Bloggintresserade

fredag 24 april 2020

Hur svårt kan det vara?? Ordning & reda med en excelkurs kanske...


Jag har senaste tiden fått lite frågor om vilket redigeringsprogram jag använder till
mina bilder. Jag använder Lightroom. Ett enkelt program som gör livet ack så mycket
 roligare och enklare när man som jag är helt makalöst oteknisk när det gäller datorer!!
Ja helt hopplös...
Jag använder Lightroom till att ändra storlekar på bilder och ibland
ljusa upp dom - that´s it och fort ska det gå!

Jag borde lära mig att använda datorn (och mobilen!) bättre. Är det någon som
kan radera en hårddisk med ett lätt knapptryck så är det jag!! Och ingen
aning om hur jag gjorde det heller...


Mannen gör planeringar, noteringar och ritningar i Excel och har sen full koll på
det som måste göras framöver medans jag använder en helt vanlig, stor och trygg
kalender från bokhandeln där jag prydligt skriver ned veckans alla måsten, möten,
födelsedagar och veckans kom-i-håg. För att inte tala om alla lösa lappar jag
skriver på och som jag sen aldrig hittar...


Nåja, ordning & planering är viktigt för en virrhöna som jag och i helgen när jag hade
300 fröpåsar över hela köksbordet i olika högar (ja jag inser att jag förköpt mig igen!)
och så alla lappar hur och när de ska i jord och vilka som man måste så nu, så kom
mannen med den klyftiga idéen att jag skulle göra en odlingsplan i Excel!
Ja hur nu det ska gå till, hm...men det lät ju faktiskt riktigt smart :)

VAD man har för fröer, NÄR de ska sås och VAR. Ja det skulle ju underlätta istället
för att ha alla dessa noteringar på fladdriga lappar och i block som jag sen aldrig
hittar. Ja jag glömmer ju alltid var jag petar ner alla fröer så ibland blir
rabatterna ett enda stort mischmasch i färger också!!


En liten översikt för växthuset, för rabatterna och för grönsakslandet. Låter som
överkurs kanske att göra detta i datorn men det borde spara både tid och pengar
 och att man sen i höst kan ta sig en koll över vad man sådde, vad som
blev bra och vad som blev sådär mindre bra...


Men sen kvarstår ju problemet med att lära sig Excel då - mannen vägrar lära mig!
Det räcker med alla tekniska prylar som jag lyckas ha sönder som han sen får laga.
Allt från datorer till den där trädgårdstrimmern.
Ja kanske man skulle ta sig i kragen och gå en excelkurs och lära sig grunderna
 och få till det där planeringsschemat och odlingsplanen och sen förhoppningsvis
 få lite ordning i tillvaron också, bland fröpåsarna och odlandet.
Jag ska klura på det...


Men nu först stundar en skön & efterlängtad helg!

KRAM

20 kommentarer:

  1. Kan berätta att jag skulle ta datakörkort en gång men jag körde på ust exel tre ggr. Sen gav jag upp. Ha Ha! Men kämpa på du. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Ja du ser...kanske bättre att behålla mina fladdriga lappar :)
      Kram från Titti

      Radera
  2. I still use a calendar and write notes about all kinds of things. I still like pen and paper things!

    SvaraRadera
  3. Jag har en vanlig väggalmanacka med plats för planering i olika kolumner.
    Där skriver jag upp allt jag ska göra eller behöver komma ihåg.
    Inget avancerat alls. Datorn är jag bara lite lagom hemma på och absolut inget avancerat. Då ringer jag efter dottern som är experten. Hahaha.
    Ha en trevlig helg.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk så oteknisk man är...jag får stå ut med alla lösa lappar tror jag :)
      Kram från Titti

      Radera
  4. Vad gäller teknik är jag totalt pantad, så tyvärr har jag inte att ge. Däremot kan jag mycket om Wales, man kan inte kunna allt.
    Vilka massa fröer, spännande!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen man är bra på vissa saker! Så är det! Och Wales kan du verkligen :)
      Kram Titti

      Radera
  5. Excel är kul och bra om man kan grunderna. Sedan finns det ju massor av saker som man kan göra i programmet. När jag jobbade gjorde jag lite stapeldiagram i excel, det är väl det jag kan.
    Ha en bra lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske man skulle lära sig grunderna då...guuu så oteknisk man är!!
      Ha en fin söndag!
      Kram Titti

      Radera
  6. You do well with Lightroom, I use PicMonkey which I find fabulous and easy!
    Planting all those seeds will keep you busy - all my herbs are planted in pots, tomatoes in the garden though, also sunflowers as they are too tall for pots!
    Have a good weekend Titti.
    Mary -

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank´s for your sweet comment and have a lovely sunday :)
      Titti

      Radera
  7. Excel är ett fantastiskt program som är som en hel värld i sig själv. Jobbar mycket som ekonom i programmet på jobbet men hemma får det vara - får liksom nog på jobbet. Finns flera bra program online där man har tillgång till utbildningen under ett helt år om man vill lära sig excel. Lycka till !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh intressant! Ja jag gillar ju att ha koll på saker och då är excel ypperligt att använda förstår jag! Men jag o teknik...puh...ett under att jag kan starta datorn!!!
      Kram från Titti

      Radera
  8. Dear Titi,
    used to use Excel over years. Now I don't need it any more. Oh yes, nature is asking sooooo many questions. :).
    Good luck and all my best
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Have a lovely sunday! Take care Elisabeth :)
      Titti

      Radera
  9. Paperiset kalenterit ja muistipaperit täälläkin ;)

    SvaraRadera
  10. Äsch, sådant vill man inte ha i datorn - det finns perfekta böcker som hjälper en att hålla ordning. Så mycket enklare att bläddra och hitta i när man vill ha svar istället för att behöva gå in, dra igång datorn, leta rätt på filen, kanske skriva in något nytt och sedan lyckas spara det ... och då har jag inte ens nämnt kursen man skulle gå först!
    En bok kan du till och med ta med dig ut i trädgården!
    (En dag ska jag leva som jag lär ...)

    SvaraRadera
  11. Men den handstilen skulle jag skippa datorn. Åh, så fint! Precis så skulle jag vilja att det ser ut när jag skriver för hand!!!

    Ha det så fint!
    Kram
    Linda

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...