Bloggintresserade

torsdag 27 november 2014

Julförnuftig!


I år tänkte jag vara lite julförnuftig, vad innebär nu det? Jo så här tänkte jag...

Jag tänker ta de lugnt och inte dras med i julhysterin runt allt som måste shoppas i december.
Jag tänker inte fylla kylskåpet till bristningsgränsen med julmat som man sen inte vill se annandag jul.
Jag tänker inte koka 160 påsar knäck och seg kola som sen ingen vill äta pga risken för att behöva göra ett akut och dyrt tandläkarbesök i mellandagarna.
Jag tänker inte slå baklänges utan ta ett djupt andetag när jag ser barnens önskelistor som brukar börja med, ett - ny bil och två - 3 veckor all inclusive på Cypern med kompisarna i augusti…tack tomten!
Ja ja, vi får se hur det går med den där förnuftigheten, man vet aldrig…kanske det blir som vanligt att man rusar runt med något vilt i blicken efter jakten på julklappar, köket är fullt av kastruller med fastbränd kola och kylskåpsdörren får hela familjen hjälpa till med när den ska stängas…
Men jag tänker i alla fall unna mig massor av varm choklad hela december, det har jag bestämt och högst upp på min önskelista kommer det att stå skön vila och ingen julstress, hoppas tomten läser det! Vad står det på era önskelistor?


Kram till er alla,
Titti

57 kommentarer:

  1. Dear Titti,
    oh uncountable cups of hot chocolate is a fantastic idea! I have to put it on my wish list too!
    Have a calm time and a happy one
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes let´s have a lot of hot chocolate this Christmas Elisabeth, it´s good for the soul!
      Warmly, Titti

      Radera
  2. Hihihi vem tänker inte så, och sen då ...är det samma rusch som vanligt. Bäst att inget lova.
    Jag har inte ens tänkt på en önskelista i år. Har inte riktigt fattat att det är dags än.Eftersom det är så bra väder än så håller vi på på kolonin och snickrar, antar att det blir nåt på listan till det huset. Nu skall jag i alla fall baka lite gott bröd till Advent.
    Ha en fin torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väl så, bäst att inget lova...vi får se hur det blir! Låter härligt att snickra på kolonin...
      Ha en skön kväll!
      Kram Titti

      Radera
  3. Hmmm, önskelista...får jag nog ta mig tid till att fundera igenom. Den börjar väl med världsfred, någonstans i mitten ett par cykelvinterdäck och slutar med de alltid lika behövda raggsockarna? Choklad låter som en utmärkt idé när gråfukten tränger sig på! Hoppas du får ditt lugn och att föresatserna håller. Någorlunda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det var en härlig önskelista innehållande allt och raggsockor är inte att förakta i julklapp, mina sitter på från 1 oktober till sista mars!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  4. Alltid så fina bilder!! Jag försöker oxå att begränsa mig sen flera år tillbaka och kommer allt längre med det för varje år...men visst är det allt lite stressigt imellanåt ;) Ha en fin dag. Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt! Låter härligt att du har hittat en lagom läge i allt vad som kallas jul...att det ska vara så svårt, det blir ju jul ändå!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  5. Så tänker jag också och brukar inte hetsa upp mig för julen. Vi har slutat med julklappar, men de barn som finns är inte med på det arrangemanget. Så barn får, men det är inte lätt det heller.
    Alltså önskar jag mig ingenting, mer än en jul i lugn och ro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en skön jul...precis som den ska vara, lugn och skön!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  6. Jaa, vad skönt det låter att bara sitta och mysa och dricka choklad och skippa julhysterin. Men så bra kommer vi nog inte ha det, varken du eller jag !
    Men å andra sidan kan det ju vara riktigt mysigt med jul oxå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir väl som vanligt...stress och allt i sista minuten! Vi får se...
      Ha nu en skön kväll!
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  7. That is one yummy looking hot chocolate! I'm with you, hot chocolate for December is a must. x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank´s for your sweet comment and yes, let´s have a lot of yummy hot chocolate this Christmas!
      Have a cozy evening,
      Titti

      Radera
  8. Anonym12:39

    På min ønskeseddel står præcis det samme som på din: Fred og ingen julestress :-) Jeg håber din julefornuft sætter sig igennem - og at den også kommer til at præge min jul - gerne sammen med varm chokolade ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hoppas vi på då, en skön och lugn jul...
      Tack för din söta kommentar!
      Kram Titti

