Bloggintresserade

lördag 23 april 2022

Rabarber & ett ont knä...

 

En vecka av så vårvarma vindar! Sakta men säkert börjar allt väckas till liv i naturen igen efter månader i träda. Citrus- och olivträden har fått komma ut i växthuset nu efter en lång, mörk vistelse i en kall och dyster källare...


Trädgårdsmöblerna har också fått komma ut på grönbete. Förhoppningsvis kan man få sitta där en stund också i sommar mellan gräsklippningar och andra konstiga trädgårdsprojekt som alltid dyker upp och som man kommer på :)


Jag sådde lite fröer i pallkragarna i veckan. Rosenskäror. Men vips hade hönsen fått nys om det och sprätte runt allt så det lär väl bara komma upp 2 ynka rosenskäror! Ja jag får så i smyg när hovdamerna inte ser :)
För ett hav av fladdriga ljuva rosenskäror är ett måste varje sommar!!


Här är lite annat som snart ska ut på grönbete. Jag är lite svag för allt som är uppstammat. Lavendel, rosmarin, timjan och vinbär. De står ute hela vintern och verkar trivas med det. Trots minusgrader och hårda öländska stormar...


Nu är den på gång - rabarbern!! Jag älskar rabarber! I alla dess former. Någon vecka till och sen är årets första rabarberpaj inne i ugnen - mums! Varför finns det inte rabarberglass? Får nog göra min egen :)


Mitt i all våryra har jag lyckats skada mitt knä. Ledband? Menisk? Att gå 2 meter gör så ont så jag blir helt svettig! Att komma ur bilen eller bara gå i en trappa är ett helt företag. Aj!!! Så nu får jag väl varva hjärtundersökningar med lite knäundersökningar också! Inte vad jag vill eller har tid med i denna ljuva vårtid som nu stundar runt hörnan. Men det finns ju faktiskt värre saker i världen som pågår...

VÅRKRAM!

23 kommentarer:

  1. Dear Titti - I am finding it difficult to comment here, I wrote a message and suddenly is disappeared. The translator is not doing it's job for me either. However, your pictures are as appealing as ever, and the rhubarb looks as if it is flourishing well. I love rhubarb and cant wait for ours to grow a bit bigger - Rhubarb pie or crumble - anyone?

    SvaraRadera
  2. Good the translator has suddenly come into action - rhubarb icecream, I agree, sounds really great - may be with a little grated fresh ginger - yum.

    SvaraRadera
  3. Hej Titti!
    Det ser så rofyllt ut hos dig. Bonden med traktorn och alla fiskmåsarna, härligt. Kan höra måsarnas skrän. Din rabarber har kommit långt, tror inte min har hittat upp bland alla löv och jord som jag tömt på den. Har inte gjort så mycket med min rabarber, oxalsyran i rabarbern är inte bra om man har anlag för njursten. Hoppas att du får ordning på din hälsa.
    Stor KRAM /Marika

    SvaraRadera
  4. Rabarber gillar jag med och det är konstigt att det inte finns någon glass att köpa.
    Vilken himla otur med ditt knä. Hoppas det läker och värken ger med sig.
    Ha en fortsatt fin lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Bara en liten vänkram från den nordligaste delen av ön! Här här jag trött på alla kalla vindar just nu. /Kerstin

    SvaraRadera
  6. Hej Titti,

    Får härliga vårvibbar av dina fina bilder. Tråkigt med skadat knä och andra besvär, under våren finns så mycket man vill orka med men som tur också mycket att glädjas åt, som rabarber och annat som vaknar till liv. Såg idag att min rabarber precis börjat visa sig, får vänta på pajen (och glassen) ett bra tag tror jag.
    Här frösår sig rosenskärorna själva, kanske har du samma tur!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  7. It looks like rhubarb growing there. My has started to grow too.

    SvaraRadera
  8. I too love rhubarb and mine have just popped out of the ground. My favorite is rhubarb cobbler.

    SvaraRadera
  9. My rhubarb is also coming up and I'm looking forward to many rhubarb treats.
    Sorry about your very sore knee. Hopefully it will get better soon. So many Springtime chores to do!!

