Bloggintresserade

lördag 24 april 2021

Våren är på villovägar & så en krass verklighet...



Våren är på villovägar! Fortfarande är det kyliga vindar ute och jag letar hejvilt efter några vårtecken!
Fortfarande får jag täcka fikon och annat i växthuset med fiberduk nattetid. I torsdags dalade det t o m några snöflingor här! Ja våren får väl ha sin gilla gång men den får gärna snabba på lite nu också...


Den lilla ovanliga våradonisen (Arontorpsrosen heter den här på Öland) har dykt upp på 2 ställen här i trädgården. Ja alltid ett litet vårtecken att glädjas åt - dock en giftig liten gul skönhet :)

Jag har äntligen fått klart min lilla "odlingsplätt" med pallkragar. En för goda örter, en för rabarber och jordgubbar, en för grönsaker och en bara för sköna plockblommor. Potatis blir det i en stor balja bredvid!

Fortfarande för kallt att plantera något i pallkragarna. Här är mangold på tillväxt i växthuset! Jag bara älskar mangold och de där färgglada nyttiga stjälkarna :) Gott till allt...


 Har beställt denna bok på biblioteket! Att odla utan spade låter kul tycker jag :) Vem vill inte ha en lättskött & klimatsmart trädgård? Utan spade?! Låter ju lite sådär lagom bekvämt tycker jag...

Lördag igen. Vi går raskt från det gröna till en krass verklighet där vi har en hög och rejält ökad spridning av corona här i länet just nu. Väldigt hög. Oroväckande hög. Försöker läsa på om alla vaccin och hoppas att jag kan få en dos kanske sådär framåt sommaren. I bästa fall. Jag hoppas och helst då utan biverkningar! Just nu känns allt som pest eller kolera i denna pandemi...
Även om det råder rejält dystra virustider och kalla vindar så blir det nog bra, till slut!!!
Vi får verkligen hoppas...

KRAM

8 kommentarer:

  1. Jag lämnar pandemin åt sidan men är oroad så klart. Är skit trött på skiten också. Mangold har jag inte riktigt förstått mig på men skam den som ger sig. Jag tror jag har en liten tuva av den där våradonisen i min rabatt. Odla utan spade??? Går det verkligen. Ha Ha! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Kyligt är det verkligen och våren verkar ovanligt seeeeeg!
    Odla utan spade låter ju toppen! Härligt med växthus ändå, men ännu dröjer det säkert för utplantering av diverse växter.
    Neeej, så trist med sjuka nu, när man ju aldrig vet vad det är! Hoppas att ni också får vaccin snart! Här är det också väldig smittspridning, och man vågar ju knappt gå ut!!!
    Hoppas på det bästa och krya på er!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Sorry to hear that COVID cases are rising. Do take care dear Titti - get your vaccine as soon as possible - it does make one feel a lot safer. We've had ours - two Pfizer - I had a small reaction to the second one but was fine in 24 hrs.

    We were HOT here for a couple of weeks and now we have much cooler weather again. I had to cover some of my plants on two nights when it went down to almost freezing - poor flowers!

    Your raised beds look awesome - I know you are anxious to plant!
    Enjoy the weekend, Mary x

    SvaraRadera
  4. Skillnaden i temperatur och vårlighet mot förra året är väl total - åtminstone känns det så. Men jag hoppas å andra sidan att det gör att den där sena och väldigt hårda frosten som var här under en veckas tid i maj - att den uteblir... För jag har fortfarande ett antal magnolior jag vill se blomma :)

    Härligt med Adonis som flyttar in - fina små solar mot blå himmel.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Hej Titti!
    Kylan och blåsten blev kvar efter den senaste snöstormen, hos oss. Solen är kvar och det är riktigt skönt i växthuset. Såg den första rödhaken igår. Hoppas den kom med varmare väder.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  6. Ja hujeda mej för detta förbannade virus. Hoppas på att vi snart ska få ta våra sprutor.
    Verkligen ett fram och tillbaka väder som är i Sverige nu.
    Men det blir väl en tvärvändning som vanligt, och sedan blir det snabba puckar för att hinna med allt som ska innan det är försent.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Odla utan spade, det var ju spännande! Du får återkomma med rapport! Trevligt med odlingsplätt, där blir säkert mycket gott framöver! När bara våren återvänder, min 10-dagars prognos säger ingen vändning i sikte ännu, men men, vi får väl ha tålamod... som med så mycket annat nu för tiden...
    Kram och må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. We also have high Covid in France.
    Here it is sunny but windy I could not stay sitting outside with a pullover and blanket !
    Difficult to plant anything at the moment!
    Good week!

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...