Bloggintresserade

fredag 6 mars 2015

Pelargoner och lurviga hyresgäster...



I dag åkte alla pelargoner upp från källaren, ja nu är det dags! Dom har klarat vintern fint där nere i mörkret tycker jag, dom har skött sig fint. Så fort man vände blad till mars månad så började det klia
 i fingrarna och det sparas inte på krutet vare sig man beställer fröer eller köper jord, ja samma visa 
varje år, men det känns ändå som det är en ganska så sund last man har trots allt. 
Ja jag köper ju hellre en ny spade än en ny väska om man säger så...


Hittade helt underbara rokokopenséer när jag handlade, vem kan
motstå dessa krusiga skönheter? Ja inte jag i alla fall…


Till helgen vankas det visst vårväder med många sköna plusgrader, då ska växthuset
få sig en vårputs och rejäl storstädning. Ja sen är det då det där med alla spindlarna som 
övervintrat där inne och som jag absolut inte gillar, givetvis är alla i storlek X-large också! 
Att lyfta på varje kruka är förenat med livsfara, högt blodtryck, svimningskänsla och ett och 
annat gallskrik! Näe mina lurviga hyresgäster gillar jag inte alls, verkligen inte…

Nu tar vi kväll vänner!
Varm kram, 
Titti

71 kommentarer:

  1. Så söta Penséer, nej inte kan man motstå den blicken inte! Om det blir så varmt som de säger att det ska bli till helgen, så kanske jag faller för någon liten vårblomma jag också. Det är en härlig känsla när den första vårkrukan står på trappen och sprider glädje:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är det bara att ladda för VÅR! Till fullo!
      Varm kram, Titti

      Radera
  2. Å det var de sötaste penséer jag sett! Blir lite avis på dig som har pelargoner att plocka upp från källaren, jag har inte en enda längre. Saknar det för de blir ju liksom ens vänner;)
    Spindlarna klarar jag mig också utan.
    Ha den bästa helgen Titti
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja huu dessa spindlar...ja man får en hjärtinfarkt! Men de tillhör väl ett växthus om man säger så...
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  3. Lovely to have the geraniums greeting the sun once more and those ruffled pansies are so pretty! These first days of spring keep us busy. It is not fun to find uninvited guests in the greenhouse! I found a salamander and a large brown frog under some pots in the garden. I felt bad about disturbing their homes so I put the pots back.... Enjoy your spring weather, Titti and have a happy time! Hugs xo Karen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh dear! A salamander and a frog and my heart will stop for sure ha ha!
      Have a happy weekend, take care...
      Love Titti

      Radera
  4. Dine billeder får mig virkelig til at savne mine sommerlig pelargonier. De skal snart ud af vinterdvalen og ud i orangeriet og nyde foråret sammen med mig.
    Forårs hilsner Susan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tusen tack Susan...ja nu kommer snart en underbar tid...jag längtar!
      Ha en skön helg!
      Kram Titti

      Radera
  5. Så läckra penséer. Blir allt lite sugen jag med, får leta runt lite när jag far till Kalmar i morgon. Lite jord till pelargonerna, frön och något vårfint till trappen.
    Industridammsugare är inte helt fel bot mot de stora, håriga i växthuset. Biter på mina ;-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, då ska jag införskaffa mig en industridammsugare! Så får det bli :)
      Penséerna hittade jag på Blomsterlandet, ta en koll där Catarina...
      Kram Titti

      Radera
  6. Nehej dom får inte bo hos mig, men de invaderar mitt gamla hus ändå. En sak är bra det finns inget mögel i huset i alla fall sägs det.Får vara glad åt det lilla så att säga. Pelargonerna är omplanterade och nerklippta, nu väntar jag bara på att de ska växa och att det ska bli varmt nog för att ta dom till kolonin. Så fin pensé. den får jag allt leta reda på. har nästan bara hittat de gulbruna här.
    Önskar dig en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå det är inte bara i växthuset dom är utan även inne, ok då har man inget mögelhus i alla fall, bra att veta när dom lurar där!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  7. Haha! Jag kan verkligen se dig framför mig när du städar växthuset och en hårig sak springer fram och försöker gömma sig. Jaa, de är läbbiga och jag har varit galet rädd för dem men nåt har hänt... Om de är ute och jag sätter handen på en så lyfter jag handen helt lugnt och väntar tills den försvunnit. Om en sån är inne så får jag panik och hoppar upp och ner och ropar på mannen att ta bort! Märkligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det var märkligt! Jag springer som en galning var de än är, ute som inne...varför vet jag inte för dom är ju så harmlösa egentligen! Ja nu är dom bara där så jag får väl gilla läget....
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  8. Wow vad läckra penséer...har aldrig hört talas om rokokopenséer...alltid lär man sej något nytt,...
    Nu har vi sett på Let´s dance...och jag tyckte inte Rebecka skulle åka ut...alltid är det fel person som åker ut !!!....må så gott min vän....
    Kramis bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, de har funnits i några år, kanske inte så lätta att få tag i men dom börjar synas lite varstans! Helt underbara är dom...
      Ja jag håller med dig, fel person åkte...
      Ha en skön lördag!
      Kram Titti

