Bloggintresserade

söndag 27 augusti 2023

Skördetider & sensommardagar...


Vi närmar oss september. Skördetider och sköna sensommardagar när solen värmer sådär lagom, ja inte dumt alls. Hösten är alltid fin här på ön. Visst, mörkare kvällar och disiga morgnar men det får man ta...

Längtar till att få pyssla, måla, läsa mer...trädgården tar en massa tid sommartid. Och jag har blivit långsammare. Bara att inse. Sen skyller jag lite på den där artrosen som ständigt gör sig påmind om att jag inte är 30 år längre...trist men sann fakta :)



Husets enda höna och tupp drar sig tillbaka tidigare och tidigare för varje dag...de vill in och sova runt 18.00. Sommarens äventyr är över. Jag förstår dom...


Efter en het sommar fick alla tomaterna en skjuts nu! Jag har tomater i överflöd! Gott men det kan bli liiite för mycket att ta hand om....


 Söndag och på dagens matsedel står hemmagjord lasagne. Kanske slår jag till på att göra lite glass till efterrätt också. Har fått ett tips om att jordgubb/basilika glass ska vara gott, vi får väl testa :)

KRAM

25 kommentarer:

  1. Så vackra bilder du bjuder på. Ja det märks verkligen att vi går mot mörkare tider nu. Känns lite trist. Sommaren gick så fort och knappt hann man blinka så är det snart september. Men det blir bra det med. Alla årstider har sin charm.


    http://hannaskrypin.se

    SvaraRadera
  2. I'm looking forward to some cooler weather, the garden is still flourishing but the gardener is flailing. Late summer crops and you still have plenty, must have been another successful growing season.
    That is the most beautiful of hens, I will share with my daughter, the hen lady.
    Thank you for sharing, and putting a smile on my face this early morning.
    Hugs,
    Jo

    SvaraRadera
  3. Åhh så gott med lasagne, en av husets favoriter :-)
    Åhh jag känner att jag nog är nära släkt med innevånarna i ditt hönshus ;-) Känner också att det drar lite i ögonen allt tidigare.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  4. Im not 30 anymore either 70 soon.But the gardens call right now and will until frost.Then rest but cold;)Lovely pics:)

    SvaraRadera
  5. Oh ja, Erdbeeren-Basilkum Eis ist sehr lecker.
    Und Lasagne geht ja immer.
    Lass Dir Deine Tomaten schmecken, sie sehen gut aus.
    Und ja, wir sind nicht mehr jung, aber irgendwie geht es immer weiter, auch langsamer.
    Dir einen schönen Abend, lieben Gruß
    Nicole

    SvaraRadera
  6. Jag välkomnar lättjefulla september. Mörkare kvällar med tända ljusslingor. Rödvin. Inga krav. Lättare att andas. Mättade dofter från övermogna fruktträd. Köttgryta med rotsaker. Lugn.
    Hoppas du känner detsamma.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Gardens do take up a lot of time and I also am looking forward to days not quite as demanding as now.
    Your hen looks so pretty...as if she got spattered with white paint. GM

    SvaraRadera
  8. Esa gallina es preciosa. Besos.

    SvaraRadera
  9. Dearest Titti,
    Some lovely photos of the fade–out of summer!
    The hen and rooster actually teach us something.
    Hugs,
    Mariette

    SvaraRadera
  10. Det lyder som en herlig søndagsmiddag. Og så er der jo anvendelse for en del af tomaterne.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  11. Hej Titti!
    Vi har inte fått tillräckligt med sol, så jag har inte något överflöd av tomater. Glesade ut igår så hoppas jag att de skall mogna. Dina bilder är så fina , och vilken fin fjäderdräkt din höna har.
    Ha det så bra /Kram Marika

    SvaraRadera
  12. Nog känner man av att man inte är någon ungdom längre när man ska göra saker och ting. Så artros på det med, gör det inte bättre precis.
    Här hos oss tyckte jag det kändes som hösten var på G i morse med. Svalare, friskare vindar istället för klibbiga varma vindar redan runt 06.00 tiden.
    Ha en ny bra vecka och basilika och jordgubbsglass lät intressant.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  13. Man får verkligen "rätta munnen efter matsäcken", det där med artrosen etc. Nej det ska gudarna veta att man inte orkar lika mycket som förr. Ljuvliga bilder på augustitemat och visst närmar sej hösten. Här regnar det väldigt mycket, men jag njuter ändå - trädgårdsjobbet får vänta.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Beautiful - your photos are wonderful Titti and, as always, make me want to come to 0land. Enjoy the cooling off days and send some of that fresh air my way please! Still so hot here, tomatoes cooking on the vine!!!!!
    Hugs - Mary x

    SvaraRadera
  15. Vilka fina bilder, de andas verkligen sensommartider! Skönt, lite vemodigt kanske, men ändå skönt tycker jag.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  16. Hope the lasagna went well. Lots of tomatoes here too to be dealt with. Our cats are much cuddlier the last few cooler evenings. Always a sign autumn is coming. B x

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder!
    Jag känner igen mig i mycket det du skriver. Sommaren är härlig, men också lite stressande, tycker jag. Så mycket som ska göras. När hösten kommer börjar jag gå i ide, tända ljus och äta soppa. Som du säjer man är inte 30 år längre. Behöver också lite lugn och ro emellanåt. Jag ser fram emot en fin höst nu.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  18. My laying hens are going to bed earlier and earlier as well. They are sensing the change. I am ready for fall. It has been too hot of a summer.

    SvaraRadera
  19. Bonjour Titti,

    Comme vous, c'est une période de l'année que j'aime bien. La transition entre l'été qui finit et l'automne qui n'est pas encore là. J'aime l'automne, peut être parce que je suis née en Septembre ? J'aime ses couleurs, les premiers feux de cheminées, les feuilles mortes à ramasser.
    J'espère que vous aurez le temps et l'envie de peindre les belles couleurs de l'automne qui approche.
    Bonne fin de semaine.

    Kram
    Hélène

    SvaraRadera
  20. Hoppas det blir en fin höst! Vi har haft regnigaste sommaren som jag kan minnas i vuxen ålder. Men vissa blommor har gillat den här sommaren andra tar om nu när de fått se solen igen. Njuter av dina vackra bilder som alltid.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  21. Hei!
    Det er deilig at andre gjøremål står foran oss. Jeg gleder meg også til å tegne og sy tepper. Du tar vakre og inspirerende bilder. Ha det godt! anne

    SvaraRadera
  22. Your pictures are beautiful. I suffer from arthritis and it also reminds me everyday that I am not so young!! I like Autumn and the cooler days, we are going on holidays next week by the sea.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...