Bloggintresserade

söndag 4 april 2021

En skön helg & så saker jag skjuter upp...

Som vanligt är jag sen med att så sommarens alla blommor och grönsaker. Att köpa fröpåsar är jag helvild på men sen att få dom i jord är en annan sak. Så jag ligger efter. Får väl börja med att köpa lite ny såjord men det är ack så mycket roligare att köpa vårblommor, frön ,vårlökar, pynta och fixa!


Men en sommar utan egenodlade tomater och gurka går ju bara inte så jag får ta mig i den där kragen jag inte har och sätta lite fart nu! Chilin är jag sen med också! Alldeles för sen. Den borde ha varit i jord för sisådär längesen. Älskar ju chili!!! Ja det är dags att sätta fart nu! Med odlandet! Pronto!!!


Påskhelgen har varit väldigt skön. Solig men med ack så kyliga vindar. Påskgodiset är sen länge redan uppätit vilket påminner mig om att jag måste boka tid för det där årliga tandläkarbesöket. Ett nödvändigt ont och oftast ett väldigt dyrt och surt besök som jag helst skjuter upp. Precis som med att få de där fröerna i jord...näe dags att sätta lite fart nu och göra lite nytta :) Ja med fröerna i alla fall....

Ha nu en skön söndag!

KRAM

15 kommentarer:

  1. Jag har inte heller sått mina tomater ännu. Förra året sådde jag 7 april och det blev lagom då jag inte sätter ut dom förrän en bra bit in i juni. Och ibland har jag sått vissa chilisådder sent också, Capsicum annuum går bra att så sent. Så känn dig inte för stressad även om det nog är bra att komma igång nu kanske :)
    Härliga vårbilder hos dig. Tycker speciellt om den första med narcisser, krokus, pärlhyacint och primula. Och så de härliga terrakottakrukorna.
    Ja här har det ju också varit kyliga vindar som du såg hos mig. Tack för besöket förresten. Alltid så trevligt när du tittar in. Nu skiner i varje fall solen från en klarblå himmel och vinden har avtagit något.

    Ha en fortsatt fin påskhelg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Glad Påsk Titti! Så underbara färger här inne hos dig. Jag är usel på att så fröer nuförtiden, det blir inte av alls. Jag ska försöka få dahliaknölarna i krukor nästa vecka då jag har några lediga dagar. Jag måste också gå till tandläkaren, bet ut en lagning förra veckan... Lycka till med ditt tandläkarbesök <3.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ja det är verkligen hög tid nu Titti. Mina frän som jag sådde förra veckan har redan kikat upp i sålådorna. Men du hinner nog. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Jag tror nog du både kommer att skörda tomater, gurka och chili när det är dags.
    Hur det blir med tandläkaren???? Jag tror nog det blir en bokad tid dit med.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Happy Easter, dear Titti!

    SvaraRadera
  6. Draga Titti,
    Dupa petrecerea minunatelor sarbatori iti doresc spor la muncile de primavara!
    Imbratisari,
    Mia

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint i krukorna! Här är en till som är sen med sådderna. Tomatodlingen tar två timmar om dagen med omskolning och vattning, sen blir det inte mycket tid över, men än så länge har det varit väldigt kall vår här så tror nog det mesta hinner ikapp även sent sådd. Desto längre får vi njuta av allt på hösten tänker jag.
    Ha det så gott
    /Anette
    www.atligatradgarden.se

    SvaraRadera
  8. Du hinner säkert allt du har tänkt få gjort.
    Och kommer säkert ha växthuset fullt med tomater och gurkor i sommar.
    Sista dagen på den här påskhelgen idag. Riktigt april väder här. Iskalla vindar och solen vågar sig inte fram.
    Ha det bra nu Titti.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Hej Titti!
    Du hinner så både tomater och sommarblommor. Sådde tomaterna för några dagar sedan, de tittar upp redan. Så vackra dekorationer du gjort. Trodde vi fått vår, men det har snöat hela natten och fortsätter. Buuu.
    Ha en Glad annandag påsk!
    Kram Marika

    SvaraRadera
  10. När våren väl kommer går det så fort i Sverige. Här är det mer utdraget.
    Har varit några riktigt fina dagar här, fast idag är det molnigt.
    Hoppas det mojnar hos dig och solen tittar fram!

    SvaraRadera
  11. Känner igen mej alltför väl i det du skriver -både fröer och tandläkaren.
    Nåja, hoppas du får ner några fröer ändå.
    Han en fin (om än svinkall) annandag!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  12. Ljuvliga bilder på vårblommor Titti - precis vad man behöver en sån här dag när man vaknar till en vit värld (även om snön smält bort nu).
    Ibland sår man fröerna alldeles för tidigt så dom kommer nog att hinna ändå.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  13. Var sak har sin tid, det är inte hela världen om fröna inte kommer ner i jorden i år. Det finns ju plantor att köpa, eller så finns det säkert någon vänlig själ som delar med sig.Min erfarenhet säjer mig att det alltid blir alldeles för många plantor av det man sås ;-)
    Ha de gott och njut av våren oavsett om fröna kommer i jorden eller inte. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  14. Your spring preparations are going well Titti, I'm sure your tomatoes and chilli will be fine. We are into autumn here in Australia, also a beautiful season. I have definitely had enough hot weather ☺️

    SvaraRadera
  15. Beautiful spring....love happy week from me Ria 🍀💕🍀

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...