenêtres et autres murs de votre maison. Il y a des corvées dont on se passerait bien, n'est-ce-pas surtout qu'après, il faut tout nettoyer !
    Vos pois de senteur sont absolument superbes. Ici, l'été n'est pas trop chaud mais très sec, maintenant, il pleut et la nature est reconnaissante de cette pluie qui fait du bien. Dans le potager, tout était racorni et moche, les courgettes et les haricots verts tout petits. Cette pluie fait vraiment du bien à la nature, on l'entendrait presque respirer d'aise 😊

    Je vous souhaite bon courage avec la peinture.

    Kram
    Hélène

    SvaraRadera
  20. Oh, luktärtor är så underbara, vackra och doftar så gott!
    Städläget här är inte heller på topp. Försökte börja för några dagar sedan, men hittade hela tiden andra och roligare saker som "behövde" göras.
    Måla är roligt, men inte hur längs som helst.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  21. Painting can be such a hot job. I love your bouquet of sweet peas. The heat really makes things wilt quickly.
    The tomatoes look good - just a few more weeks, perhaps?

    SvaraRadera
  22. Beauty flowers and very beautiful decorative solutions.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...