Bloggintresserade

tisdag 12 juli 2022

Högtryck, stockrosor & 1000 evenemang...


Det är högtryck på ön nu. Semestertider. 1000 evenemang varje dag. Skulle jag läsa alla turistbroschyrer och vara på alla jippon som är på gång skulle jag vara helt sönderstressad!! Näe jag tar det lugnt och bidar min tid tills det är lugnare här på ön. Då ska jag ta med er på en liten lugn roadtrip bland mina öländska pärlor...ja någongång i slutet på augusti får det bli. När både ön och jag kan andas igen :)


Skönt att ha lite grusvägar att ta till när trafiken är som värst...

Så tacksamma, så vackra och ständigt återkommande. Stockrosorna. Dom poppar upp lite varstans i trädgården i de mest karamelliga färger man kan tänka sig och inget jag behöver vattna! Bara det!


Chilin är på gång! Jag älskar ju stark mat så det går åt några kilo chili varje år :)

Mangold. Ja bara de färgglada stjälkarna gör ju en lycklig! Lättodlad och nyttig också! En bra kombo...


Kvällstid tar doften av kaprifol över på verandan, helt förtrollande och helt magisk...
Här har humlorna ett orange/rosa godisbord av nektar och sen surrar de iväg helt saliga :)


 Vi är mitt i sommaren och den har då verkligen levererat hittills. Med både värme och sol. Det där efterlängtade sommarregnet uteblir dag efter dag. Ja det kommer väl med råge sen i höst så bäst att njuta så länge man kan. Några semesterplaner har jag inte. Hemma bäst. Vila och vattna känns som ett lojt projekt som tilltalar mig. Kanske ett besök till Solliden om jag orkar, kanske, vi får se...

Ha en fin sommarvecka & njut av dagen!

KRAM

18 kommentarer:

  1. It's hot in summer Titti, also in Holland and the ground is already getting pretty dry
    Also my vegetable garden
    I didn't know mangold, it looks like chard
    I enjoy your blog about your area.

    Greetings and nice summer days!
    Hilly

    SvaraRadera
  2. Vilken sommar Sverige har haft och har. Men jag förstår dig med alla turister som invaderar ön just nu. Känns lite likadant här hos mig. Men man vet att det kommer ett lugn så småningom igen.
    Dina bilder är så vackra som alltid.
    Kram Carin
    Ha en fin tisdags kväll

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder från dej som vanligt och jag kan tro att det är många evenemang på din ö just nu! Jag ser ju köerna i Söderköping och vet ju vart de ska. Tänker lite på dej då. Även en måndag är det knökfullt med bilar som ska neråt. Ja, jisses jag kan bara tänka mej. Bra att du håller dej ifrån alla jippon och att du har dina egna smultronställen.
    Njut på i julisommaren!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. I thought it was chard too. It looks delicious!

    SvaraRadera
  5. That first picture is both bleak and beautiful and I like it a lot.
    The Swiss Chard looks very healthy, also your Hollyhocks.

    SvaraRadera
  6. Hej Titti !
    Låter som härliga dagar - ser fram mot din roadtrip på ön i augusti !
    Fortsätt att njuta av ditt paradis !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  7. Hej Titti!
    Vilka underbara bilder, det böljande sädesfältet med hav och himmel i bakgrunden. Så fint. Gillar stockrosor, det blir fler för varje år som går, har sått dubbla, hoppas så att de blommar i år. Kaprifolen är helt ljuvlig, doften är fantastisk. Har en i samma färg som din, det var en av de första växterna jag planterade. Den blev lite misshandlad då vi målade, fick ligga ner på marken. Den har repat sig bra och blommar fint.
    Hoppas du får lite lugn och ro på ön, cykelturen ser skön ut.
    Kram Marika

    SvaraRadera
  8. Ja en härlig sommar är det. Vackra stockrosor du har jag har bara gula än så länge. Mangold har jag aldrig förstått mig på riktigt. Inte chili heller för starkt för mig tror jag. Har massor kvar från tre år tillbaks. Ha det fint Titti! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  9. Nydelige stokkroser, det er en plante jeg egentlig ikke har noe forhold til, har bare hatt en svart en gang, men kanskje jeg må prøve i mitt nye bed, som skal ha høye planter. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
  10. I wish you a wonderful summer time with lots of free time, delicious vegetables and colorful flowers.
    Enjoy the time on your beautiful island.
    summer greetings
    Nicole

    SvaraRadera
  11. Här har vädret varit ett önskeväder - lagom varmt, lite regnskurar då och då, så perfekt! Men jag tror att det är väldigt lokalt detta med skurarna. Trist att inte ni fått del av regnet.
    Jag kan verkligen tänka mej att det händer mycket på din ö nu. Jag blir stressad bara jag tänker på det. Lugnt och skönt vill man ha det och att hinna njuta av sommaren och ljuset.
    Ser fram emot dina smultronställen senare!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  12. Holly roses don’t need a lot of soil and water to grow and they endure drought, which is a good thing with climate change. You see them along houses in the city. Yours have a beautiful color.
    You are right: spending the summer enjoying nature and the time that passes (too quickly) is the best thing to do.
    Have a nice weekend.

    Hélène

    SvaraRadera
  13. Jeg blev så betaget af dit første billede. Enkelt og smukt. Jeg går ud fra, det er en kornmark, du har fotograferet hen over.
    Duften af kaprifolier er en af sommerens dejligste dufte. En lun sommeraften på terrassen med et køligt glas vin og duften af kaprifolier må høre til blandt sommerens højdepunkter.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  14. Samma här på min ö, det finns ju så mycket man skulle kunna göra så man blir helt matt bara av tanken... samt lite stressad för att man inte tar del av det... Men men, en liten, liten del får allt räcka!
    Kram och njut av fina stockrosor och kaprifol!
    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Un bonito plan para disfrutar. Feliz verano.

    SvaraRadera
  16. Enjoy summer !!!…love Ria 🍀🌻🌸💗🌺🌻🍀

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...