Bloggintresserade

onsdag 28 september 2016

En skön höstskrudad fest på ön...


Ja så var det dags för Ölands Skördefest igen med start 28/9 till
den 2/10. Några dagar när hela ön är skönt höstkrudad och i
mina ögon som allra vackrast! Det är pumpor, kroppkakor, 
happenings och bakom varenda höbal som pryder ön är 
det alltid något på gång, från norr till söder...


Ja om ni ska hit vill jag bara varmt rekommendera ett stopp här i denna 
grönskande idyll mitt på Öland! Stället heter Sunt & grönt (Portskjulet)
och ligger i Björnhovda ca 2 km öster om Färjestaden. Allt här odlas helt 
ekologiskt och har man en gång köpt deras potatis så är man helt fast!!
Nu vet jag hur en god potatis ska smaka...


Här bland allt grönt huserar Ing-Marie och Stefan.
Ing-Marie har lärt mig så mycket om ekologiskt odlande, 
olika växter, örter och framför allt vad man sen kan laga
för gott av allt det nyttiga. Hennes kunskap är minst sagt
imponerande när det gäller att odla med kärlek...



Bara miljön här är en leasa för själen...



Inte bara goda utan snygga på bild också!


Kryddtagetes har blivit en riktig favorit, 
doftar helt ljuvligt gör den också...



En hel korg full av grön lycka!


Persikor som tar en stunds vila i den gamla stolen...

Detta var dagens Titti-tips inför Skördefesten men det finns ju
sååå mycket mer att göra, besöka och uppleva! En riktigt kul
helg med andra ord, ja innan vi börjar räkna ner till
mörker, kyla och 1:a advent hi hi...

Kram vänner!

37 kommentarer:

  1. Åhh vilka fantastiska bilder - jag bara njuter och drömmer mig bort !!
    Ha det så gott !
    kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar stället och bilderna, ja det är en dröm...
      Kram till dig!
      Titti

      Radera
  2. Underbara inspirerande höstbilder! Jag kommer nog inte dit i år, men njuter av dina bilder i stället. Kram
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du göra! Det kan vara ganska så HEKTISKT på ön denna helg...tyvärr! Alla ska få plats :)
      Kram från Titti

      Radera
  3. Härliga Öland.. Ja det var så öde och lugnt där när vi var där för ett tag sedan. Alla fixade och putsade så det skulle vara fint till skördefesten. Vilket ställe du tipsar om. har inte varit där tyvärr. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja härliga Öland...det finns en hel del smultronställen!
      Kram Titti

      Radera
  4. Svar
    1. Thank you...
      Love from Titti

      Radera
  5. sååååå härliga bilder men persikor kan man odla det där ,kramen Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man det! Öland har ett bra klimat för det faktiskt!!
      Kram från Titti

      Radera
  6. Men herrena då är det redan dags för den festen, Tyckte att det var nyss. också har det gått ett helt år. Puh jag hinner visst inte med. Ivilket fall så tror jag att jag har besökt den gården för ett tag sedan.I år blir det ingen resa dit bygga bygga är allt jag har i huvudet nu. För snart ska det börjas sättas färg på väggarna och kök inne, tror jag i alla fall.... hurra.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, redan dags! Det är ju skördetid och höst redan! Det kommer fler år, bygg på du...
      Kram från Titti

      Radera
  7. Åhh så herlige billeder, og det lyder da helt fantastisk med den fest. Efteråret er altså en skøn tid :o)
    Ønsker dig en herlig aften.

    Knus Lone

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du...Ja det är en underbar tid nu, hösten, skördetid och de vackra färgerna! Ha en härlig helg du också!
      Kram Titti

      Radera
  8. Åhhh, nu blir jag ju ännu mer besviken över att det inte blir någon skördefest för oss i år :-(
    Hoppas att Portskjulet har något kvar åt oss helgen efter, när vi ändå ska ner till Mysinge och hämta kött. Vi får väl kanske ta oss en liten egen skördefestrunda i efterhand ;-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart ni ska ta en egen runda! Jag är helt säker på att de har öppet då också och missa inte potatisen!
      Kram från Titti

      Radera
  9. Underbara bilder, tänk jag är inte förvånad när jag hittar dem hos dej!
    Susanne

    SvaraRadera
  10. It all looks wonderful Titti - and those carrots and peaches look really tasty.