    SvaraRadera
  10. Usch för att du har ont i knät. Rosenskära har jag testat men det blev inga blommor bara blad typ. Är det dill undrade maken. Tokiga höns, du får så om. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  11. AJ, aj - det är inte kul när något gör att det är svårt att gå!! Det är så irriterande. Men du har fina rabarber på gång. Och tack för tanken för när jag läser om dina cosmos kom jag på att de kan jag lika gärna direktså i lådan :)

    Hoppas knäet löser sig! Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. Hei på deg i våren. Jeg koser meg hver gang jeg titter inn. Så vakre bilder. Men det kneet ditt var ikke bra. Skynd deg å undersøke det så det ikke ødelegger for deg. Ønsker deg all god bedring og en vakker dag :)

    SvaraRadera
  13. Har en påse rabarber kvar i frysen, hög tid att göra nåt av den nu. En paj kanske, eller chutney?
    Man vet aldrig med knän... hoppas ditt återhämtar sig själv.

    Glad söndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  14. Rosenskära är verkligen ett måste och du får säkert så om! Vilka busiga höns du har.
    Himla tråkigt när inte kroppen gör som man vill, utan trilskas. Trädgårdsarbete kräver ju en hel del. Hoppas att du får hjälp!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  15. Very sorry to hear of your knee problem and pain. I know what it means to struggle with walking, I can't step out as I used to, also can't bend (mine is a back issue) so have to really be careful. Hope you get relief soon dear Titti and will be able to enjoy outdoor summertime projects.
    Yum, rhubarb is great - and here it is strawberry season so the two together are fabulous - I need a crumble or pie - however reading Maribel's comment I am one of those who has had kidney stones so perhaps can only have a tiny taste!!! I see they also say cooking it in milk can minimize the oxalate - plus drinking a lot of water - that being important no matter what we eat!
    Take good care dear - sending hugs.
    Mary -

    SvaraRadera
  16. Take care Titti..an awful time of year for a sore knee..(Never a good a time..but..)Love your orange tree♥

    SvaraRadera
  17. Vi har också haft varma vårvindar en tid, men idag var det väldans kallt igen, handskar och pannband på vid promenaden.
    Men så trist med ditt knä!! Hoppas det inte är nåt allvarligt och att det går över snart!
    Kram från ett blåsigt Gotland.

    SvaraRadera
  18. Oh, vad jobbigt med knät. Hoppas du får hjälp snart.
    Dock är dessa vårdagar underbara. Vi har haft sol och härligt länge nu.
    Skön söndagskväll!

    SvaraRadera
  19. Jag gillar verkligen rabarber.
    Jag har den också i min grönsaksträdgård.
    Jag gör alltid läckra recept som sylt och desserter.

    Jag hoppas att google translate översätter texten ordentligt.


    vårhälsningar,
    Hilly

    SvaraRadera
  20. Nogle gange skal man huske at sætte sig i havemøblerne, glemme alt om græsslåning og andet havearbejde, og bare lade sig gennemvarme af solen og tænke på noget smukt og godt.
    God bedring!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  21. Åhh så underbart gott med rabarber. Hos oss har de en bit kvar innan de är skördeklara.
    Så jobbigt med en knäskada lagom till trädgårds- och cykelsäsongen drar igång. Hoppas att de är något som läker på bra med lite vila.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  22. E magica gradina ta... cu flori, verdeata, pomi, soare si umbra, animale, locuri unde poti petrece timp lung de relaxare (acum nu amintesc de munca in gradina pentru a arata asa 😜 ) sau poposi timp de o cafea!
    Sa speram ca si problema genunchiului se indulceste vazand aceste minunatii de primavara la tine in gradina.
    Salutari insorite,
    Mia

    SvaraRadera
  23. Det er deilig når sommermøbler og ting og tang kan komme på plass. Føler med deg med kneet, skjedde med meg for et par uker siden også, ganske sikker på at det var menisken, og det var nesten umulig å bevege seg, men heldigvis har det blitt bedre, og nå kan jeg så vidt begynne å trene opp kneet igjen, det virker og mye bedre enn å operere. God bedring, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...