Bloggintresserade

lördag 12 december 2020

Jag sätter planer...


Det råder noll soltimmar just nu. Helt noll. Det ljusnar liksom aldrig vissa dagar.
Det lackar mot jul men den där julkänslan vill inte infinna sig riktigt...
Kanske beror det på vädret. 
Kanske beror det på att alla är inställda på en annorlunda jul i år, ja jag vet inte.

Hyacinter och hönor kan dock vara ena riktig humörhöjare!


Det råder luriga tider med både räv och mård just nu så jag får ofta vara ute och vakta mina fjädriga damer. Ja jag är rädd om dom. På ett larvigt sätt kanske. Men jag vill att de ska få ströva fritt ute året om.
Vi går runt där ute i trädgården tillsammans och klurar, jag och hönsen. I ur och skur.
Jag sätter planer för en kommande vår och dom gräver efter god mask!




Innan det helt har mörknat brukar jag ta mig en stund i växthuset varje dag. Pysslar lite.
Sätter mig med en varm kopp kaffe, en pepparkaka och så tänder jag några ljus.
För julen och för att jag hoppas livet snart ska bli som vanligt för oss alla igen...

KRAM

19 kommentarer:

  1. Låter mysigt, trots mörkret, men imorgon kommer ljuset med Lucia.
    Sol här i Wales idag, trevligt för omväxlings skull.
    Dock inte så roligt med de som inte vill dina höns så väl.
    Trevlig lussehelg!

    SvaraRadera
  2. Beautiful blog!Happy Advent!

    SvaraRadera
  3. Oh me too Titti - normal was quite wonderful compared to these days, weeks, months, and now almost an entire year!

    I'm up early to take photos of the most beautiful sunrise this morning - still mild and sunny here as our winter really doesn't get going until January.

    Love your hens, hope they stay safe under your good care, and the last pic of the candles is so beautiful - also the hyacinths, my favorite fragrant bulb.

    Hope your sunshine returns soon - and that your holidays will still be special and peaceful despite being different.
    Warm hugs - Mary x

    SvaraRadera
  4. Klart du är rädd om dina fina höns, inget konstigt alls! ♥
    Jag lyssnar på julmusik, det är mitt sätt att få in lite julstämning, man får göra vad man kan "i dessa tider" (usch så trött på det uttrycket...)

    Kram på dig!
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Mysigt att tända ljus i växthuset och hyacinter måste man ha många av. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Jeg forstår godt at du er engstelig for de flotte hønene dine. Rev og mår vil nok gjerne fange en høne eller to!
    Ha det godt, og ta vare på deg selv.
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  7. Sollängtan är stor, tror vi haft 3 soltimmar hittills i december....
    Ja tänk om allt kunde bli som vanligt igen, hoppas så innerligt mycket på det.
    Fin 3-:e advent till dig
    Kram från Maria som fick till ett eget blogginlägg idag :)

    SvaraRadera
  8. Ja, visst längtar man efter "det vanliga".
    Och jag hoppas så att det kommer snart...det närmar ju sig i alla fall.
    Låter så mysigt med kaffe och pepparkaka och tända ljus i växthuset.
    Så jag går och värmer lite glögg och bänkar mig i soffan och myser jag med.
    Jovars..ett växthus har jag, men inget mysigt man gärna sitter i, så soffan får duga åt mig.

    Ha en go' helg och fin 3:e Advent.

    SvaraRadera
  9. Det må vara mörkt och noll soltimmar men dina bilder är ljusa och vackra. Men jag förstår att du oroar dig för dina fina hönor och att du är rädd om dom. Räven och mården får hålla sig borta. Din stund i växthuset ... så härlig. Ljusen i blå timmen, så vackert.
    Imorgon bitti blir det att titta och lyssna på Lucia på tv för mig. En lussekatt och en pepparkaka blir det också. Så glad att det trots allt blir Luciamorgon.

    Ha en fin lördag och Lucia och tredje advent!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  10. Klart du är rädd om dina fina höns.
    Låter härligt att unna sig en stund varje dag i ditt fina växthus.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  11. Du levererar ändå härliga och stämningfulla bilder mitt i allt det gråruggiga!
    Härligt att du har dina hönor och måtte de inte falla offer för någon räv! Jag förstår din oro!
    Nej, julstämningen är väl inte som den brukar, minst sagt. Inte nog med pandemin, vädret är verkligen bedrövligt! Som att bo i ett träsk!
    Vi hoppas på ljusare tider snart för snart vänder det ändå och då blir det i alla fall liiiiiiiite ljusare!
    Ha en fin tredje advent!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  12. If only life were back to normal. However your time in the greenhouse sounds lovely.

    SvaraRadera
  13. Hej Titti!
    Det blir skönt när det blir ljusare igen. Visst är det en konstig tid vi lever i, vi kan bara hoppas att allt vänder med vaccinet och att vi kan börja leva ett normalare liv. Hoppas att dina hönor får gå fritt utan att få besök av varken räv eller mård.
    Ha en trevlig tredje advent!
    Kram Marika

    SvaraRadera
  14. Ja jag skrev precis om mörkret och bristen på julkänsla i år. Känner precis som du.
    Har snart inte sett solen på en hel månad här.
    Förstår att du är rädd om dina hovdamer. Såna personligheter och ett sånt trevligt sällskap vill man ju inte vara utan.
    Idag har vi både 3e advent och Lucia. All snö som kom igår har redan regnat bort. Ska hela vintern fortsätta så här? Hoppas inte.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  15. Koselige bilder i mørketiden. Glad Lucia til deg!

    SvaraRadera
  16. Ja det är så trist med dessa mulna mörka dagar. Det lär vara rekord med få soltimmar över norden nu i december...! Vi får försöka vänta på bättre tider. Stämningsfulla bilder
    från ditt växthuset ! Skön söndag!

    SvaraRadera
  17. Love this atmospheric pictures. They show the silence we are living in at the moment. Not bad at all.
    All my best
    Elisabeth

    SvaraRadera
  18. Låter härligt att gå tillsammans med hönsen och sätta planer! Det är nog det man behöver just nu. . . PLANER! Planer inför nästa år som kommer att bli ett toppen år. . .Jodå det blir det! Fram tills dess går julmusiken för högtryck här och pysslandet har väl aldrig varit så mycket som i år!
    Inget väder här i Sthlm heller bara mörker men då tänder man extra mycket ljus som du har gjort i det fina växthuset! Såå mysigt!
    Ha en fin kommande vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Ich bin heute zum ersten Mal hier...und ich kann sagen, es hat mir riesigen Spaß gemacht all die Bilder aus der Natur zu sehen...Es war ein richtig schöner Spaziergang mit Dir, Deinen Hühnern und den Schafen...Ich komme wieder!
    Alles Liebe
    Heidi

    Habe mich gerade als Followerin eingetragen, dann verpasse ich hier nichts...

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...