Bloggintresserade

lördag 13 mars 2021

Från en svunnen tid...

En liten tillbakablick. Kommer ni ihåg det här ödehuset på ön? Jag har visat det förut...

Ett hus som jag har svårt att glömma. Där tiden stått stilla i så många år. Så ödsligt vackert. Ett hus som en gång i tiden måste varit helt magiskt vackert på den öländska landsbygden. "Någon" började att sätta in fönster men sen blev det stående - ja någon gav upp. Förståligt. Detta hus har förfallit med tiden. För längesen gick det nog under namnet "makalös" när Öland var som allra fattigast och de flesta bodde i små dragiga och kalla, vindpinade stugor runt kusten. Men detta hus historia ligger helt dolt...

Men kanske är det som vackrast just nu, huset. I dess väderbitna förfall...


En gång var huset ack så vackert! Ståtligt! Jag skulle vilja krypa in i historien och bara vara här en dag när gården var i bruk, när husets alla rum var bebodda och trädgården var i full blom. När det firades både jul och midsommar här...












Ett minnesmärke från en svunnen tid. Ett hus som en gång var väldigt vackert.

Någonstans på ön - där tiden ännu står helt stilla...


 KRAM

24 kommentarer:

  1. Dear Titti,
    I love these kind of lost but not forgotten places. Your pictures are wonderful.
    All my best and happy days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Åhh... jag bara väntade på att du skulle visa att nu... har någon nu tagit hand om det!! Mitt hjärta blöder för det även fast det är vackert i sitt armod. Suck.
    Tack för vackra själfulla bilderna. Och den med halmbocken... snyft.

    Ha en fortsatt fin kväll.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Så vakre bilder fra det gamle huset! Tenk om det gikk an å reise tilbake i tid, da var det mange steder i fortiden jeg skulle ha besøkt :)
    Ditt første bilde av huset er så fint.
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
  4. Vackert och fint på alla sätt och vis. Ett hus som behöver tas om hand om. Kanske av mig.
    Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. It is still a wonderful place to explore, but so sad that someone with 'deep pockets' (that means plenty of money!) hasn't come along to restore it. Very surprised to see some furniture, record player, baskets etc are still there.
    Mary X

    SvaraRadera
  6. This house is wonderfully full of souvenirs. It must have been beautifull.

    SvaraRadera
  7. Ja det där huset är ju bara så himla läckert. Jag tror jag ska lägga ett bud. Ha Ha! Vore ju ett perfekt hus åt oss. Lite dragit men äsch det fixar vi. Det har allt som jag älskar. Dubbeldörrar, kakelugn, vedspis med bakugn, trägolv, djupa nischer och spegeldörrar. Helt underbart. Hoppas möblerna ingår. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  8. Jag har samma fascination för gamla platser och gamla ruiner. Det tilltalar min fantasi.
    Älskar tv serien "Det sitter i väggarna" där dom så skickligt gräver fram husets historia.
    I ditt vackra ödehus hade dom lämnat kvar så många saker. Som om dom plötsligt bara reste sig och försvann en dag för att aldrig återvända.
    Spännande att fundera på vad som hände.
    Ha en skön söndag nu Titti.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Hur mitt hjärta går sönder när jag tittar på dessa bilder. Jag älskar gamla dörrar, fönster, stolar och betongväggar. Det är underbart att vi får se skönheten i dina foton.
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Ja tänk om man hade en kappsäck full med pengar och fick renovera detta vackra hus.
    Det fanns många vackra dörrar som man kunde göra till snygga bord. Istället för de bara ligger och murknar upp.
    Ha en fin söndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  11. Såååå vackert, men det borde tas om hand. Jag som många andra följer Husdrömmar och Det sitter i väggarna, nog blir man imponerad av alla duktiga husägare och hantverkare. Men detta har (kanske) gått för långt. Det är väldigt vackert där det står men ..... jag som gillar gamla spegeldörrar och har bytt ut dörrarna i mitt hus från 70 talet undrar ju hur länge till de kan ligga där.

    SvaraRadera
  12. WOW, vilken miljö och vad nyfiken man blir... Ett fantastiskt ställe!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  13. Woooow what a wonderful Fairy Place.
    Best wishes and have a nice Sunday.
    Greetings, Moni the Forest Fairy

    SvaraRadera
  14. Hej Titti!
    Härliga bilder, det blir en fråga hängande i luften. Varför tar man inte hand om det.
    Ha det gott / Kram Marika

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Vad sorgligt med ett hus som inte någon tar hand om eller fixar iordning, även om det är vackra bilder du tagit!
    Huset skulle säkert vilja ha barnafötter springande och en katt som vilar i värmen från den gamla kakelugnen igen!

    Trädgårdshälsningar
    Lillianna

    https://pinktownroses.wordpress.com/

    SvaraRadera
  16. Så vackert ändå! Vackra bilder! Dörrarna! En gammal Barometern. Ja tänk så kul att få se hur det sett ut en gång. Så många ödehus det ändå finns. Vet att någon/några gjort en vacker bok om några av de övergivna och lite bortglömda en gång ståtliga husen.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  17. Det är oerhört fascinerande med ödehus. Fantasin skenar gärna iväg och särskilt om det finns kvarlämnade saker, som här. Samtidigt vemodigt och sorgligt att ingen brytt sej om det. Ens nyfikenhet kan verkligen få sitt lystmäte här och ens fantasi. Det skär verkligen i hjärtat när man ser spåren efter det som varit. Vilket pampigt hus det måste ha varit.
    Det blir verkligen vackra bilder också, som här!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  18. Levede liv i fordums tider - tænk hvad huset mon kunne fortælle...

    SvaraRadera
  19. Härligt att fantisera runt... Och visst skulle det kunna bli fantastiskt fint :) Det är både tragiskt och fascinerande när hus och gårdar får stå och förfalla.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  20. If only walls could talk! There are so many memories here for the imagination! Maybe someday someone will bring it back to life. x

    SvaraRadera
  21. Minns detta, satte fantasin i spel. Så synd att det inte tas vara på och ju längre tiden går, ju svårare blir det.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  22. Oj, så vackert, och ändå sorgligt, att ett sånt ståtligt hus får stå och förfalla... Skulle också vilja krypa in där när det var i sin prakt, och få se hur folket levde och hade det, sånt tycker jag är så intressant!

    Jag har svarat dig angående rosorna i mitt inlägg, det är nämligen två sorter och jag vet inte riktigt vilken du menade ;) Men de är lika varandra!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja huset är magiskt i sitt förfall...
      Ska genast kolla in vad rosorna hette på din blogg :) Tack!
      Kram Titti

      Radera
  23. Vemodig og vakkert. Sånne hus er spesielle. Her skulle jeg gjerne fotografert, pyntet med blomster og hvite blonder, og knipset enda flere bilder. En svunnen tid.....

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...