      Radera
  9. Hej!
    Ja du jag vill också slippa all stress och jäkt bara vara och njuta med dom nära och kära.
    Lite god mat och bara mysa, Och Varm Choklad bara älskar jag,
    Jag Köper Ekologisk rå choklad så god, har du prövar den?
    Om inte gör det, den är supergod och nyttig!
    Fin 1 Advent till dej
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det låter perfekt med den chokladen, undrar bara var jag kan hitta den?! Jag får leta lite...
      Ha en skön kväll Kathrine!
      Kram Titti

      Radera
  10. Mmm, vi får väl se, tanken är bra. Men det
    brukar sällan bli som man tänkt.
    Jag vet inte vad jag önskar mig iår, men en
    jul utan stress lät bra.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jo...jag vet! Jag ska försöka få in detta som ett mantra nu...en luuuugn jul...
      Ja vi får se, det blir som det blir!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  11. Wonderful photographs !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Vicky!
      Warmly,
      Titti

      Radera
  12. Bra tänkt! Och jag tänker lite som du. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ja vi satsar på en skön och fröjdefull jul OCH december givetvis!
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  13. Det är inte lätt att bromsa ner, men det går ! Tror dock att det är lättare om man i familjen gemensamt kan bestämma hur julen ska vara och prata igenom vad som egentligen är viktigt. Ofta tror man att andra förväntar sej mycket mer än dom gör...För vem vill inte ha en lugn och skön jul utan stress ! - Och denna idiotiska köphysteri kan vi klara oss utan eller hur ? !
    På min önskelista står ; Snö och mörk choklad !
    Ha det gott ♥
    / Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö och mörk choklad gillar jag också! Då är vi två! Ja julen är vad man gör den till...men det är lätt att ryckas med med allt shoppande och "mys" som tillhör, det bara stressar mig!
      Hoppas jag få till den där lugna fina julen nu...
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  14. Tänkt i liknande banor, men börjar tänka om igen. Men vi hysteriar oftast inte omkring så mycket.Förutom med alla julklappsinköp. Och hinna vara överallt helst på julafton ;)
    Det var det jag tänkte hoppa över i år. Men jag tycker det är kul att ge!

    Älskar också choklad i alla former, har också börjat med varm choklad till fikat nån gång och många brukar det bli under vinter.

    Myyys, önskar dig en avstressad december!
    De e bra att påminna varandra och fråga sig vad som egentligen ÄR mest viktigt! Att träffas o ungås o rå om varandra tycker jag! :)

    Kram Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa så är det...lite varm choklad och att träffa goa vänner är en sann lyx och det ger mer än all världens julklappar!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  15. Tack för din kommentar...det står ingenting, på min önskelista;)....har allt jag behöver, men att få vara frisk är min önskan ;))....inget annat slår den önskan ;))....ja då blev det ju en önskan iaf, hihi.....
    Kram min vän!
    Bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja inte så lite heller, det är väl en fin önskan, att få vara frisk! Det betyder mer än alla julklappar i världen...
      Tack för en fin kommentar Bia!
      Kramis,
      Titti

      Radera
  16. Jag tänker precis som du. Det blir ju jul i alla fall, fast man inte gjort allt detta.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja faktiskt...det blir jul...jag lovar!
      Kram Titti

      Radera
  17. oooh, die heiße schokolade sieht sehr lecker aus!!! ich bin gespannt, wie es weihnachten wird, sicherlich streß wie jedes jahr, hihi!!! liebe grüße von angie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank´s for your sweet comment Angie!
      Love, Titti

      Radera
  18. Your hot chocolate looks delish!... and you are right...we all need to slow down and enjoy the Season... xoxo... Julie Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank´s...yes let us have a calm and cozy december...
      Warmly,
      Titti

      Radera
  19. Det är klokt det du skriver!
    Jag tänker att julen ska vara en fridfull tid och tiden innan också. Så jag chillar.
    Tror att det är vansinne att stressa sönder en sån fin helg, proppen går liksom ur en då=))

    På min önskelista står just julefrid och Peter Lemarcs bok. Det är det enda jag vill ha.

