Bloggintresserade

söndag 3 december 2023

Månad nr 12...

Efter veckor av enbart grådis möttes jag en morgon av ett litet täcke av snövitt! Man tackar! Ja inte för att snö är ett det bästa jag vet men dock bättre en klaffsig lera och ett totalt mörker och dimma...

Nu dags för månad nr 12 och det är hög tid att skrämma upp julsakerna igen. Jag har samlat på gammalt julpynt i minst 100 år. Jodå. Det är något visst med de där gamla glaskulorna och dess färger...


Annars känner jag mig som fåret nedtill. Stoppar huvudet i höet. Jag gillar varken kyla eller isiga vägar. Inte heller julhysteri, julstress och lutfisk. Men julen har en massa mys också, förstås!

Jag börjar redan längta efter julskinka och en god Jansson, prinskorvar och rödbetssallad! Julmaten är viktig. Saffransbullar också. Och skumtomtar. Och pepperkakor. Och julmust. Ja det finns mycket gott med december...



Vädret kan man inte rå på. Ändra eller förgylla. Det är som det är i december...

Ha en mysig 1:a advent!

KRAM

23 kommentarer:

  1. Wunderbare Bilder, sie strahlen so eine Ruhe und Besinnlichkeit aus.
    Dein Weihnachtsschmuck ist toll, Viel Freude beim Dekorieren.
    Dir wünsche ich einen schönen 1. Advent, lieben Gruß
    Nicole

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra julkulor! Tänk att du samlat i 100 år :) Önskar dig en fin första advent.

    SvaraRadera
  3. Loving the pretty glass Christmas decorations. It certainly looks very cold in your corner. Enjoy a gentle build up to Christmas. B x

    SvaraRadera
  4. Hej Titti!
    Tror att det är snö i större delen av landet. Ser riktigt härligt ut. Skönare med snö än regn och slask. Tiden rusar, och snart är det Jul. Gillar december. Gamla dekorationer är så fina. Ha en fin 1:a Advent!
    Kram Marika

    SvaraRadera
  5. Så vakkert der ute med det hvite sløret over landskapet. Nydelige kuler også. Ja, nå er det første advent. Kos deg. Klemsiklem:)

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen som det är i december. Kul att ni ändå fått lite snö, här har vi ganska mycket och kallt är det, väldigt kallt!
    Önskar dej en fin första advent!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Önskar dig en fin och bra första advent med.
    Tack för alla fina bilder.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  8. Snö är definitivt bättre än klafsig lera ;) Jag älskar ju snö jag, och vi har massor nu, så härligt tycker jag! Förutom att skrapa bilen då förstås, men men. .
    Önskar dig en fin advent!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  9. Bonjour Titti,
    C'est sûr, la neige transforme le paysage le plus banal qui devient féérique. Vos photos sont toujours très belles.
    J'aime aussi les décorations anciennes de Noël. Elles ont tant de charme comparées à celles vendues de nos jours.
    Profitez-bien de la première semaine de Décembre.
    Kram
    Hélène

    SvaraRadera
  10. Enjoy the season. It is off to a good start!

    SvaraRadera
  11. No snow or ice here, but in the north they do have snow. When you mention Jansson I was wondering whether you were talking about Tove Jansson’s world of the Moomins?
    Take care Titti, look forward to and then enjoy your special Christmas food.

    SvaraRadera
  12. J'espère que vous avez passé une belle journée pour ce premier avent ! Vos anciennes décorations de Noël sont très belles et tellement précieuses .
    Douce soirée !

    SvaraRadera
  13. Så fine og trolske bilder. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  14. The old glass ornaments are all so pretty.
    Love the picture of the sheep in the hay!! )

    SvaraRadera
  15. Beautiful pictures and I remember when we had the vintage Christmas decorations so colourful, but my parents have not kept them … at this time they have changed them for plastic ones! I will have a look in the brocantes for ones.
    I Hope your grandson goes well? I a m having a second grandson in March.

    SvaraRadera
  16. Dearest Titti,
    Happy 1st Advent to you and yours!
    Here the rain has stopped and it is 22°C so not bad at all and tonight 14°C.
    Pieter purchased yesterday over 60 fragrant small orange violets with dark faces. They need to be planted in the planter boxes and that will brighten up our bay window area and veranda. Also alongside the retainer wall of the driveway.
    We all love to add some color to the dreary winter...
    Hugs,
    Mariette

    SvaraRadera
  17. Här är det riktig vinter nu. Ett tjockt täcke med snö täcker allt.
    Minusgrader och kyla. Och jag har ingen större lust att vara ute.
    Sitter hellre inne och myser med adventsljusen tända.
    Jag älskar julpynt. Dina glaskulor var jättefina.
    Hoppas du hade en fin första advent Titti.
    Ha en bra vecka nu.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  18. Så flotte bilder du viser. Tåken gir en helt spesiell stemning. Vinterklem fra Marit

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Så vackra bilder!
    Ja, visst är det vackert med lite snö istället för allt det grå. Hoppas ni får behålla snön ett tag till även på din ö! Här har det snöat mera idag.
    Vilka vackra gamla julgransprydnadner du har. Vilken skatt! De påminner mig om min farmors julgranar med massor av färggranna glaskulor, och en spira i toppen. Och med det minnet kommer också minnet av deras skörhet. Vet att jag tappat någon/några i golvet när jag var barn och hjälpte till att klä granen...Och min farmor som bara sa "Det gör inget! Akta bara så du inte skär dig på glaset!"

    Ja, annars håller jag med dig - jag gillar egentligen inte heller snö och kyla...och är tudelad inför jul också. Det är liksom lite för mycket...och sammankopplat med en känsla av stress. Samtidigt som det är vackert och mysigt!
    Hälsningar Ninnie

    SvaraRadera
  20. I wish for snow every year, but we usually just get rain. When it does snow, it's magical. Christmas coziness is beginning to happen here, too. Christmas baking, decoration, and present making add a lot to this season. I hope you had a good first Advent Sunday.

    SvaraRadera
  21. Dina kulor till julgranstoppen är so fint... ett underbart urval du har...
    Vi hade första advent med hela familjen och allt, det var underbart och mitt hjärta är fullt av glädje.
    Jag hoppas att du gillar att dekorera din julgran
    kära Titti.
    Glada hälsningar till dig från Viola

    SvaraRadera
  22. Men så underbara bilder <3
    Dina julgransspiror ser oerhört vackra ut.
    Till helgen blir det ett kortare besök på Öland för att hämta julskinka och lite annat kött till jul.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  23. Tack för de underbara bilderna, Titti.
    Jag älskar ditt julgranspynt - glad advent till dig och många varma hälsningar från Viola

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...