Bloggintresserade

fredag 17 februari 2017

Vårplanering & en öländsk surkatt...


Veckan har verkligen bjudit på några sköna soliga dagar, äntligen!
Det behövs fyllas på med lite D-vitamin nu, kanske några sköna långa
promenader på stranden och på det lite kul roligheter, ja sen är jag nog
på banan igen. Jag är så otroligt trött, håglös och hängig just nu…
Det piggar ju alltid upp att öppna dörren till växthuset och pyssla lite!
Sätta på radion lagom tyst, plocka lite, städa, ja fundera på hur
jag ska ha det här ute i sommar bland tomater och fikonträd...


 Ja vem tror ni alltid är med mig där? Jodå, att bara gå UT vill hon inte men 
att följa med mig den korta stigen ner till växthuset, tätt bakom mig, ja
det går an. Sen ligger hon där på ett varmt täcke och håller koll på mig med
ett halvt öga öppet. Den fläckiga gamla madamen är nu ivrigt uppvaktad
av grannens unga stiliga grå hankatt, något hon inte alls är så förtjust i...
Stackarn, han förstår inte alls varför hon inte är intresserad av honom och han
lär med all säkerhet inte ha en enda hårtuss kvar på kroppen om han kommer
i hennes närhet, ja en äkta öländsk surkatt gör man inte hur som helst med!


Jag och min gamla katt fortsätter att vila oss i form, letar kanske efter en
och annan yrvaken snödroppe. Det blir minsann varken mingel på stan, 
hårdträning på gymmet eller klackarna i taket i helgen, huuu, orka!!
Näe, vi hasar nog i sakta mak ner till växthuset istället, hon och jag, 
pysslar lite, funderar lite och planerar för våren som förväntas
komma om sisådär 2 månader, det blir bra det…

Kram på er!

(Psst, tack snälla ni för alla rara kommentarer om mina akvareller, blev
så himla glad! Kanske får penslarna ligga kvar där på köksbordet...)

29 kommentarer:

  1. Vi behöver sol, mycket sol för att piggna till och de riktiga livsandarna sätter fart igens. Det är krävande att vara människa i vårt vintriga land ibland. Men det finns hopp om en härlig stundande vår både nere hos dig och här i Östergötland.
    Men med ett växthus, husdjur och blommor och lite planering i huvudet hur man ska ha i vår då känns dagarna lite lättare, eller hur...?

    Önskar dig en fin helg Titti !

    Kramis från Marie

    SvaraRadera
  2. Stackars lilla hankatt vad han bedrar sig. Hoppas bara han får några tussar kvar av sin päls om han gör närmanden. Ha en skön helg nu.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  3. Jättefina bilder! Din kattfröken har en härlig personlighet:) Kul att läsa om henne tycker jag:)
    Dina helgplaner låter utmärkta. Här håller vi på och gör sovrumsmakeover, pust...
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Låter som en alldeles perfekt helgsysselsättning, skönt med sällskap. Älskar att vara i växthuset, även om mitt är litet och trångt.
    Ha en underbar helg. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  5. Lovely pics! Saw your paintings earlier, so lovely! I draw and paint for Finnish garden magazines. Such a rewarding job :) Have a lovely weekend!

    SvaraRadera
  6. Man kan ju inte vara på hugget jämt! Du beskriver det så himla bra om känslan när det känns motigt!
    Att bara få vara och vara och vara...
    Andas och invänta lust och energi. Vilken tur att vi har trädgård och växthus att tanka energi från. Och snart kommer även våren :D

    Kram

    SvaraRadera
  7. Var ju tvungen att gå tillbaka och se vad jag missat och då upptäckte jag dina fantastiskt fina teckningar! Wow!!Tänk om man kunde.....
    Idag skulle min gubbe köpa lite planteringsjord åt mig. Han fick strikta order om att inte köpa någon annan typ av jord. Så kom han hem utan någon jord, för dom hade bara fröjord! *fniss* Jag får alltså ge mig ut i morgon och införskaffa mig jord själv. '
    KRAM och trevlig helg
    Susie

    SvaraRadera
  8. Härligt att gå ut i växthuset och planera....i mitt växthus finns det inget kvar, så dit går jag först i maj, antar jag.
    Ha en fin helg !
    Kram

    SvaraRadera
  9. These Winter days are slow and quiet but I rather like them. We have nearly 8 mos of the year of hot sunny weather here in California. So I will embrace the grey skies a bit longer.

