Bloggintresserade

söndag 27 december 2020

Ljus i vårt hus!

Ljus i vårt hus! Konsumtionen av ljus denna tid är inte nådig! Ja det där med att "bränna pengar" blir lite mer påtagligt denna tid när ljuskontot går i topp :) Jag fick en jättefin julklapp på posten av min vän i Holland, dessa handgjorda smala och långa stearinljus! Helt underbara! 

De hamnade direkt i järnlådan med taklök. Det där enkla gillar jag ju...

Jag brukar leta efter gamla stearinljus på loppisar! För noll och ingenting brukar det finnas lite annorlunda ljus. I annorlunda färger. Ja det blir ju faktiskt lite återvinning och bra miljötänk att köpa gamla ljus...




Men sen blir det alltid ett årligt besök på Liljeholmens stearinfabrik i Oskarshamn innan jul också. 
Deras outlet är ett paradis för ljusälskare och man får väldigt mycket ljus för pengarna...
De höga kyrkoljusen med lång brinntid är en klar favorit!

Ja i dessa dystra och mörka tider behövs alla ljusglimtar som man bara kan få :)

KRAM

21 kommentarer:

  1. Merry Christmas, dear! Love your pics❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Best Christmas for you....

      Radera
    2. Best Christmas for you....

      Radera
  2. Åhh vilka fina smala ljus. Ja allt ljus behövs. Bra tips om ljus på loppis. Jag ska besöka en på tisdag, har bokat en timme för mig själv. Märkliga tider. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. I love your candle collection Titti. Something about candlelight in the winter home is so comforting. . . . . and of course romantic!

    I save my small glass yogurt pots to hold tea lights and place them (safely) around the rooms at Christmas and on through the long winter nights.

    Best wishes for the coming year - hoping it will soon be much better everywhere.
    Hugs - Mary x

    SvaraRadera
  4. Vilka fina smala ljus! Skönt att de klarade transporten! Jag har också köpt ljus på loppis ibland när jag hittat. Gör inget om de är lite stötta till ljuslyktor ute t ex. Jag eldar massor av ljus nu och njuter av det. Kyrkljusen ser rejäla ut. Har lärt mig att man kan lägga lite stumpar i marschaller så brinner de längre.
    God fortsättning!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Så vackra smäckra ljusspiror! Här är också ljuskontot högt. Inte ofta jag hittat ljus på loppisar, eller jag har inte sökt heller. Blir ändring på det nu... eller när den dagen kommer när loppisbesök är möjliga igen.

    Ha fina dagar och ett gott friskare kommande år!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Vilka fina smala och långa ljus du fått.
    Ja, även här där soltimmarna är mer än hos dig behövs det ljus denna årstid.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Asså de smala ljusen är ju underbart vackra! Ja jag har oxå mer tända ljus detta år känns så hoppfullt med tända ljus & fridfullt.
    Gott Nytt År snart är våren här!

    SvaraRadera
  8. Hur mysig atmosfär. Underbara ljus verkligen.Din järnlådan är otrolig,som en saga av lenge sen. Små trollar och änglarna bara saknas i bilden.

    SvaraRadera
  9. ljus behöver vi verkligen när det är så grått och mörkt. Vilka underbara skira ljus :-)
    Liljeholmens är ett måste, tyvärr har vi inte hamnat där i år, alla restriktioner har gjort att vi inte åkt åt det hållet över huvudtaget (trots att min far och syskon bor i Stockholm). Jag har jagat dem i butikerna istället, man kan få tag i de flesta sorter bortsedd från de underbara kyrkoljusen. som jag saknar till julhelgerna.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  10. Jättefina ljus du hade fått.
    Mitt ljuskonto rakar också i höjden så här års. Finns inget mysigare än att ha levande ljus i mörkret.
    Önskar dig en fin avslutning på året. Och en god början på det nya
    Kram Carina

    SvaraRadera
  11. Åhhh, så fina, tunna och smala ljus!! Och ljushållarna på trädörren.. WOW så fina!
    Men att jag aldrig tänkt på det... Liljeholmen! De har ju klart bästa ljusen. Vi kan även köpa handstöpta ljus på ett närliggande kloster här, hos Munkarna! Men det har inte varit öppet i år pga corona..
    Nu ska jag googla på var Liljeholmen ligger... :)
    Kraaam och God fortsättning, vännen!!
    Kate

    SvaraRadera
  12. Beautiful I love candle lights....love Ria 🍀💕🍀

    SvaraRadera
  13. Vilka vackra ljus och tänk att du har tillgång till Liljeholmens ljusfabrik!
    Det känns ju nästan som om november har sträckt ut sej - varken snö, mest mörkt och regn idag igen! Ja, ja, visst behöver vi ljus i alla dess former! Många vackra ljus har du!
    Gott slut på året!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Så fina julljus av vännen. Jag har ett "trearmat" ljus som jag stöpt själv för många år sedan .... men jag lägger tillbaka det efter jul utan att tända det. Jätteknasigt - men det är också återvinning - eller? Gott Nytt År önskar jag dig.

    SvaraRadera
  15. Ljus i massor behövs, grått och åter grått ute. Hönsen här deppar, för de är frustrerade över att inte få komma ut i friheten.
    Tulpaner i massvis, får lysa upp här i väntan på ljusare tider.
    Kramiz från Ingela

    SvaraRadera
  16. Glædelig jul søde dig.
    Tak for helt overdådige billeder med masser af lys og varme.
    Til stor inspiration.

    Masser af klem og ønsket om et godt nytår
    Klem

    Charlotte

    SvaraRadera
  17. Wow, vilka vackra smala ljus.
    Det är ju svårt att få tag på vanliga stearinljus här i UK, men lyckades få tag i några. Blockljus däremot är lättare att få tag på,så det har jag konsumerat en hel del av.
    Vackra ljusbilder.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  18. I wish you a happy and prosperous New Year 2021!!!
    Łucja - Maria

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...