Bloggintresserade

lördag 24 juli 2021

HETT & inga mer utflykter...


Ännu en het vecka har förflutit. Har väl aldrig varit så lite i växthuset som denna sommar. Glashuset har varit som en kokande kittel för både mig och alla växter...


STEKHETT!
Det är bara blyblomman, chilin och basilikan som trivs därinne i värmen.

Veckans varmaste dag tänkte jag ta mig en tur till Solliden. Göra en liten utflykt. Strosa runt lite i parken och se utställningen med växthus/idéträdgårdar. Min plan denna heta dag var väl att alla andra var på stranden och badade! Trodde jag ja! Vilken idiotisk plan i semestersglada juli...

Så dumt, så dumt. FULLT med folk. Köer, köer. Att strosa runt lite och få lite inspiration var bara att glömma. Nåja, fyra profiler har skapat sina egna växthusdrömmar. Karl-Fredrik På Eklaholm, trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson, stjärnkocken Karin Fransson från Öland och keramikern Lotta Sjöberg. Eftersom man inte får fota och visa folk på bild (med respekt) hur som helst blev det inte många bilder tagna. Det blev en bild på ingången till Karl-Fredriks växthus och så en solros i vas!




Bertil Vallien har just nu en glasutställning här också. Med marken som golv och himmeln som tak. Där var det lite glesare med folk. Skönt. Konst i all ära men det var trädgården och växthusen jag ville se...


Näe hit åker jag nog tillbaka i slutet på september. Solliden har öppet till 3 oktober. När Öland är som vanligt igen och man kan få lite andrum och njuta av allt utan en massa semesterstress, folk och köer...


 Väl hemma igen. Upp med dörrar och fönster. På med kaffebryggaren. En stund för mig själv i skuggan under plommonträdet. Ack så skönt. Tyst och stilla. Inga mer utflykter i dessa semestertider. Så dumt!!
Avslutar med en bild på min vita hovdam! Hon som sparkar undan foppatofflorna på trappan och sen gärna gör sig ett besök inomhus! Väldigt spännande tydligen. Tyst smyger hon in. Kikar runt lite. Hon som gillar potatissallad. Glass. Lax med romsås. Och som håller trädgården helt snigelfri. Hon är lite extra av precis allt!
Har jag nu dörren öppen så får jag ha ett kompostgaller framför annars har jag väl hela fjädergänget inne i sköna soffhörnet också! Kacklandes med hönsabenen i kors gloendes på tv med några skålar goda chips med dipp på soffbordet. Näe där går gränsen! Inga höns inomhus!
Även om jag är en riktig hönsmamma...


KRAM

20 kommentarer:

  1. Jag kan tro att det inte är läge att vistas i växthuset nu - huvaligen!
    Jag förstår precis hur du menar med folk och köer under semestern och särskilt på din ö. Var i helgen i Söderköping och Valdemarsvik - samma där och det är väl folk som ska vidare till Öland även häruppe. Jisses, vilken trängsel överallt och inga p-platser, varmt och jäkligt! Nej, september blir bra när man ska besöka liknande platser.
    Underbara glasskulpturer av Valien! Älskar hans saker!
    Rolig hovdam du har och jag kan se henne framför mej, smyga in och tro att hon är osedd. Ja, ja du har ju fin underhållning hemma. Här är det skugga som gäller och inga besök på turistställen! Känner mej nästan folkilsken ibland.
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja du det är skönast i lugnet där hemma i skuggan under ett träd. En och annan tupps galande och några kacklande hönor hör liksom till, värre är det med kacklande turister!
    Snart så är det gummistövlar som gäller och då längtar vi efter solen…..är vi riktigt nöjda någon gång?
    Kram från Ingela

    SvaraRadera
  3. Ja du det är skönast i lugnet där hemma i skuggan under ett träd. En och annan tupps galande och några kacklande hönor hör liksom till, värre är det med kacklande turister!
    Snart så är det gummistövlar som gäller och då längtar vi efter solen…..är vi riktigt nöjda någon gång?
    Kram från Ingela

    SvaraRadera
  4. Min allra fullaste sympati. Synd att man ska behöva trängas igen. Fin utställning och I lööööv din höna. Kraaaam Pia P.S. Vi har exakt likadana dörrmattor i halvmåneformat.