    SvaraRadera
  10. So nice to get some fresh air and sunshine and see what is growing! Your little kitty has the right idea - stay inside and avoid the Tom - there is nothing but trouble there :) Lovely flowers and beautiful watercolors you have done - I scrolled down for a peek. I hope the warmer weather stays for a while. Hugs xo Karen

    SvaraRadera
  11. Jag är nog själv en liten surkatt ( 86 år ) då vill man bara vara ifred ibland. Är så glad att jag hittat Dig här.
    Kommer att bliva en återkommande gäst, kram från Hajan

    SvaraRadera
  12. Det är en mysig tid att få planera vad man vill ha i sitt växthus. Jag har inte varit så mycket i mitt än. Uterummet har istället fått lite piff med små violer. Kunde inte motstå dem. Tycker helt klart du ska ha dina penslar framme. Ha en härlig helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Vill också ha ett växthus, ett litet till att börja med. Tänker i alla fall utöka mina odlingslådor till att börja med, och dom första fröna är satta -paprika! Ja, lägg inte undan penslarna!!! Jag väntar på utlottningen... <3 (som jag ska vinna då, förstås...)
    Lördagskram från Kate

    SvaraRadera
  14. Ser härligt och vårlikt ut.
    Fin katthistoria om fin katt!
    Ha en trevlig weekend!

    SvaraRadera
  15. Anonym12:18

    Så underbart & ....
    Vackra foton & kisse ��

    /Jam & Kram!

    SvaraRadera
  16. The beach is so beautiful. I'd like to be there. Your flowers are so pretty. I'm so happy you visited my blog. Coming here I see you are a fabulous photographer. Your blog is beautiful, Titti. I'd love to see more of your home. ~ Nancy

    SvaraRadera
  17. Det är härligt nu när ljuset återvänder men också tröttande. Få saker är lika rogivande som anbicken av hav och vatten, och vackra buketter. Min kattmadam är också en surkart. En värmländsk sådan :)
    Kram Anna-karin

    SvaraRadera
  18. Så vackert hos dig! För mig ger havet både vila och energi, rofyllt på ett livligt sätt. Ja, och stundom behöver vi bara ta det lugnt och vara i det lilla, finna - odla! ;o) - kraften däri. Underbar kattmadam, som vet vad hon vill.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  19. Liebe Titti,
    so ein wunderbarer Spaziergang entlang am Strand würde ganz nach meinem Geschmack sein. Die letzten Wochen waren sehr zerrend und auch ich fühle mich ausgelaugt und müde.
    Ja, bald zieht der richtige Frühling ins Land und ich freue mich schon so sehr auf die neue Blütenpracht.
    Aber noch ringle ich mich lieber wie deine Katze auf dem Sofa und genieße
    das Nichtstun.
    Liebe Grüße,
    Manuela

    SvaraRadera
  20. Jag tror att vi alla blir trött mot slutet av vintern! Det kommer inte att dröja länge innan våren är här. Din vackra gamla katt är en söt följeslagare!

    SvaraRadera
  21. Surkatter är vi allihopa när vi inte får vara i fred. ;) Härligt att ha växthuset att samla enerig i. ♥

    SvaraRadera
  22. ÅH, vilken underbar katt du har,så fin! Vår Maja undrar nog vad vi håller på med, flyttar till lägenhet så hon inte kan gå ut! Lite trist är det,men hon är 15 år och har knappt varit ute i vinter...hon gillar värmen bättre!
    Hoppas du snart blir piggare! Tack för kommentaren i min blogg! Kram och god natt!

    SvaraRadera
  23. Jag känner mig som du, lite håglös och trött. Envis förkylning och lite för lite ljus kanske det kan bero på. Bäst att pyssla på hemma i lagom takt och inte trötta ut sig ytterligare...
    Katten min är lika trött han, liksom din madam!
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  24. Your magenta tulips arrangement are such a pretty sign of spring! Kitty is definitely very cozy in her half sleepy state!

    Happy Monday!
    Poppy

    SvaraRadera
  25. Åhhh så nydelig :) Elsker havet og katter og alt du har bilder av.

    God bedringsklem fra Monica <3

    SvaraRadera
  26. Vi hade också vackert väder här förra veckan men nu är det bara grått och trist. Känner precis lika som du inte mycket energi just nu men vi vilar också i form inför kommande renovering. Så söt kisse, en riktig livsnjutare :) Kram Suss

    SvaraRadera
  27. Tack för kommentarerna hos mig Titti. Jag kan tänka mig att våren tidigare hos dig
    i Blekinge än hos mig i Småland på gränsen till Halland och Västergötland.
    Lika snabbt som mitt sinne blir glatt när solen visar sig, lika snabbt blir jag håglös när det blir mulet och grått. Mitt humör svänger verkligen fort, som en termometer mellan kall och varmt.
    Tur du har ditt växthus och din fina katt. Jag hade hoppats på att hon kunde få kattungar som jag då kunde 'tigga' mig till någon. Tycker hon har så fin päls och det är sällan alla Ölands katter blir som din surtant, men inte heter hon väl så, hi hi

    Ha en fin vecka/ Eva

    SvaraRadera
  28. Men så härligt det ser ut. Kram Anette

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...