    SvaraRadera
  11. Utrolig vakre farger og bilder :) For en fest dette var. Nydelige gulrøtter- er jo dekorativt som bare det.

    Ha det så fint

    Klemmer fra Monica

    SvaraRadera
  12. Man blir så sugen på att åka till Öland och sen fara runt lite, men...min gubbe ska förmodligen över till Oskarshamn för att lämna en sak och sen tillbaka med vändande färja. Så någon resa för mig är inte aktuellt tråkigt nog!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  13. What a beautiful garden and I bet those carrots are tasty

    Mollyxxx

    SvaraRadera
  14. De skønneste billeder igen søte Titti og tak for tip. :-)
    God helg
    Klem
    Birgitte

    SvaraRadera
  15. Underbara foton och ord Titti!
    Vilken vacker plats att besöka.
    Det finns så mkt vackert runtomkring oss, det är en vacker årstid. även hösten! Jag har just druckit mitt kvällstea och ska nu lägga upp fötterna på soffan och läsa bok. Ljus tända i hela rummet. Mysigt!!
    Trevlig helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  16. Så vackra bilder med så mycket gott och ätbart på.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  17. Åh vad jag älskar dina bilder!!! Särskilt den första som jag gärna skulle vilja måla av. Galet fin känsla i den.
    Vad trevligt med skördefest. Ja nu är det klart liksom, det är höst. Så i helgen blir det till att stänga lusthuset för dess vintervila.
    Ha en fin helg!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  18. Och ser du där på festen ett gäng glada durspelare så är det kanhända mina gamla spelkamrater :) Själv kommer jag inte iväg så långt, jobbet kräver viss närvaro...

    SvaraRadera
  19. Härligt med skördefest !
    Fina bilder !
    Ha en fin helg !
    Kram bia

    SvaraRadera
  20. Beautiful pictures as always..you make the world look so perfect..

    SvaraRadera
  21. Dear Titti,

    Your garden flowers are so beautiful - you have a lovely place.
    The peaces and carrots look divine
    Happy weekend
    Hugs
    Carolyn

    SvaraRadera
  22. Så mysigt det ser ut. Härliga bilder. Färgerna nu den här tiden är underbara. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  23. Ååå jag måste åka till öland nästa höst när det är skördefest, har bara inte blivit av. Har varit där bara under vår och sommar. Det får jag nog börja planera in redan nu :)
    Härliga bilder du har levererat Titti. Blir så sugen på allt :)
    Tack för tipset om den goda potatisen. Det namnet måste jag bara lägga på minnet.

    Önskar dig en fin helg !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  24. Ich spaziere schon eine ganze Weile auf Deinem wunderschönen Blog herum und habe so viele herrliche Dinge gesehen! Deine Bilder sind sehr stimmungsvoll! Ganz wunderbar! Danke dafür!
    Alles Liebe
    Heidi

    SvaraRadera
  25. Vilka underbara bilder!!!! Det skulle vara roligt att besöka ön under skördefesten, man blir verkligen sugen när man ser dina bilder.
    Ha en underbar helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  26. Oh, it looks like a wonderful harvest! Such lovely, autumn photos.....I wish I were there....Sending best wishes for a fun festival! Hugs from me. K xx

    SvaraRadera
  27. Underbara miljöbilder! Fantastiskt!
    Trevlig tillställning med skördfest.
    Ha en fin skördehelg!

    SvaraRadera
  28. Oh dear friend, what an incredible event! I would love visiting a place like this on your little island. Truly would be a dream come true. The photos just felt like a little bit of heaven. Those carrots!! Thanks for sharing with SYC.
    hugs,
    Jann

    SvaraRadera
  29. Oj, jag måste svänga ner till Björnhovda någon gång. Jag har stått tre dagar i Böda hamn och inte sett något annat av skördefesten i år. Och nu är det dags att ladda för julmässan på Skäftekärr. Däremellan ska jag korrläsa årets upplaga av Öländsk Bygd som kommer från tryckeriet vilken dag som helst. Men...idag kopplar jag av och lyssnar till kulingvindarnas sång!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...