Bloggintresserade

lördag 4 juli 2020

ÄNTLIGEN!


Första dagen i juli slog stockrosorna ut här hemma, ja som en liten rosa
sommarhälsning! I höst ska jag plocka en massa fröer av dom...
Dom sprider sig jättemycket men vad gör det??
Vill ni ha fröer sen så bara maila mig :)


Nu ÄNTLIGEN är det klart - vårat älskade växthus som vi släpade med oss
i flytten hit. Det tog sin tid att få upp det och tack och lov var allt glas helt.
När golvet var lagt så blev det en massa grus och sten över. Efter några
dagars grävande och 100 skottkärror med grus senare blev det fint 
utanför också, ja ischiasen kom tillbaka som ett brev på posten 
men det var det värt tycker jag...


Läste någonstans att ett växthus ALDRIG kan bli för stort och jag
kan bara hålla med! Detta är ca 14 kvm, ganska lagom för både
odling och uterum. Och vi utnyttjar det verkligen året om!
Vintertid släpar vi ut en fotogenvärmare och har julmys
med glögg, pepparkakor och en liten gran :)


Massor av HET chili på gång!


Goda tomater snart också, längtar...



Det är en mulen och regnig lördag men det känns faktiskt ganska skönt!
Gräsmattan är riktigt torr och gul så den behöver en rejäl dusch...

Ha det nu gott i dessa härliga semestertider!

KRAM

20 kommentarer:

  1. Härliga stockrosor! Och så fint det blev i växthuset! Det stora skåpet och alla krukor,ja jättesnyggt! Hoppas din ichias lugnar sig! Här regnar också idag, och det behövs, för vi har också jättetorrt! Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Men så fint det blev med växthuset, stenläggningen och gruset :-)
    Stockrosor är ju helt underbara, påminner mig mycket om Skåne och Gotland, men givetvis även Öland. Skulle gärna byta till mig lite frön, om du tror att de trivs hos oss med liteett klimat mitt emellan inland och kust.
    Ha de riktigt gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Vilken jättefin stockros! Måste nog stjäla lite frön i grannstaden där det växer mycket såna.
    Vilket underbart växthus! Vilken lycka att ha ett sånt, och precis att både odla och att bara kunna vara där! Superfint!
    Glad i hågen idag när det har regnat till och från hela dagen. Har inte regnat knappt något på 2 månader här.
    Ha en fortsatt skön dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. What a beautiful space they way you have outfitted it! Full of charm. Many happy summer days ahead! J

    SvaraRadera
  5. I love Hollyhocks, they always look so stately when standing tall together in so many different colours. Stay safe Titti.

    SvaraRadera
  6. Så bra at dere fikk satt opp drivhuset til slutt, og at det var helt! 14 kvm. er en fin størrelse. Det ser så koselig ut hos deg i drivhuset. Mitt er på 10,5 kvm. og det er for lite ;)
    Sommerklem fra Marit

    SvaraRadera
  7. In Love with yout pretty flowers, your wonderfull fpictures fron the farm and ... the sweet little chicken. Just beautifull!
    Have a very sweet time and happy-happy sumerdays in your loveley home, xox, Meisje

    SvaraRadera
  8. Åhh så himla fint det blev. Jättesnyggt. Stockrosorna här har inte slagit ut och om du har en mörk sort så tar jag gärna några frön. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  9. Wow, så snyggt du/ni gjort i och utanför ert växthus.
    Stockrosor är helt underbart vackra.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  10. Åh så fint du fick i växthuset. Där kan du verkligen sitta och njuta av livet.
    Och vad mysigt att ni använder det även på vintern.
    Stockrosor är vackra men också nyckfulla växter enligt min erfarenhet.
    Har väl inte så gröna fingrar förståss. Mamma hade gröna fingrar och alltid så fina stockrosor vid deras husvägg.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  11. Hej Titti!
    Har sått många sorters stockrosor i år, men de blommar inte i år. Väntar så att de gamla skall blomma. De får gärna fröså sig. Härligt med växthuset, mitt hade absolut fått vara lite större, men ville ha det på samma plats som det gamla stått, så då blev det en begränsning.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  12. Verkligen jättefint i växthuset som ett extra vardagsrum!
    Stockrosor trivs inte hos mig annars hade jag gärna bett om frön.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. Det er så kjekt med planter som sprer seg, i hvert fall når de er så fine, ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg (håper du unngår vinden og regnet som er her nå)

    SvaraRadera
  14. Dear Friend,
    your greenery is amazing. Such an adorable place!!! You have tremendous creative hands. Love it!
    Happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Så fint det blev! Flera av mina grannar har börjat prata om växthus och frågat mig om råd. Köp inte för litet är det viktigaste av allt. Det fylls väldigt snabbt på av alla plantor man vill ha och ska det dessutom finnas plats för några stolar så .......
    Fortsatt fin sommar /Kerstin

    SvaraRadera
  16. Jisses vilket vackert uterum/växthus! Kan verkligen känna känslan när ni sitter där med glögg och pepparkakor och vinden viner utanför och lyktorna är tända i växthuset...ååååh jag vill också ha växthus! Ni har verkligen lyckats med känslan och stilen!
    Stockrosor är ju så himla vackra! Jag vill ha sådana intill husväggen på vårt kusthus! Jag har köpt frön (tror jag) men det kommer inte upp något förrän året därpå eller....? Men visst kan man köpa färdiga plantor? För det är väl perenner....? Undrar hon som inte kan något om trädgård mer än att hon nästan vet hur hon vill att det ska se ut ;)
    Visst är det härligt och fint i fjällen om man är vintermänniska... jag är egentligen inte vintermänniska och har aldrig varit någon skidåkare... började lite smått att åka utför för bara ett par år sedan... Men man kan ju alltid mysa inomhus och titta ut på den vackra snön ;)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  17. What a pretty retreat. I love how you have used real furniture in your greenhouse making it an appealing place to relax and enjoy. Take care.

    SvaraRadera
  18. Oh, vilket underbart växthus! Där skulle jag vilja sitta och drömma!

    SvaraRadera
  19. I har så smuk en have.
    Nyder dine billeder.
    Er vild med det hele.
    Både stokroser, väksthus og hønsene.
    Det er en drøm.

    Klem og skøn aften
    Charlotte

    SvaraRadera
  20. Jättefint! Fint med skåpet. Och gruset runt om. Vi fick ju upp vårt växthus i påskas så jag är nybörjare. Men tycker det är jättekul! Som att ha fått en lekstuga! Lär mig mycket och pysslar på.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...