Bloggintresserade

onsdag 24 mars 2021

Vild i pelargoner & så en lite vissen dyrgrip...


Det är hög tid att ge alla mina övervintrade pelargoner lite omsorg! Ja de ser verkligen inte pigga ut, vingliga, sneda och de har skräpat ner rejält nere i källaren men med lite ny jord och extra kärlek kanske de vaknar till lite...Min favoritpelargon Fragrans (doftpelargon) har lyckats överleva i den mörka, kalla källaren, ja sånt gör att hjärtat tar ett extra litet skutt av glädje :)

En och annan pelargon har fått våryra och redan börjat blomma...


Den pelargon jag MEST har vårdat och vurmat över denna vinter är min vildpelargon Sidoides, den med nästan svarta små blommor som kostade mig en hel FÖRMÖGENHET (när den lokala blomsteraffären fick hem några ex så bokade jag 2 direkt UTAN att kolla priset på dom, puh!! Så dumt!! ) Kan jag hålla denna skönhet vid liv och ta några skott också att sälja så behöver jag inte jobba mer ha ha....
Vet inte om det är så lätt att övervintra vildpelargoner men som sagt den jag vårdat mest är den som ser eländigast, ynkligast ut! 4 små blad och resten är helt dött i krukan. Ja ja vi får se!
 

Jag gillar de där vilda, doftande pelargonerna och till ett betydligt billigare pris hade en annan plantskola fått hem några roliga sorter som jag måste testa. "P australe " med tvåfärgade blad och vita små blommor!



Ardwick Cinnamon - kaneldoft gillas alltid :)

Chocolate Peppermint - tvåfärgade blad och en helt himmelsk doft av chokladkaka och mint!


Deerwood Lavender Lad - har små lavendel lila blommor, påminner om Sidoides i bladen.
Undrar om den doftar lavendel tro?? Hoppas...

Steffens Blackie - en liten dvärgpelargon med mörka blad och små aprikosa blommor! Ja jag gillar den redan :) Nu gäller det att hålla alla vid liv också, speciellt Sidoides för någon ny har jag då inte rakt råd att köpa! Kul att veta hur ni övervintrar era pelargoner eller köper ni nytt varje år? Några favoriter?

Onsdag igen och jag önskar er en fortsatt fin vårvecka!

KRAM

14 kommentarer:

  1. I look forward to seeing the progress of your geraniums. I have only grown these a couple of times, but they are lovely!

    SvaraRadera
  2. Så många härliga sorter du köpt. Lycka till med dem. Jag övervintrar mina pellisar i dotter Lisas källare. Nån stryker med men min doftis Autrale går utmärkt att spara. Jag är säker på att du får sprutt på din dyrgrip!

    Ha en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Hej Titti,

    Håller tummarna för dina fyra blad på vildpelargonen! Och vilka roliga nya du hittat. Själv har jag fyra traditionella rosa som fått övervintra på vår övervåning där det är lite svalare. Är så nöjd med att de överlevt, krukväxter inomhus är inte min grej...

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  4. Liebe Titti,
    La tine arata bine muscatele! Sunt minunate. Imi plac muscatele si cumpar in fiecare an.
    Am incercat sa le tin la susol dar probabil ca nu este adecvat la mine. Frunzele apar destul de tarziu iar inflorirea si mai indepartata. Asa ca am renuntat sa le mai tin de la an la an. Nu este placut sa vad pana la inceputul verii doar niste tulpini goale. Mai mult de atat, infloresc abundent si arata super bine la sfarsitul toamnei, cand deja incepe frigul si trebuie sa le adapostesc.
    O primavara insorita iti doresc,
    Mia

    SvaraRadera
  5. Lycka till nu med alla fina sorter av pelargonerna.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  6. Eftersom jag bara hade en pelargon, en Mårbacka, lät jag den övervintra i sovrumsfönstret. Där stod den bakom gardinen och fick en skvätt vatten ungefär var 10e dag. Sen nu till våren var den lång och ranglig. Klippte ner och planterade om den då.
    Det gick alldeles utmärkt. Den har redan börjat skjuta en massa nya blad.
    Roligt att du har så många olika sorter. Jag ska nog köpa mig några nya också.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  7. Hej Titti!
    Du har hittat alldeles underbara pelargoner, och en som doftar choklad, mmm. Jag är så stolt lyckades övervintra en pelargon från förra året, totalt var det fyra stycken, som jag köpte på byggvaruaffären förra året. De var planterade två och två, har aldrig haft så fina pelargoner som blommat hela sommaren. Nu har jag en kvar och säljer de pelargoner i år igen, så passar jag på. Hoppas att du lyckas med dina.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  8. Vilka spännande pelargoner du har! Jag är också väldigt förtjust i vildpelargoner och min favorit är Fragrans! Den har jag säkert haft i 10 år, och den har jag framme hela året, precis som Australis (som jag inte har kvar) . Den blev helt otrolig och hade blommande grenar ända till golvet. Jag håller alla tummar för de fyra bladen, att den tar sej!
    Själv ska jag satsa på en Pensépelargon i år igen. Den blommade hela förra sommaren, men tror inte den har övervintrat, trots att jag försökt.
    Kram och lycka till med pelargonerna.
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Oj det var minsann inte några vanliga sorter de där. Jag vet inte vad mina heter ens. Men fina är dom ändå. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  10. Alltså - pelargonvård från en säsong till en annan är inget jag heller excellerar i. Det brukar gå åt pipsvängen. Men jag älskade färgen hos den rosenröda som blommade nu liksom den ljust aprikosrosa senare i bildflödet... Och om jag på sikt har ett bra utrymme för övervintring så kommer jag skaffa pelargoner igen.

    Kram från Carina

    SvaraRadera
  11. Takk for inspirasjon! Nå skal mine pelargoniaer få litt mer omsorg. Ha fine vårdager!

    SvaraRadera
  12. Pelargonia er så vakre, jeg har stort sett Dronning Ingrid, så mange fine du viser,
    takk for det!
    God helg til deg,

    Klem, Ida

    SvaraRadera
  13. Vad många fina pelargoner du har.
    Jag har börjat ta hand om mina som finns i växthuset. Alla har inte klarat sig, men många finns kvar.
    Vad synd om dina dyra plantor inte tar sig, trots din omvårdnad. Vi får hoppas det går bra.
    Skön lördag!

    SvaraRadera
  14. Pelargonium "Blue Sybil" Pelargonium "Amethyst " and the scented geranium/ pelargonium "Attar of roses" I try to over winter all my Pelargoniums ,but the above three are my absolute favourites .Thankyou for your kind comment on my blog :) Happy Easter to you and how lovely to find another lovely blog to follow ! :)

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...