Bloggintresserade

onsdag 14 april 2021

Kyligt ute & ett grönt boktips...

Med spaden i jorden! Ja så kan man väl känneteckna våren lite...jag är och gräver lite varstans i trädgården. Gräver upp, gräver bort och gräver ner! Ännu ingen vårvärme alls, blåsiga dagar och frostiga nätter. Nu får banne mig våren snabba på lite, var håller den hus tro???? Är jag ivrig eller är den väldigt sen bara? Nämen, pronto nu våren....

Det är så himla skönt att komma in här när det blåser som allra mest...

Örter, olivträd, citrusträd och mina myrten har fått komma ut här för att få lite välbehövligt ljus nu. Här inne klarar de även frostiga nätter. Att ta ut nysådda fröer här får jag nog vänta med ett bra tag till. 



Min gamla kumquat som har hängt med i många år har övervintrat i ett dragit och ISKALLT gästhus. Just nu är det mer frukt än blad!
Det lilla apelsinträdet under är i ett eländigt skick med bara 2 blad men jag hoppas den ska få lite vårkänslor nu och repa sig :) Lite omtanke och näring kan kanske göra susen..

Jag är en HELT oplanerad trädgårdsmänniska som ni vet! Har aldrig någon plan utan jag "gräver där jag står" som det gamla ordspråket säger. Vilket kan innebära en hel del "merjobb" och konstiga rabatter i allsköns färger och former!!!

Denna gröna kalender hittade jag i bokhandeln! Den fick följa med mig hem...

Planera för din trädgård av Sanna Sporrong. Ett blommigt boktips!

En jättefin trädgårdskalender, månad för månad. Lite tips, sidor för egna anteckningar och längst bak finns sidor att skriva ner för växter som redan finns i trädgården, inköpslista/önskelista för nya gröna skönheter, en såkalender för grönsaker, framtida projekt & planer och anteckningar. Nu ska jag sluta skriva på små lappar och i allsköns anteckningsböcker, ja de där lapparna och blocken har ju alltid en viss förmåga att försvinna i någon pappershög! Lite ordning och reda kan inte skada inför odlingssäsongen och framförallt kanske jag kan hålla ordning på alla gröna tips som jag vill komma ihåg och alla rossorter som jag bara måste ha!!! Ja vi får se - jag ska göra ett tappert försök :)


 Stängde precis in hönsen och det är bara 4 grader ute denna aprilkväll. Ännu en kylig natt är i antågande. Frostig...

KRAM

10 kommentarer:

  1. Nice to be in the garden again!
    Here it’s also freezing at night.

    SvaraRadera
  2. Ja, man kan undra när våren tänker komma och värmen! Jättekallt här också och inte läge för några utplanteringar.
    Vilken smart och fin trädgårdsbok du har hittat. Kanske blir det lite ordning på planeringen nu.
    Underbart ändå med ett växthus för att slippa blåsten!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Underbar läsning. Härliga bilder. Ja den där planeringen är inte alls prio ett hos mig. Det blir som det blir och vet du? jag gillar det. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Vi får håpe at det blir varmere snart, for dette kalde været kan jo ikke fortsette til evig tid! Drivhus er godt å ha når det blåser og regner ute. Jeg lengter etter varme :)
    Flott boktips!
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  5. Hej Titti!
    Det har blivit lite varmare och skulle bli bättre de närmaste dagarna. I växthuset är det varmt och skönt. Boken är riktigt fin, känner igen detdär med små lappar, som kommer bort.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  6. Tråkigt att ni blivit lurade på våren nu ett bra tag.
    Får verkligen hoppas på att det vänder snart hos er.
    Här har vi inget strålande väder heller just nu. Regn och mulet men inte så kallt som du har.
    Mycket fin trädgårdsbok som du hittat.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Nån värme är det ju inte direkt, även om solen lyser. Men den eviga blåsten .....
    Jag köpte mig också en trädgårdskalender, men jag valde Sara Bäckmo´s, jag odlar ju mest ätbart men tänker mig väl lite blommor även i år då. Man kan ju inte göra mycket annat än att påta runt i sin egen trädgård.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  8. Jag tycker bäst om lite "vilda" trädgårdar. Där inte alla rabatter är totalt
    färgkordinerade i raka rader.
    Håller med om att det känns som om våren är sen i år.
    Fortfarande kallt och här uppe har det inte gått att plantera än heller.
    Hoppas våren sätter fart snart.
    Ha en trevlig och förhoppningsvis solig helg nu Titti.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Det ser så hyggeligt ud i drivhuset. Hvem der bare havde sådan et sted at sidde på kolde og blæsende dage.
    Her har vejret været mildt og dejligt i dag, og det samme meldes for weekenden. Jeg håber også, det gode vejr kommer til Øland.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  10. Så härligt det ser ut, våren har kommit till dig, även om det är kallt ibland. Det är det här hos mig på nätterna också.
    Härlig blandning av trädgårdsarbete och njuta i växthuset.
    Trevlig bok.
    Skön lördag!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...