      Radera
  9. I've not seen this type of pansy before, but it is beautiful!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes it´s really a beautiful pansy...maybe you can ask for them in your local flowershop?
      Have a beautiful weekend!
      Titti

      Radera
  10. Titti, your basement and greenhouse are magical places. How wonderful to have geraniums spend the cold months resting in the basement and be ready to join the party when March arrives. The rococo pansies are so, so beautiful! Those furry things wintering in your greenhouse would scare me. Yet...I guess that they do share the world with us.

    Happy Weekend to you! xo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Of course they share the world with us! I scream and then put them in a corner of the garden...I dont like to share the greenhouse with them ha ha!
      Have a happy weekend Frances,
      Titti

      Radera
  11. Titti, they are lovely little things!!!
    Have to search for them!
    Happy weekend and happy spring
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes they are really lovely those pansy´s...hope you find some!
      Lots of love, Titti

      Radera
  12. Titti, we also expect the spring weather. Geraniums also went on a light trim and look forward to the spring. Pansy in the picture I don't know-rococo-is beautiful. I wish you a beautiful sunny spring days.
    Embrace. Jarka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh this saturday is really grey and windy...no sun and springtime at all!
      Have a lovely day and take care Jarka,
      Titti

      Radera
  13. Härligt när man får väcka raringarna till liv igen. Fin pensé.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är det dags! Äntligen!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  14. What a great start to the spring, geraniums and thoughts of flyers are very beautiful plants with flowers
    Happy Weekend

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you...yes now we having a lovely time ahead! Love it!
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  15. Hjääälp jag har glömt att vattna mina pelargoner som står i garaget!! Måste göras pronto - om det nu är något kvar av dem... Tack för påminnelsen :)

    Jättefina bilder och wow vilka vackra penséer!

    Många helgkramizar aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag glömde mina också...men dom repade sig snabbt efter lite vatten tack och lov!
      Hoppas dina klarar sig!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  16. Jag kommer...nej jag skojar. Men just spindlar
    kan jag plocka bort rubbet hos dig utan och
    blinka. Däremot är jag hysteriskt rädd för ormar.
    Kan knappt skriva ordet! Det var en fin pensé, roligt
    att det kommer nya sorter.
    Ha en fin helg utan spindlar
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh du är såååå välkommen! Kom med stora spindelhåven! Ja ormar är inte trevliga heller, burr...otäcka saker det där!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  17. Ha Ha! Jag skrattar högt, spindelskräcken har jag övervunnit nästan, växthuslängtan fick jag minsann. Fast här blåser det och ingen sol i sikte alls. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh kan man övervinna spindelskräck???? Vad kostar kursen???! Anmäler mig direkt!
      Nä här blev det ingen vårdag precis...blåser som tusan och gråmulet...hoppas på en bättre söndag!
      Kram Titti

      Radera
  18. Hello Titti,

    How nice to get the geraniums from the basement and so to get a foretaste of spring.
    The sun will surely warm you after you've removed all the spiders :)
    You violets look beautiful ... enjoy this weekend with lots of sun.

    Hug, Eefie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank´s for your sweet comment Eefie...
      Love,
      Titti

      Radera
  19. I have never seen pretty rococo frilly pansies before, how lovely they are - now I shall have to keep my eyes open to see if I can find some too♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, ask in your local flowershop, maybe they can find them for you!
      Have a great weekend, take care!
      Titti

      Radera
  20. Är inte så värst förtjust i de åttbenta sakerna heller. Ha en fin och skön helg i alla fall.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä huuuu...dom ger mig högt blodtryck och det är med skräckblandad förtjusning jag besöker växthuset nu!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  21. Snygga foton du visar, du är duktig med din kamera.
    Jag förstår att det är härlig tid nu för dom som älskar blommor,
    Jag var också en sådan förut !!!

