Bloggintresserade

lördag 7 september 2024

Det finns trädgårdar...

Min trädgård har gett upp. Torkan total. Allt brunt. Jag har ingen skugga. Jag har vattnat och vattnat. I timtal. Någon mil bort ligger en väns trädgård. Frodig, grön med persikor och vindruvor i ett för längesen bortblåst växthus...ja odlingsförhållande är ibland inte rättvisa på ön :)



En hibiskus som växer vilt...


Vindruvor och så åter vindruvor...


Ett vilt & vackert trädgårdsland med ett hav av sommarblommor!


1 mil hem senare och jag tänker inte ens visa er min misär till trädgård! En prakt i torka och brunt! Inte ens lavendeln orkar eller andra torktåliga växter...
Nåväl, nere i byn bjuds det på sjöbris. Lite färre husbilar och det går att få lite "tysthet" efter sommarens turiststorm. Puh! 


Äntligen får vi ha bryggorna själva...lite gott kaffe i termos och en pratstund. Gott nog.


Sol dag efter dag. Jag hoppas jag kommer ihåg all värme och solsken som sommaren har levererat när nordanvinden viner runt husknuten i november. Förmodligen inte men ändå...

KRAM TILL ER ALLA!

9 kommentarer:

  1. Isn’t it lovely when the holidaymakers all go home and you have all the special places to yourself again. Warm weather helps too. Sad about your garden but there’s always next year :) B x

    SvaraRadera
  2. We have your rain here in southern England, it's rained for three days.

    SvaraRadera
  3. Hej Titti!
    Jag cyklade ner till centrum idag, det var konst och kultur runda, men vad det var varmt. Luften stod helt stilla, det var mycket fint att titta på men puh vilken värme. Skönare hemma i trädgården.
    Skulle gärna sitta där på bryggan och känna vinden fläkta lite skönt.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Jag skönjer en viss deppighet här över din trädgård och jag känner så väl igen detta. Himla trist när allt bara torkar bort - alla förhoppningar man hade och så retfullt att någon annan trädgård prunkar ändå. Nåja, du får njuta av tystheten och havet istället och de skönt tomma stränderna. Kramar tillbaks!
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Dearest Titti,
    As my Pieter's Dad used to say: 'Money is like water—there is enough but the distribution is bad!'
    This week I finally had the huge broken off oak tree cut down and removed and the smaller tree next to it. That happened in a storm early July and it took a neighbor's big tree down as well. As it was too wet to go in there with a bobcat, I had to wait this long till it finally got dried up enough. Also the underbrush got cut alongside the creek.
    Happy with the view as it is now and also our wooden middle bridge that got damaged in a storm and flood, got taken out and removed.
    Nature can be rough! It only makes one appreciate the people that grow veggies and fruits for a living for us to enjoy. My Dad was a market gardener and so was Pieter's Dad.
    Hugs,
    Mariette

    SvaraRadera
  6. I år har sommaren levererat överallt. Jag är så glad att vi går mot hösttider nu.
    Här har mycket av turismen försvunnit med. Och inte mig emot. Tyst lugnt och skönt.
    Ha en fortsatt bra lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk färg på den hibiskusen! Hoppas du minns värmen, när nordanvinden viner. Kram

    SvaraRadera
  8. When even lavender dries up it's sad. If the climate keeps changing ( for the worse) we may all have to find different plants that can survive.

    SvaraRadera
  9. Så härligt ändå, det naturen bjuder på även om det är i en förädlad form. Vädret har verkligen ställt till det på olika sätt i år och gracerna har fördelats orättvist.
    Men visst har vi en underbar sommar att lägga in på minnesbanken och som du säger, plocka fram när nordan viner och fåken yr.
    Ha de bäst. Kram, Catarina

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...