Bloggintresserade

fredag 6 november 2020

Med en hållning som en gummianka!

Kan en vecka bara bestå av endast sisådär 48 timmar?? Ja jag tror faktiskt det!!

Känns som det är dags att justera almanackan lite, klockan också! Nåja, skönt att det är fredag igen och veckan gick ju som ryk och drag :) Jag hann faktiskt väldigt mycket på sisådär 48 timmar!

Veckan började lite lugnt med 2 tomma dagar som kunde fyllas med det där trädgårdsplocket som jag ligger efter med! Möbler o krukor som måste in, vissna sommarblommor skulle kastas och sen ge alla oliv- och fikonträd lite skön vintervila. Dahliaknölar ska upp - vårlökar ska ner!

Gräset klipptes så en sista gång och lite trimning runt alla buskar. Jösses vilken träningsvärk jag hade! Det där med trädgårdsfix är inte att leka med! Somnade helt ledbruten. Vaknade helt ledbruten...

Näe inte behöver man något gymkort när man har trädgård. Sköna pengar att spara där till något annat kul.  Som att köpa nya vårlökar! Mina fjädriga hjälpredor tog hand om trädgårdslandet helt själva. Sprätt & Fix AB ni vet - de gör grundjobbet. De gräver upp ogräs och gödslar samtidigt också. Toppen! Och så slinker ju en och annan mask ner också, det gillar dom :) Kung Karl är väl mest i vägen tycker damerna...



Nja alla är väl inte så intresserade av trädgårdsfix utan tittar mest på!

Har man höns är det alltid EN som sticker ut i mängden! Som denna sköna fröken Höna...

Hon följer mig som en hund, överallt. Pratglad, kacklig och med en kroppshållning som en gummianka. Tar jag fram spaden jagar hon bort de andra för då vet hon att det är godaste masken på gång! Hon är smart och orädd. Hon är den som lägger mest ägg och ger tupparna en rejäl däng om de bara försöker närma sig :) Må fjädrar ryka! Hon bestämmer i hönsgården! Jamen en riktigt skön dam...



Växthuset är städat och här samsas både pelargoner och cyklamen just nu...


Pelargonerna ska ner i källaren sen men vädret är ju fortfarande helt ok...


MEN kolla här! Ginsten blommar NU! Så något är ju galet med denna årstid. Idag var det runt 16 sköna och soliga grader ute. Helt vindstilla och fåglarna kvittrade. Jätteskönt, javisst! Men ändå, galet...


Säger gokväll med en suddig bild av en lika gammal spegel med suddigt glas som jag hittat i Kalmars bästa antikaffär, Klenoden! Älskar den! En spegel med gammal själ och en hel del år på nacken, ja sånt kan ju bara gillas och i en viss ålder gillar man verkligen dessa suddiga speglar. Rynkor och annat är som helt bortblåsta när man speglar sig:)

Nämen nu ska jag ta sikte på soffhörnet! Mannen har köpt smörgåstårta, sånt gillas ju verkligen också! Godaste gott för en ganska så trött själ och kropp...

KRAM VÄNNER!

24 kommentarer:

  1. Hvilken herlig mand du har Titti.
    Smörgås det er ikke så dårligt vel.
    Elsker dine billeder og dine beretninger om hønsene.
    Kong Karl :))))))

    Rigtig dejlig helg
    Klem

    Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är bara bäst min man! Tusen tack för din rara kommentar :)
      Kram Titti

      Radera
  2. Da hast Du wirklich viel im Garten geschafft, und das Huhn ist einfach toll.
    Der Spiegel gefällt mir auch sehr und Sandwichkuchen kenne ich gar nicht.
    Aber Hauptsache, er schmeckt.
    Lieben Gruß
    Nicole

    SvaraRadera
  3. Jaha, när Sprätt&Fix AB är klara så kan du skicka hit dom. Så skönt när man höstfixat i trädgården. Vi är nästan klara har bara palsternackorna kvar i pallkragen. Underbara bilder särskilt de från växthuset och spegeln. En höna att lita på med andra ord, som en väninna lite. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan jag skicka dom med Schenker till dig?? Ha ha, ja de gör sitt jobb. Roliga är de också :)
      Kram från Titti

      Radera
  4. Vilket härligt inlägg Titti och vilka bilder! Tänk att ginsten helt missuppfattat årstiden. Inte konstigt, vi har ju haft rekordvärme. Det där med att bli ledbruten känner jag igen efter gårdagens jobb i trädgården. Ska den aldrig bli klar till vintern tänkte jag då ... jo efter helgen blir den nog det, inte så mycket kvar nu att göra. Mitt fikonträd ska få flytta in i uterummet idag . Oliven står redan där tillsammans med alla kamelior. Sedan återstår bara hortensian som får stå ute till jul för att inte sätta knopp för tidigt.