    Kram och fin helg till dig// Hannis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa den boken vill jag också läsa...och julefrid ska jag nog se till att få! Vi chillar in julen....
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  20. Låter underbart så julen ska vara
    vackra bilder kram på dig
    och ha en jättefin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra...jag hoppas den blir lugn och fin för alla!
      Kramis,
      Titti

      Radera
  21. Is it Christmas soon?! I think my wife would like the idea of chocolate on tap! Thank you very much for visiting my blog - come back soon. Best wishes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes time flies! Soon a new year is here too...well, take it easy and have a lovely weekend!
      Warmly,
      Titti

      Radera
  22. Tänkvärt! Jag lägger mycket tid på n del saker denna tiden men bara det som är roligt... Ha en fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det en härlig tid nu, det är ljus, förväntningar och paket! Jag älskar det men just stressen runtom är något jag inte fixar riktigt...
      Önskar dig en skön advent, ta hand om dig!
      Kram Titti

      Radera
  23. Låter oerhört förnuftigt och klokt! tror
    jag ska försöka med detta jag med... ;)
    Stor adventskram på dig!
    Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är bara att gilla läget och ta det lugnt, det blir ju jul ändå!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  24. Det var väldigt bra formulerat, jag tar till mig vartenda ord! Avslappnat och skönt och det känns faktiskt lite ute ibland med alla dessa julklappar av vilka många är fullständigt onödiga för dom flesta har ju allt dom behöver. Fram för lugn och ro!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, då kör vi på det! Lugn och ro...fattar inte all denna stress runt jul, gillar det inte alls!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  25. Very logical thinking, Titti! Steaming hot chocolate, topped with delicious whipped cream and a sprinkling of cinnamon, (for me), sounds decadently divine!

    Happy first Advent, to you.

    Poppy:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes it is Poppy! Thank´s for your sweet comment!
      Have a happy weekend,
      Titti

      Radera
  26. Vilket bra inlägg, något jag köper rätt av!! Julen står för allt annat än köphysteri. Att umgås och trivas är det viktigaste. Jag försöker att inte dras med i hysterin, planerar julklappar men försöker hålla en rimlig nivå. Och mitt gamla julpynt funkar lika bra i år :)

    Min önskan - att eländiga sjukdomar håller sig borta från alla jag håller av, har fått nog av det...

    Många kramar aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Blir så glad för din kommentar! Då tar vi en lugn jul, eller hur?!
      Kramis,
      Titti

      Radera
  27. Dear Titti - I am with you - my slogan 'keep Christmas simple' plus lots of your lovely hot chocolate looks divine♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh this sounds great Rosemary, let´s keep Christmas simple!
      Warm hug to you,
      Titti

      Radera
  28. Det syntes jeg hørtes fint ut :) Vi har vel erfart det ganske så mange ganger nå- så hvorfor fortsette ? Men som du sier det er jo så lett og bli dratt med-. for bare litt sånn og litt sånn :) Men ok alt med måte er ikke det - det aller beste da :) Det viktigste er å kose seg.

    Vi overtar nøkkelen til det nye hjemmet vårt til tirsdag- så desember måned blir veldig annerledes for oss i år. I helgen skal jeg legge inn resten av oppskriftene som jeg vil ha med fra gamle bloggen :)

    Kos deg og God Helg :)

    Klemmer Monica

    SvaraRadera
  29. Åhh, så fina bilder!

    Att försöka vara förnuftig även i Juletid är inte så lätt men jag har lyckats ganska bra de senaste två åren. Och jag undviker till varje pris köpcentra!
    Jag vill sitta och mysa i soffan, dricka malvaté och se när Ernst pysslar! Ta en promenad till någon av vännerna i byn och bli bjuden på fika. Lägga mig under en pläd och läsa, precis när jag själv tycker det är dags. Sitta vid matbordet och prata med övernattande vänner, som också vill ha något från kylen vid midnatt. Så hoppas jag att min jul ska bli.

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  30. Samma här, skön vila och ingen stress. Mycket tid tillsammans med familjen, med biobesök, skridskoåkning, en tur till badhuset, sällskapsspel, skidåkning och framför allt bara vara och skratta mycket. Och så önskar jag mig lite ny fotoutrustning.
    Kramar Lotta

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...