Bloggintresserade

lördag 15 januari 2022

Dos 3, vårlängtan & enkla nöjen...



Tulpanens dag idag! Ja tulpaner är värda att fira varje dag. En blomma i allsköns färger och lika vacker i alla stadier. Knoppiga eller som när de sjunger på refrängen i vasen och blombladen är på väg att falla av och lägger sig som en svag, pastellig palett nere på bordet...



Frökatalogerna 2022 börjar trilla in! Härligt! Dock måste folk ha gått helt bonanza i att köpa fröer för allt jag försöker beställa är slut!! För säsongen! Redan nu! Men plantskolorna runt om på ön brukar vara duktiga på att köpa fröer tidigt och driva upp alla nyheter så jag hittar dom nog där...


Det får bli det absolut nödvändigaste i år. Chili, tomater, gurka och rosenskära...
Några enkla måsten. Örter köper jag i plantskolan till våren. 


Det blir nog både vår och sommar i växthuset ändå utan 3000 plantlådor och små vingliga, ljusgröna plantor att vattna. I sommar ska växthuset få en mer funktionen av en plats att bara var i. Vårda och ta hand om 2-3  tomatplantor istället för 30 olika! 
Ingen stor plats att vara i men en ack så så kär yta för värme och lite morgonkaffe :)
Jag lär mig som sagt att stressa av, hur nu det ska gå till...både i det stora och i det lilla!


Nåja, veckan är snart slut. Puh! Inte nog med doktorns besked om mitt blodtryck osv så fick jag också min tredje dos av vaccin i veckan. Samma visa igen. 4 timmar senare är jag dödssjuk. Hela natten och hela fredagen. Med ALLA symptom som går att få vid influensa, som vanligt vid varje spruta jag tagit! Liiite piggare idag men känner mig helt mörbultad och sjuk i hela kroppen...ja jag FÅR väl covid av sprutorna!!! Mannen fick samma vaccin, samma dag men känner absolut ingenting. Ja jag vet inte vad det är jag reagerar på men hoppas nu alla dessa sprutor vi tar ska hjälpa både oss själva och andra framöver, ja hoppas. För så här vill jag inte må...


Och sen längtar jag extra mycket nu i kalla januari efter att snart få sitta på en varm brygga och dingla med benen i vattnet. Att ligga i hängmattan ljumma sommarkvällar och spana in svalorna högt där uppe i skyn och att äta den där första solvarma egenodlade jordgubben. Enkla nöjen men ack så värdefulla att längta efter varje januaridag när vädret är sisådär, kylan påtaglig och elräkningen skyhög...

KRAM VÄNNER!

30 kommentarer:

  1. Hello Titti,

    Sorry to read that you had side effects with the vaccine. Yes, some people have flu-like symptoms. In general, with paracetamol, you feel better within 48 hours. I also had my third jab in november (no side effects for me)

    I agree with you, having tulips, hyacinths or daffodils in the house is good for the moral and also thinking about everything that will be planted in the spring, ordering seeds or plants is good and allows to wait for spring. I wonder just if you can grow tomatoes in Sweden ? maybe in a greenhouse ?

    Have a good weekend

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, I feel better today after a 24-hours hell of flu-symptoms! Times gets better...
      Thanks for your sweet comment!
      Titti

      Radera
  2. Håller verkligen med dej - tulpaner kan man inte få för många av och de är så vackra i alla stadier. Ljuvlig bukett du visar här.
    Vilken himla otur du har med sprutorna! Jättetrist att bli dålig! Kände heller ingenting efter min tredje, bara lite öm i armen där sticket var. Det är tydligen väldigt olika reaktioner. Hoppas att det släpper så småningom.
    Ja, visst längtar man nu både efter ljuset och värmen och att börja planera sina fröer är ju också ett vårgöra. Åh, så härligt! Det låter härligt med dina planer för växthuset.
    Njut av helgen och krya på dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, ja det går nog över! Även om jag är rejält vissen just nu! Vi får frossa i tulpaner och hoppas våren kommer fort :)
      Kram till dig från Titti

      Radera
  3. Det är precis likadant med mig och gubben och vaccinet.
    Jag blir jättedålig, med feber och hela fadderullan, medan han inte känner nåt.
    Han fick sin tredje för nån vecka sen och jag får min den 8:e feb, så jag är inställd på att ligga sjuk då. Tulpaner har det köpts här med, men jag höll på att bli utan för det var slut nästan överallt, men Coop hade några buketter kvar till mig, dottern och svärdottern, som också fick en varsin.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hur kan det bli så olika av lika vaccin? Jag undrar...hoppas du klarar dig galant ändå och inte blir så sjuk! Jag håller tummar och tår Disa! TACK för din kommentar...
      Kram Titti

      Radera
  4. Poor Titi you’re not lucky with your vaccin!
    I only had problems with the second one, a pain in the
    Arm for a few months.
    Here it is freezing for the moment and no sign of Spring yet!

    SvaraRadera
  5. Hej Titti
    Hvor synd, at du bliver så dårlig af vaccinen, vi må håbe, at den hjælper dig, så du ikke får covid 19. Der må jo være noget i, som du ikke kan tåle.
    Knus Lisbeth

    SvaraRadera
  6. Selv om jeg syns det er deilig med en liten vinterpause, så merker jeg at jeg lengter til vår og lysere tider nå. Jeg har også fått tredje dose denne uken, og fikk faktisk litt bivirkninger med vondt i hodet fra nøyaktig kl 1500 til kl 2200 dagen etter. Merket ingenting på de to første. Håper du finner noen fine frø, jeg skal prøve å klare meg bare med de jeg har høstet selv, men det spørs vel. Fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  7. Hej Titti!
    Det är märkligt, fick min tredje vaccindos i måndags, det blev ett annat än de två första. Har känt mig sjuk sedan tisdag och det var värst i natt. Hoppas det vänder nu.
    Har tänkt försöka begränsa mig med tomater i år, men det brukar bli lite si och så med det. Du får krya på dig /Kram Marika

    SvaraRadera
  8. Such beautiful photos! I hope you are able to obtain your garden seeds. It seems ridiculously early for companies to run out of them but maybe everyone is especially eager this year. Sorry about your reaction to the Covid shot. It is the same with Paul and me. I was sick for two days after each one, with a red, swollen itchy arm for a week and he got not one symptom. Have a good weekend.

