Bloggintresserade

måndag 2 augusti 2021

Bland plommon, getingar & havtorn...


Tack snälla för alla era söta kommentarer om min förra, helt eländiga vecka, ja den var minsann en prövning. Känner mig fortfarande inte ok efter dos 2 men INGA översvämningar eller annat otyg än MEN så är det ju bara måndag också :) Puh! Näe inga fler såna där veckor på ett tag nu tack...
Plommonen är klara för plock. Men mest går jag och bara äter dom direkt från trädet. Jag får dela dom med både getingar och fåglar. Dom gillar också plommon :) Men en marmelad ska jag väl hinna få till...


Nog känns det att vi går mot sensommar och skördetider nu...


Det är mer druvor än blad i år. Den gamla vinstocken levererar varje sommar. Men här gäller det att vara snabb att plocka för så fort de är mogna så gör fåglarna rent hus på bara några timmar...


En växt jag verkligen gillar att ha i kruka är havtorn. Tacksam, enkel och tålig. Vacker i sin enkelhet. Trivs i blåst och sol och har ett vackert bladverk. Vintertid står den också ute fast under tak. Jag brukar stamma upp dom lite allteftersom så att det nästan blir som ett litet träd...

Lite som en blandning mellan ett silverpäron och olivträd! Vill man ha bär (supernyttiga) så måste man ha en hon- och hanplanta tillsammans. Den här sorten heter Hippophae rhamnoides "Julia".

En otroligt tacksam och enkel planta/träd/buske för sisådär 200:-

Tips från Titti!

På det senaste plantan jag köpte satt det i alla fall ETT litet nyttigt bär :)

Helgen försvann i ett nafs, som vanligt. Tycker mest jag mått konstigt och sovit i minst 100 timmar. Inte ens den stora skålen med popcorn eller ostbrickan åkte fram och då är det illa...
Nåja, ny vecka igen och nya friska tag får tas bland alla vedermödor man överraskas med!

KRAM PÅ ER!

14 kommentarer:

  1. Så mycket vindruvor, så lyxigt! Åh då påminner du mig om Havtorn, den hade jag helt glömt bort. Så vacker växt.
    PÅ tal om getingar, (är dock inte helt säker på att det var geting, kan varit jordgeting eller broms)fick ett otäckt stick i förra veckan, och det är fortfarande rött och kliar.
    Hoppas du mår bättre snart
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Liebe Titti,
    Imi plac mult imaginile din gradina ta, cu fructe si verdeata!
    Initial am crezut ca e maslin in ghiveci, nu stiam ca catina e atat de frumoasa!
    Sa fiti sanatosi si sa va bucurati inca de zilele verii,
    Mia

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, växter som gillar sol och blåst passar ju här på Gotland…
    Oj, ja då gäller det att va framme när druvorna mognar! Så inte fåglarna tar allt!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Plum jam sounds very delicious. Watch out for those wasps!!
    I had never heard of Sea Buckthorn but apparently it will grow here in Canada. Interesting.
    I hope you have a much better week than last one.

    SvaraRadera
  5. Plommon är så gott och druvor med. Havtorn är så fint. Vi köpte en han och en hon men den ena dog. Så inga bär här. Jag får åka ut till kusten och plocka lite. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Hej Titti!
    Hoppas att du mår bättre nu, det är så olika hur man reagerar på vaccin. Så härligt med egna vindruvor. Din idé med havtorn i kruka är helt perfekt. Snygg är den också.
    Då jag tänker på havtorn minns jag alltid min syster som skulle plocka sina vid kolonistugan, någon annan hade redan gjort jobbet åt henne, fanns inte ett bär kvar.
    Du har i varje fall ett.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  7. I hope you feel better soon!
    I like the little tree, I didn’t know it.
    I have olive trees in a jar. I like the sheep’s face !
    I also will go to the market to get some fruits to make jam.
    I wish you a better week.

    SvaraRadera
  8. Trist att vara trött! Minns att jag också var trött flera dagar efter feberdagen. Säkert kommer det att ge sej vartefter.
    Det är verkligen plommonår i år! Hoppas att du hinner får några med, för de är verkligen populära. Vindruvor också, oj så fina och många!
    Vilka roliga krukträd du har!
    Hoppas att du piggar på dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Vi fick inte en druva i år heller.
    Krya på dig.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  10. Haha tänker jag när jag ser den ulliga nosen. På nyheterna fr nån vecka sen så berättades det att Malmö stad skaffat 55 getter för att beta havtorn som löpt amok runt om i staden. Jag odlar en liten 'Hikul' som prydnad - jättefin att formklippa.

    KRam, Carina som hoppas livet känns bättre nu ;)

    SvaraRadera
  11. Tak for tipset med havtorn i krukker. Dit eksemplar ligner med sin vækstform et lille træ. Jeg har været bange for at plante havtorn i haven, da jeg er bange for rodskud. Men plantet i en krukke, er man da fri for det problem.
    Som sædvanlig viser du smukke billeder.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  12. Love Spells- How I Got My Husband Back.Read more about Dr Sambo his contact details seen below: divinespellhome@gmail.com

    WhatsApp him now +2347013170097

    My husband, who departed from me 2 years ago, started calling me and wanted us to get back the Dr Sambo love spell that made my husband reconcile with me. When he came back he was all on me kissing and rubbing on me telling me how much he missed me and loves me, Dr Sambo is spectacular in repairing relationships! His work is wonderful, I am glad to let you all know that this spell caster has the power to bring lovers back. Because I am now happy with my husband. I highly recommend this service for those experiencing difficulties trying to restore their relationship. He is the real deal. you can reach Dr. Sambo his contact details seen below: divinespellhome@gmail.com

    WhatsApp him now+2347013170097

    SvaraRadera
  13. Dear Titti! Looks so delicious and lovely again! Have a nice weekend, karam! Thilda

    SvaraRadera
  14. Men jösses vad med vindruvor, blir det hemtrampat i höst då ;-)
    Våra plommon är fortfarande gröna kart. Misstänker att de kanske torkat in helt enkelt.
    Åhh vad jag längtar efter lugnet på ön, får nog planera in en tripp till sydöstra sidan snart. Vi har ju två veckor av semester kvar :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...