Bloggintresserade

lördag 26 november 2022

Äntligen blev livet lite ljusare :)



Snön försvann lika fort som den kom. Nu råder det ett dystert gråväder och slask igen...
Igår fick alla adventsstjärnor och ljusstakar åka upp! Äntligen blev livet lite ljusare :)
De första julblommorna är inhandlade och förgyller mitt hallbord.


Jag älskar saffran! Smaken, doften, färgen! 


Bättre sent än aldrig. I veckan åkte all chili och tomater ut från växthuset. Fikon och olivträd åkte in i garaget. Det tog banne mig en hel dag att bara tömma växthuset på allt det gröna. Nu återstår städning och att försöka få ordning på röran som råder. Sen ska det väl bli lite vinterfint här inne är tanken. Kanske en liten gran...och så massor av hyacinter! Kaminen ska in också så man kan sitta här även när det är kallt...


Mina 3 sköna hönor är glada att snön är borta. Nä snö gillar dom verkligen inte, då är det höga benlyft som gäller och mest står de vid ytterdörren, huttrar och vill helst in till sina sittpinnar igen...
Lite som jag och mitt soffhörn :)


Önskar er alla en skön helg och så en mysig 1:a Advent!

KRAM

23 kommentarer:

  1. Har ett bra recept på saffranskaka som jag måste göra nu när jag ser din! Älskar också saffran... till fisk också. Så adentsfint du gjort i hallen.
    Önskar dig en skön första adventshelg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. That saffron cake looks absolutely delicious - your snow was "here today" and "gone tomorrow". No snow here, as yet.

    SvaraRadera
  3. All so lovely Titti - poor hens lifting those legs due to cold and snow - are they still laying?
    Your cake looks so delicious - hard not to like anything with saffron as an ingredient - just so expensive though!
    Happy Advent days. We're off to the coast tomorrow for a short break prior to working on Christmas!
    Mary x

    SvaraRadera
  4. Åhh Tack det samma. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Hej Titti!
    Vi fick också snö men den är borta. Nu är det grått och blött igen. Visst är det härligt med alla ljusstakar som man kan plocka fram. Din kaka ser så god ut.
    Ha en skön advent /Kram Marika

    SvaraRadera
  6. Oh, that saffron cake looks delicious! Yes, Advent candles are out here today, and some little bulbs starting to grow. Cozy days ahead.

    SvaraRadera
  7. Tus gallinas se ven tan bonitas. Feliz primer domingo de Adviento también para ti.

    SvaraRadera
  8. I've never eaten a saffron cake but sure would like to try a piece.

    SvaraRadera
  9. Dearest Titti,
    Yes, I got dressed in my purple jacket and skirt for the 1st Advent and being the lay reader today. Unreal that we're at this time of the year...!
    You have been very productive and let's hope the snow stays away for a while—chickens will agree.
    It sure is a time for cozy afternoons and evenings inside.
    Your cake looks magazine worthy and the yellow makes it festive.
    Hugs and wishing you a meaningful Advent Season.
    Mariette

    SvaraRadera
  10. I can understand your chickens very well.
    I also like a warm blanket on the sofa much better than the cold outside.
    I like to have a piece of the tasty cake for breakfast.
    Happy 1st Advent to you, best regards
    Nicole

    SvaraRadera
  11. Like your decorations in the first picture…love hellebores…but it is to early to put them in my home for Christmas….I have one outside…and a week or so before Christmas I put in on my table…lovely Sunday enjoy ….love from Leaf and me….🍀💗🐾🍀

    SvaraRadera
  12. Jag älskar saffran med och jag förstår dina höns fullt ut. För vem gillar snö 🙄🙈.
    En härlig och fin advent till dig med.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  13. Härlig adventsstämning hos dej och så vacker den stora stjärnan är! Snön har sjunkit ihop här men lite är kvar och lyser ändå upp lite. Vi fick ju så himla mycket! Kan tro att snön inte är poppis bland hönsen.
    Ha en fortsatt fin adventssöndag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Åhh så mysigt det låter, att förvandla växthuset till ett adventshus förberett för julmys.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  15. Bonjour Titti,

    Ce gâteau au safran semble très appétissant. J'ai constaté sur plusieurs blogs suédois que vous fêtez l'Avent en allumant des bougies. Ici, ce n'est pas la tradition.
    C'est vrai que la lumière des bougies est très réconfortante et chaleureuse.

    Bon fin de weekend et bonne semaine à venir
    Kram Hélène

    SvaraRadera
  16. Men åh, den sockerkakan hade jag inte tackat nej till, såg vansinnigt mumsig ut med saffran och glasyr...
    Visst är det mysigt när alla ljus lyser i fönsterna, hos en själv och andra när man är ute och går. Gillar verkligen december!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  17. Chickens! I always enjoy seeing them. They feel about snow as I do! Ugh! The plan for the stove sounds wonderful!

    SvaraRadera
  18. Your hens are beautiful. I had some long ago, goats and donkeys. I never had safran cake. We did not have snow here still too warm and I don’t think we will have snow again

    SvaraRadera
  19. Snön har försvunnit här också, den blev inte långvarig.
    Däremot har vi haft riktigt fina och ljusa dagar här och inget regn på ett tag.
    Saffran är gott!
    Gillar dina hönsbilder och så roligt att de reagerar så på snö.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  20. Så adventsfint och mysigt! Ja, adventsljus, stjärnor och julblommor lyser upp i gråvädret. Men här såg jag solen och den blå himlen i dag - vilken lycka!
    Den där kakan ser alldeles fantastiskt god ut! Jag älskar saffran, så gott!!!

    SvaraRadera
  21. Ja visst blev det en grå vädersörja efter allt vitt och fint. Ibland vill det sig inte Men du har grejat med växthuset och det kommer snart att bli juligt och mysigt precis som du vill.
    Ha det gott önskar dig Eva

    SvaraRadera
  22. Ahhh... saffranskakan... och direkt produktutvecklar jag och tänker - det går nog att raspa ner lite apelsinskal också :) Men först ska jag se om jag kan få ihop biscotti med mandelmjöl och kanske med hasselnötsmjöl.

    Visst är det härligt med julblommor och adventsljus. Jag har krupit ner i soffan för gott tror jag fram till jag tröttnar.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  23. Draga Titti,
    Imi place la tine... lumina, stele, flori, prajituri, prieteni pestriti...
    Ador spatiul tau... pentru de toate!
    Multe salutari,
    Mia

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...