    Hoppas smörgåstårtan smakade bra och att du får en fin helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för din söta kommentar! Ja trädgårdsarbete är underskattat minsann, aj aj...smörgåstårtan satt som en smäck - så gott!
      Varm kram från mig!

      Radera
  5. Ja här uppe i Sundsvall har vi +10 grader på dagarna. Så här års brukar ju den första snön vara på väg här. Så visst är det ett helt annat klimat än man är van vid.
    Vi kanske inte får någon snö i år.
    Vilken rolig sällskapsdam du har i fröken höna. Stilig dam även om hon har hållning som en gummianka, haha.
    Ha en riktigt skön helg nu Titti.
    Kramar Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja denna höst är märklig...jamen hon är kul fröken Höna! Väldigt speciell :)
      Kram från Titti

      Radera
  6. Underbara bilder som alltid Titti !
    Så mysigt med en följeslagare i trädgården. Hon låter som en smarting, din fröken Höna.
    Härligt med saker med mycket själ som din vackra spegel - suddigt glas gör den ännu vackrare.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du :) Ja livet blir lättare med en följeslagare och suddigt glas måste man ju bara gilla!
      KRAM

      Radera
  7. Vilket härligt gäng du har sällskap med i din trädgård på dagarna. Olika karaktärer alla dina fjädrade vänner men låter så sköna.
    Smörgåstårta är inte fel alls.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är roliga mina höns :) Speciellt Fröken Höna...en dam med karaktär...
      Ha en fortsatt mysig helg nu!
      KRAM

      Radera
  8. Underbara bilder och jag gillar dina fjäderfän, verkliga små personligheter.
    Smörgåstårta, vad gott! Längtar till Sverige.
    Hoppas du får en lugn och skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha det bäst Lena, i sköna Wales!
      KRAM

      Radera
  9. Underbara bilder, som vanligt! Tycker du har hunnit väldigt mycket jag, men visst går dagarna och veckorna snabbt och så korta dagar det är. Temperaturen är ju verkligen rekordhög - rena sommarvärmen! Så härligt med din följeslagerska där, hon ser verkligen ut att veta vad hon vill!
    Hoppas att du fick en skön kväll!
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Hej Titti!
    Vilket härligt inlägg om trädgård och höns. De hjälpredorna verkar hur sköna som helst. Igår var en riktigt skön dag hos oss, påminde inte det minsta om november. Din ginst är fin, men den har nog tagit helt fel på årstid. Hoppas den sparar lite blomkraft till våren.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
  11. Hej Titti,

    Din kaxiga fröken Höna skulle gärna få hålla mig sällskap. Det närmaste jag kommer är en rödhake då och då, riktigt intresserad när jag gräver men kanske inte lika kaxig....
    Bilderna är, som alltid, fantastiska och ger en skön, ombonad känsla. Tack för det!

    Allt gott! Kram Ulrika

    SvaraRadera
  12. Men vilka underbara hjälpredor du har! Och jag kan tro att de är olika personligheter, även dem! Mina tre katter, samma ras men alla har sina egenheter, så det tror jag absolut att även höns har!
    Skönt att få höststädningen klar!
    Kram och ha en fortsatt skön helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  13. Du har sannerligen trevliga kamrater som "hjälper till" att höstfixa trädgården. Dessutom får du gudomliga ägg också. En utomordentlig kombination!

    Tiden... den är densamma för oss alla. Ett oändligt mått att fylla som vi önskar. Och det är pauserna, och mellanrummen, som är mest betydelsefulla. Att få andas frihet är det mest betydelsefulla av allt!

    Älskar din spegel.

    Ha det fortsatt gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  14. I love your chicken, they are so cute! When I was a child we had a lot of chicken, but in my small garden there's so space for them.
    I wish you all the best,
    Daniela

    SvaraRadera
  15. Härliga höns och vilken 'hönslighet' fröken Höna verkar vara :) Alla som skriver om höns ger samma bild - härliga djur i trädgården.

    Gymkortet - jodå det behövs. Jag får alltid rekommendationen av min kiropraktor som krasst avfärdade trädgårdsjobbet som ej-varierat nog när det kommer till övre delen av ryggen, nacke och skuldror. Allt tar på bröstmusklerna och blir ensidig träning. Tung rodd och lite annat - ja det motverkar. Förstå mig rätt - han tycker trädgårdsjobb är bra, rörelse är bra men det behöver kompletteras.

    Ha en härlig söndag! Kram, Carina

    SvaraRadera
  16. Underbara bilder som alltid!
    Visst är det så att det är alltid är en höna som utmärker sig lite extra.
    Tack för tipset om spegeln, en sådan ska jag önska mig i julklapp....det finns stort behov!!
    Kram Ingela

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...