    SvaraRadera
  5. Here it was very hot 30C even in the forest. The park looks very nice and I love sun flowers. I found a field full of sun flowers yesterday.
    Wish you a nice weekend.

    SvaraRadera
  6. Hej Titti!
    Jag kan förstå att det är många som vill besöka Solliden. Säkert lite mindre folk i september. Hon är en riktig finsmakare din hovdam. Härligt att läsa om damerna.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  7. Too bad there were so many people that it spoiled your little excursion. It would have been lovely to walk through the gardens and get ideas of things you could do in your own place. Oh well, it will be better later in the season.

    SvaraRadera
  8. Det är likadant här hos oss med. Fullt med turister och många av dem har inget hyfs alls med avstånd.
    Nej, ett gäng höns vill man inte ha i soffan att trängs med.
    Ha en bra söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  9. Ja, nu mår man bäst av att hålla sig hemma. Jag gjorde ett undantag och åkte upp till norra udden en dag. Blir bara så ledsen. På mina favoritmarker, där det finns fåglar, spännande insekter och växter, har bilar, husbilar och husvagnar kört in hur långt som helst. Förbjudet och straffbart! Hoppas att de fastnar eller kör sönder sina fordon på stenar och stubbar. Nu väntar en vecka med sex ungdomar + lilla ettåringen igen. Ska bli så mysigt!

    SvaraRadera
  10. Dear Titi,
    oh hot in Sweden, hot in the southern part of Austria too. I'm watering twice a day. And while I was spending my days in the northern Italy for climbing - fresh mountain air - my lovely neighbour did it. Love the head sculptures and your glass house.
    All my best and happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  11. Du gör rätt i att vänta med att besöka turistställen mitt i semestern. Ska själv in i den "stora" staden men den ligger ganska öde nu mitt i sommaren. Vackra bilder på Solliden och förstår att du vill promenera runt själv där. Älskar dina berättelser om hönsen, när vi hade katt så tackade vi katten varje månad för att vi fått bo kvar en månad till. Djur har en benägenhet att inta huset.

    SvaraRadera
  12. Interesting gardens and lovely art! Heat is here in Finland too! We haven't got rain enough for weeks. I love summer, but not heat like this!

    SvaraRadera
  13. Ja, den här värmen gör att man gärna håller sig hemma, även om det alltid är trevligt med utflykt. Vad söt höna! Att hon dessutom håller sniglarna i schack är ju perfekt...
    Må gott!
    Christina

    SvaraRadera
  14. Vad fin höna! Och att hon håller sniglarna o schack är ju ett plus...Solliden är fint, länge sedan jag var där dock...
    Må gott!
    Christina

    SvaraRadera
  15. Sol och värme i all ära, men idag ljuder regnet mot altantaket där kaffet intas. Luften känns sval och det är faktiskt väldigt mysigt!
    Jag längtar efter att få baka lite, så det får det nog bli idag. Passa på mellan fönstermålningens paus!

    Kraaam Kate 🌸🍃💦

    SvaraRadera
  16. Kan tänka mig att det är fullt med folk. Det var nog ingen bra idé att gå ut i denna värmen och bland mycket folk, bättre att gå din i svalare väder senare på året.
    Gillade dock glaskonsten.
    Skönare att vara hemmavid i skuggan.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  17. Hahah, ser bilden framför mig med hönsen o soffan!! 😀
    Puh, ja nog längtar man efter att ens ö skall bli som vanligt igen…
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  18. Jaa, vi var ju över till ön för att bada, men vi valde bort vårt favoritställe (Bläsinge)pga alla husbilar. Tänker att vi åker över vår sista semestervecka, då hoppas jag att det har minska på både turister och husbilar. Skulle så gärna vilja se utställningen på Sofiero, det brukar vara så hög kvalitet på dem.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  19. Hei! Så vakre og stemningsfulle bilder :)
    Høres så hyggelig med dine besøk rundt omkring på utstillinger og hageinspisrsjon, men som du sier, ofte blir det fullt nå midt på sommeren.
    Varmt hos deg også, og denne sommeren går det ikke å være i vekshuset.
    Ønsker deg en fin sensommer:)

    SvaraRadera
  20. Hahah, jag kan se dina höns hänga där i soffan, vilken syn! ;)

    Längtar också till min ö blir som vanligt igen... det är lite väl mycket nu, puh... Men snart så, vår tid kommer!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...