    Ha en finfin helg.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, så glad jag blir...kul att du gillar mina bilder!
      Kram till dig och ha en skön lördag!
      Titti

      Radera
  22. Vet inte om mina kommentarer kommer fram?!!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kom fram i alla fall! Krånglar det???
      Kram Titti

      Radera
  23. Oh my goodness I am in love with those ruffled pansies, just gorgeous photography. Beauties

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Barbara...yes they are lovely those rokoko pansy´s!
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  24. Vilka penséer! Jag har inte varit iväg och botaniserat bland vårblommorna ännu, för att gnälla lite så vill sig inte våren här på bohuskusten. Inte än. Men vänta bara! Oh, spindlar, dom som är så gulliga! Skojar! Och våra svenska är väl inte ens farliga. Men jag vet, jag vet, min Omgivning tycker inte alls om dom heller så jag brukar få ta bort dom för honom! Men jag gillar inte ormar jag. Hoppas du slipper se så många!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja våren är väl på gång men den omtalade vårvärmen som skulle komma i helgen uteblev, idag är det sååå grått och blåsigt! Hoppas på en bättre söndag!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  25. Jag gillar spindlar, dom äter ju upp andra betydligt äckligare insekter!
    Fast kanske inte lika mycket som min man. När vi bodde i Stockholm hade vi ett badrum i undervåningen, utanför hade Rolle sitt musikrum. En kväll när han satt där och spisade så såg han nått stort svart som sprang över golvet och trodde först det var en liten mus, men det var alltså en spindel.
    Där fick den inte vara utan han lyfte in den till badrummet där den fick bo bakom några burkar i fönstret - och det var väl OK. Men han matade den med leverpastej också!? När vi flyttade så bodde hon kvar..... *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leverpastej???!!! Ok, snäll man du har!! Om jag skulle mata mina hyresgäster med leverpastej skulle dom bli ENORMA, huuuuu! Ha ha, ja det var en härlig historia från dig...
      Ha en skön helg Susie!
      Kram Titti

      Radera
  26. Deat Titti,
    what for wonderful pictures, Spring is in the air ! The rokoko-flowers I havn't ever seen, they are so beautiful, I like it so much. So I must have a look to get some of these .-) Thank you for Inspiration!
    Kram,
    Mella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes they are just lovely Mella! The spring is now near and the days are getting longer...
      Best wishes for a happy week!
      Titti

      Radera
  27. Ja, fina pelargonium och den där krusiga pensén är så härlig!
    Önskar dig en skön helg!
    Stor varm kram vännen,
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack snälla du...och detsamma!
      Kram Titti

      Radera
  28. A beautiful morning visiting with you.... Your inspiration in your photos inspire my day. I am off to create.

    Xx
    Dore

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Dore..I´m so happy if I can give you some inspiration!
      Love,
      Titti

      Radera
  29. Ja, jeg ar mine i vekstuset. På tide å stå opp nå :-)
    Så lekre Stemor (Penséer). Er på jakt etter noen fine...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kommer nya vackra sorter hela tiden...en otroligt tacksam blomma!
      Tack för din fina kommentar...
      Kram Titti

      Radera
  30. We have been replanting geraniums this weekend too! It is good to get into the garden and sees some signs of spring . That pansy is so pretty I have never seen one with petals like that! Sarah x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, the spring is near and it´s lovely! A season to long for...
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  31. Åhh vilka underbara bilder :)
    Jag längtar ju inte mindre till våren nu kan jag ju säga :)
    Hoppas allt är bra med dig och att du haft en underbar dag.

    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du...ja helgen har varit så härlig! Nu har lärkan kommit till ön så nu är det faktiskt VÅR!
      Kramis,
      Titti

      Radera
  32. Åhh vad jag önskar att jag hade ett växthus!
    Vilka ljuvliga penséer du har hittat, får hålla utkik efter såna!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp ta en koll! Dom är fantastiska!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  33. Underbara bilder och blommorna ( gick inte skriva pensé i pluralis...;) är ljuvliga :) Hoppas du fick en skön helg i växthuset! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp det har varit en skön helg på alla sätt och vis...solen gör underverk och lärkan har kommit till ön!
      Kram,
      Titti

      Radera
  34. Härliga bilder och härliga tider! Men du inte är väl spindlar så håriga! Ja de lryper runt där, men är ju inget att bry sig om. :)
    Va fina rokkokopenseerna är!

    Ska handla nåt kul jag också, om man hittar nåt i den här lilla " hålan" up north yet!

    Ha en mysig vecka, kram Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen nog är dom håriga alltid! Ja mina öländska husdjur i växthuset är det i alla fall...
      Ha en skön vecka, ta hand om dig!
      Kram,
      Titti

      Radera
  35. Inte en enda pelargon har överlevt vintern här...jag får skylla mig själv då jag helt glömt att vattna. Om erbjudandet om sju kakor och kaffe återstår skulle jag kunna komma och hjälpa dig med spindlarna, men någon orm plockar jag absolut inte bort!
    Härliga tider väntar oss nu!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  36. Vilka ljuvliga bilder Titti....Blir lycklig ända in i hjärteroten! Måste ta mig an mina pelargoner också, plantera om och dona lite....Kram Eva

    SvaraRadera
  37. Elsker bildene dine Titti ;o)

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...