Bloggintresserade

lördag 27 april 2024

Myror & ogräs...

Lördag igen! Inte klokt vad veckorna går. Efter en hel del kyla så hälsade äntligen våren på. Om den stannar eller om den bara var här på blixtvisit får vi se...nu får man bara hänga på!

Något som verkligen har hälsat på trots kyliga vindar är ogräset! Hjälp! Grönt och frodigt är det också och breder ut sig i varenda rabatt och hörn. Som om jag inte hade annat för mig än att rensa ogräs, morr!


I växthuset har världens alla myror flyttat in! Dom har invaderat varenda kruka! Något tips hur man får bort/ut dom???

Ja man kan ju inte bara slita mellan ogräs och myror! Lite skön läsning är ett måste mellan varven...


Fårskallar på skönt & grönt grönbete! Ett glatt gäng som slipper rensa ogräs - lyckliga dom!


 Äppelblommen är på g. Det behövs bara några dagar till av sol och värme, sen så...
Kanske den vackraste vårblomman av dom alla :)

Ha en skön helg!

KRAM

20 kommentarer:

  1. Jag fnissar lite åt ditt frodiga ogräs... inte underligt att det trivs efter att du haft hönsen som ambulerande gödselspridare under flera år. Som man sår får man skörda, hihi!
    Myrorna har jag inget tips att komma med. Fy, och usch, inte roliga alls. Hoppas nån annan kan tipsa.
    Må gott på din vackra ö.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Ants by the hundreds here too. I’m hoping it will warm up so they’ll go outside. B x

    SvaraRadera
  3. I've heard that sprinkling the earth with cinnamon will keep the ants away but I myself have not tried it.

    SvaraRadera
  4. Här har vi också mycket myror. Jag använder kalk, det funkar ganska bra, men behöver upprepas. Även såpavatten funkar, men det kan ju bli ett väldans sprayande.. :) Här blommar äppleträdet också nu! Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  5. Hej Titti!
    Det ser så soligt och fint ut hos dig, dina bilder är nästan somriga. Här vaknade vi till snöslask och en vit trädgård. Hoppas maj för med sig lite solsken och värme.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder som visar dig kära Titti.
    Ja, våren är tillbaka... med för mycket vind... men ändå underbart. Solen skiner sitt vackraste leende. Jag önskar er en trevlig söndag... med en glad kaffe emellan.
    Kram från Viola

    SvaraRadera
  7. Ogräs hör till sommaren tyvärr.
    Myror är något som kommer och går här hos oss också. Men något supertips det har jag inte. Men när man ser de inomhus på altanen då sprayar jag något som jag köpt på Chinobutiken för insekter.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  8. Jeg har læst, at hvis man sætter krukkefødder under sine krukker, kommer der ingen myrer. Jeg har ikke selv prøvet. Jeg har derimod erfaring med, at der kommer myrer, hvis krukkerne udtørrer, så man skal huske at vande.
    Æbletræernes blomstring er for mig forårets højdepunkt. Og dit billede af æbleblomsterne er vidunderlig.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  9. Man får se det positiva med ogräset, många av dem är ätbara och fantastiska marktäckare ;-)
    Myrorna är riktigt trista besökare, det var nästan vårt första vårtecken. Med plattsättning på sand är det väl kanske inte så konstigt. Jag brukar tyvärr driva bort dem med några små burkar som jag ställer i växthuset (tror att det är något slags Myrr), inget miljötänk här inte. Men myrorna är ett riktigt gissel om de skulle hitta in.
    Äntligen lite värme! Nu kommer det gå undan värre.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  10. Love the photos, especially the sheep and apple blossoms. Good luck with the ants!

    SvaraRadera
  11. Thank you for your visit, have a good week!

    SvaraRadera
  12. Härliga vårbilder och söta fårskallar! Ja, ogräset får man ju på köpet liksom. Där bes det inte om ursäkt.
    Hoppas att du har en härlig helg och mycket sol!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Jag behöver också rensa ogräs. Men inte just nu, nu ska jag ut och lufsa en runda i skogen.

    http://hannaskrypin.se

    SvaraRadera
  14. Äppelblom slår nästan det mesta! ;)
    Hm, hörde på Rödavitarosen-podden att de pratade om myror, de tipsade om kanel och så något mer som jag nu förstås har glömt. Men lyssna gärna på den podden, den är bra!

    Vårkram från grannön!
    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Usch ja vi har också så mycket myror i år. Inne har jag satt myrdosor. Vet att jag använt majsmjöl också ute i stugan. Det kanske passar bra i växthuset. Myrorna gillar det men tål det inte. Inte giftigt för andra djur och sånt man vill äta. Kanel brydde de sig inte alls om så det tror jag inte på. Lycka till, nu kommer värmen även här vi vaknade ju till snö i lördags.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  16. Weeds are the bane of my life but ants come a close second. Fortunately ants don't to stay around too long, but weeds continually keep returning. Let's just enjoy the blue skies, the scent of the sea and any blossom that is here - hugs RosemaryX

    SvaraRadera
  17. Weeds grow so very well - too well! Apple blossom time is one of the most beautiful in the year. Those sheep are so picturesque, love their inquisitive faces. Enjoy the spring days and sunshine.

    SvaraRadera
  18. När min dotter hade myr invasion i trädgården fick hon rådet att hälla ut koncentrerad, alltså oblandad, funlight saft. Det innehåller något slags sötningsmedel som blir som ett nervgift för myrorna. De dör direkt. Hon provade kanel först. Men det fungerade inte alls.
    Köp ett par flaskor funlight saft.
    Vackra bilder som man kan drömma sig bort i en stund. Speciellt äppelblommorna och havet förståss.
    Ha en bra vecka Titti.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  19. I hope Spring stops there.
    For ants I know lemon and salt, not that strong but a deterrent!
    They love sugar, if it falls somewhere thousands gather.
    The apple blossom is amazing. You are a very good photographer!
    Have a beautiful week!

    SvaraRadera
  20. Jeg skulle også gjerne hatt tips om hvordan en fjerner maur, har fått en koloni i urtebedet. Ellers trives ugresset her også, tror jeg har rekordmye skvallerkål i år. Ha en fin uke, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...