Bloggintresserade

torsdag 27 juli 2017

Det funkar ju!


Japp det funkar! Jag har testat! Fårull i rabatter och pallkragar
och inte en snigel, ett kirskål eller ohyra så långt ögat ser :) 
Såg detta i Mandelmanns Trädgårdar i höstas, hela rabatter täckta 
med fårull. Tänkte inte så mycket på det då faktiskt...
Men efter denna regniga sommar har både sniglar och annat
skumt ätit och förstört massor av växter och grönsaker i vår
trädgård. När fåren klipptes fick jag några säckar ull!


Allt i pallkragarna och rabatterna får vara ifred nu! Inte ens 
plåtkanter hjälpte mot sniglarna med det gjorde ullen, tjoho!
Miljövänligt och så lite snyggt också, denna ull...


En lite rolig pelargon har jag köpt! Bonsai Lemon Tree heter den...
Krulliga gröna bollar och jag undrar hur den ser ut när den
blommar, ja om den nu gör det :)


Chilin är på g! Jag torkade mängder förra året men vet inte var
jag gömde den, har letat överallt men den är helt putsväck!
Nåja, vi kör en ny omgång och hoppas på riklig skörd...


Kolla här! Hur söt får man bli??? Näe ingen ny kattmadam har
flyttat in här på Stora Boråkra utan den här busiga sötnosen var hos
en familj på Öland som jag besökte i veckan, man dånar ju lite...


Öland ja, det blev ett tvärstopp med bilen när jag såg denna häck
av sköna stockrosor i en liten by. Vackert så man dånar lite till...

Snart helg igen! Bara bästa :)

 KRAM 
från mig

14 kommentarer:

  1. Grattis till lyckat resultat med fårullen. Och vilken snygg fårull, tänk om man hade sådan på nära håll:). Men vilken tokig pelargon, ser ju jättecool ut:). Och sötaste lilla kissen, det är kanske tur att ingen mer i min familj vill ha katt förutom jag (och Lykke:)).
    Jag är lite dagvill, men helg i antågande är toppen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Oj vilken söt kisse, trodde ett kort tag att du skaffat en kisse till!
    hm, smart med fårull så där i rabatterna, om man har mycket sniglar och så, *peppar, peppar* klarar jag mig ännu från sånt hemskt....Men ogräs har jag ju förstås ;)

    Kram och trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Här sitter jag med Datorn i högsta hugg. Har skickat över beställning med
    hjälp av min son, till systemet vill bara ha ca 11 % det tål den andra damen och jag. Tänk att Fårullen var så bra mot sniglarna, Det var den sötaste kattunge jag sett, hur söt får man bliva ?

    SvaraRadera
  4. Men så finurligt och bra. Vilken grönska och frodighet hos dig. Ja jag hade nog tvärstannat jag med vid den häcken. Woooow! Nej några sniglar har vi inte, jo kanske en eller två och regn har vi inte heller. Snustorrt. En vacker dag så kanske du hittar din chili. Fniss! Ha en härlig fredag och helg Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Kommer ihåg att jag såg det i Mandelmans också. Kul att det funkar så du får ha dina odlingar ifred. Har alltid velat haft stockrosor, men det blev tyvärr aldrig så när vi hade hus. Kissemissen var bara för söt. Fredag idag och imorgon Spanien och semester.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  6. Fårull är så snyggt, och som sagt efter ett antal besök hos Mandelmans finns just fårullen på min näthinna också. Kul att höra att det funkar också :-) Nu ska jag bara kolla om jag kan få tag i ull till nästa års odlingar då, kanske lammköttsleverantören även klipper sina får :o
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. Such a brilliant discovery with the wool, Titti.

    SvaraRadera
  8. Beautiful!! The garden produce is coming along nicely. Those hollyhocks are just lovely. I used to have a few planted when we lived in the farm. Have a wonderful weekend!!

    SvaraRadera
  9. Såg också på det på Tv med Mandelmans också...vilket bra program förresten !!
    Roligt att det funkade också....jaa nu är det helg igen ! hos oss regnar det idag, men i morgon kommer solen och värmen tillbaka och då blir det middag på en sommar restaurang vid havet här på ön ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  10. Ej hvor sjovt med det uld, og sødt ser det også ud ;)
    Ja den lille kat og stokroserne er da lige til at dåne over. Dejlige billeder

    Ønsker dig en smuk weekend
    Klem Lone

    SvaraRadera
  11. Så bra att du hittat ett sätt att stoppa odjuren! Så söt misse och vilka rosor på Öland.
    Jag dånar lite jag med!
    Ha det fint! Kram, Ann

    SvaraRadera
  12. Jag har funderat på om det funkar det där med fårullen.....nu har du bevisat det! Till höstens fårklippning här på gården , kommer jag inte att slänga ullen på gödselstacken.....här ska det samlas ull till att lägga runt pallkragarna. Titti vi skulle kanske börja med att sälja ull som " SNIGELFRITT"!!... hi,hi!!
    Ha det gott och njut av helgen
    Kram Ingela

    lantlivpaliljegarden.blogspot.se

    SvaraRadera
  13. Excellent is the last photo.
    Greetings.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...