    SvaraRadera
  9. Sorry the vaccine made you so sick. Hopefully very soon you'll feel much better.
    I hope you can find all the seeds you want/need for your garden. So many people are growing vegetables and herbs now. More than ever. I managed to keep a couple of mint plants and a parsley over the winter ( so far). The mint especially comes in handy.

    SvaraRadera
  10. Sorry to hear you were so sick.
    The flowers and all your photos are beautiful.

    SvaraRadera
  11. Härligt med tulpaner man känner att vårkänslan börjar spira .....lite samma tanke som dig ha om plantering .....Hoppas du får ordning på blodtrycket....Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Blev ingen tulpanbukett igår på marknaden. Blev så besviken på förra buketten jag köpte sist med tulpaner. De slog aldrig ut utan bara vissna ihop istället.
    Så tråkigt att du blivit så sjuk av alla sprutorna du tagit. Jag blev bara det av min första sedan har det gått bra. Min gubbe har inte känt något någon gång.
    Ha en skön söndag nu.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  13. I am sorry the vaccines make you suffer so.
    I had my third also..same as always just a bruised arm feeling..nothing reall.
    Titti you are so right all these seeds sols out! It's january!
    I need tulips in my life now.Take care.

    SvaraRadera
  14. Zdravím z České republiky, vesničky jménem Kunovice. Máte krásný blog! Pohlazení po duši! Sylva Králová

    SvaraRadera
  15. Zdravím z České republiky, vesničky jménem Kunovice. Máte krásný blog! Pohlazení po duši! Sylva Králová

    SvaraRadera
  16. Dessa vackra tulpaner som vi får glädja oss åt nu i blåsiga januari.Jag har inte börjat med någon frösådd än,men borde nog. Tänker som du att jag ska begränsa mig. Man behöver nog inte ha extra av allt. Det blir lätt stressigt...Att ta det lite lugnare är lättare sagt än gjort. Hoppas du kan få en bra balans.En del måste man ju,men kanske inte allt.
    Tack för dina fina bilder och ord som du delar med oss!
    Ha det så lugnt och bra som det bara går!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  17. Fröerna slut... ..misstänkte det! Jag har inte ens drabbats av lusten att kolla ännu. Men det finns tillräckligt gott om tomatfröer - det vet jag. Sen behöver jag nog fräscha upp sallatssorterna. De brukar tappa i grobarhet. Om nyheterna är slut så kanske det blir utrymme för att hitta andra spännande sorter :)

    Sköt om dig! Kram, Carina

    SvaraRadera
  18. Dear Titti,
    Tulips are always beautiful.
    I like them very much and have white ones in the vase.
    Congratulations on the 3rd vaccination, I always have had side effects, too.
    Have a cozy evening, give my regards to the sheep,
    Nicole

    SvaraRadera
  19. Usch sjuk igen efter vaccinationen, du måste fått en dunder spruta! Krya på dig Titti.
    Ja vem längtar inte efter hängmattan i detta gråväder. Härliga bilder serverar du som alltid.’Kram från Ingela

    SvaraRadera
  20. Broen på det sidste billede sætter virkelig gang i mine sommerdrømme. Der ville jeg også gerne sidde. Men nu må vi jo acceptere, at det er vinter - og tid til drømme. Jeg håber, du snart kommer ovenpå igen.
    Det er utroligt, som en buket tulipaner kan få humøret til at stige.
    Hav en god uge!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  21. Draga Titti,
    Nu e bine cand cineva se simte rau, indiferent de motiv! Despre... psihoza mondiala nu vreau sa discut!
    Imi plac enorm pozele tale, sunt vesele si frumoase, ma fac sa zambesc fericita.
    Imbratisari,
    Mia

    SvaraRadera
  22. Skönt att du fått tredje dosen, men tråkigt at du mådde dåligt av den. Samma hände mig, totalt utslagen.
    Älskar tulpaner!
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  23. Loving these latest photos dear Titti.
    Really sorry you have had such a bad reaction to the booster shot - my granddaughter did too last week - and hope by now you are much better.
    Hope you manage to find good seeds/plants for the coming spring/summer seasons -
    and that your harvest will provide some tasty, healthy meals.
    Take care - Mary x

    SvaraRadera
  24. The vaccinations made me sick also, they say that means our immune systems are good! Hope you are better now. Lovely photos:)

    SvaraRadera
  25. Such beautiful post Titti! I am somehow in winter mood, have not had tulips either. Maybe this week. I did not get any side effects from any of the 3 vaccines, perhaps you are protected very well now. Wishing you a beautiful week with summer dreams.

    SvaraRadera
  26. Fick äntligen tag i tulpaner igår. Så glad!

    SvaraRadera
  27. Underbart inlägg! Tulpanbuketter är fin i alla stadier. Hoppas du mår bra från dos 3 nu. Jag ska ta min i februari. Låter bra med färre plantor att ta hand om. Jag håller på att begränsa min dahliabeställning just nu:)
    Trevlig helg Titti
    Kram Maria

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...