Bloggintresserade

onsdag 2 december 2020

Medelhav möter frost...

Jomen det får man väl hoppas på! Varje dag! Som det är just nu. I detta mörker som råder...en dyster december utan snö kan vara så ack så svart. Speciellt för oss som bor utan gatlysen och stadsljus! Mörkret är totalt. Helt kolsvart. Tack gode gud för julstjärnor och ljusslingor i alla dess former!!! Ute som inne! 

Ja överallt...

Ja kallt är det också! Den där fuktiga, råa kylan som bara en ö kan ha i december...

Jag fryser rejält ända in till märg och ben! Hönsen med!

Än är gräset är fortfarande grönt till hönsens stora glädje! Kung Karl vet var de bästa gräsplättarna i trädgården är och där kan det ju även finnas en och annan stelfrusen stackars god mask också :) Ja han har ett gott hjärta, Lille Kung Karl...han vill då alltid väl för sina kackliga och säregna hovdamer.

Juliga hyacinter frossar jag i. Man kan aldrig ha för många!!! No way!


 Samtidigt är alla mina apelsinträd i sin bästa form just nu inomhus!
Massor av väldoftande små vita blommor och skön frukt...
Lite medelhav inomhus möter lite svensk frost utomhus:)

KRAM i decemberkylan!!!!

Titti

12 kommentarer:

  1. Ja man hoppas ju liksom att det ska ljusna frampå dagen. Mitt citronträd det har inte flyttat in ännu och kanske det kommer blomma när så sker. En frusen mask är väl bättre än ingen tänker jag. Hönshjärnan har talat. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Hei Titti!
    Nå er det mørkt ute. I dag har det regnet med lavt skydekke og det har vært ganske mørkt. O morgen skal jeg kjøpe mange hyacinter. Vårt eneste appelsintre blomstrer som bare det og dufter himmelsk. Om ikke lenge snur sola. Klem Anne

    SvaraRadera
  3. Tänk, att du har apelsiner nu! Helt fantastiskt ändå i detta gråtöcken! Så nära Medelhavet man kan komma just nu.
    Ja, en råkall kyla är det och såååå grått, så grått. Knappt dagsljus de senaste dagarna, men glöm inte att det vänder om ca 20 dagar! Alltid nåt att se fram emot!
    Ljus vill vi ha!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Så fint ditt appelsintre er! Ja, middelhav og frost er nok motsetninger i utgangspunktet, men def er infen motsetning når plantene er inne om vinteren :)
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  5. Fint med hyacinter och apelsinträd.
    Här har vi mer Norrland möter London. Det är nämligen regn och rena Londondimman samtidigt som lite av gårdagens snö klamrar sig fast runt husväggarna.
    Men inne är det fortfarande julstämning. =)
    Ha det bra i kylan.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  6. Hua, ja decemberkylan som kryper rakt igenom en är minsann inte att leka med. Det verkar ju inte spela någon som helst roll hur mycket man tar på sig, fryser gör man ändå. Precis som dina höns önskar jag att jag bara kunde burra upp en skyddande dunkokong runt hela mig.
    Visst är citrusträden för underbara, blommar och ger frukt när man mest behöver lite uppmuntran :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. Ingen kyla här än och tyvärr ingen snö heller. . . .bara regn o rusk och +4!
    Härligt att flytta in medelhavskänslan och njuta inomhus tillsammans med hyacinterna! Kanske också något för de frusna hönsen!!! :-)
    Trevlig Helg & 2a Advent!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Altid skønne billeder fra dig Titti.
    Tænker sådan på de små hønsefødder. De må fryse.
    Jeg tager mine hønsemokker op og sidder og varmer dem :)))))
    Her er virkelig også koldt. Helt vildt.
    Blæst og fugtigt. Det går gennem marv og ben.
    Kan du godt holde dine citroner indenfor. Mine plejer så at dø for mig.

    Klem og dejlig dag
    Charlotte

    SvaraRadera
  9. Ja, hur grått på en skala kan det bli, liksom....
    Jag hittade arkivbilder på snö som jag frossade i.. Läääängtar efter vit snö!
    Vilka gröna fingrar du har.. imponerad!
    Ha det bäst fina Titti, kram Kate

    SvaraRadera
  10. Hej Titti!
    Nu är det verkligen mörkt tidigt på kvällarna och dagarna gråa och disiga. Vi behöver alla ljus och ljusslingor denhär mörka tiden. Ditt apelsinträd är så fint, kan känna doften.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
  11. Ett mysigt möte! Göteborg häromkvällen var också väldigt råkallt men nu är det bättre och hepp just nu ser jag solen utanför. Får nog skynda ut. Lite omvänd är jag nog... ..har varit ute så mycket hela våren, sommaren och tidiga hösten att jag längtade efter mörker och inomhus. Men snart är jag mätt och då finns det en rejäl rishög som jag spenderar 2-3 timmar med ute. Det är skönt :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. Oh känner den ljuvliga doften av apelsinblommorna ända hit till Skåne. Inte mycket som slår den doften!.... möjligtvis om man har lyckats få tag på Hyacinter som doftar.
    Kram från Ingela

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...