Bloggintresserade

lördag 3 juni 2023

Rabarbersirap & smultronställen...

Juni, denna ack så ljuvliga månad. När grönskan fortfarande är sådär ljusgrön och pioner, hägg, jordgubbar och väldoftande syrener blommar i en helt salig blandning. Denna magiska tid...

Mindre härligt är mitt revben och jag måste tacka för alla rara och omtänksamma ord! De värmde en krum själ! Jag kan inte göra så mycket än...en konstig känsla minsann. Men vila och att göra ingenting pga av revbenet har gjort gott. Jag har varit sååå trött en längre tid, orken har varit noll. Men visst, ogräset är högt och "måstena" finns kvar men jag får ta det sen, framöver, och hängmattan är ju en skön plats minsann...

Det tycker Lille Sam också. Farmors hängmatta är riktigt skoj! 

Ja även om vädret är skönt och soligt så behövs det regn här på ön. Verkligen. Gräsmattan börjar redan bli väldigt gul och torr men det är ack så skönt att slippa klippa den! Det brukar ju ta ex antal timmar...

Rabarberpaj i all ära men mannen har idag gjort hemmagjord rabarbersirap. Till sommarens all glass! Midjemåttet lär få sig en rejäl dos igen, som vanligt :)


Nåja, jag lånade 2 böcker på biblioteket i veckan, ja man vet ju inte om allt som finns på ön man bor på! Som Öländska trädgårdsrum och så Öländska gårdsbutiker & kaféer. Så nu har jag hittat lite nytt att besöka i sommar. Ska bli kul att hitta lite fler smultronställen. Ni kommer att få hänga med dit framöver!

Kram till er alla & njut nu av sköna juni och all dess sköna grönska...

Titti

39 kommentarer:

  1. Så flotte bilder, og nydelige pioner! Det ser ut som barnebarnet liker hengekøyen din :-)
    Klem fra Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi delar lika på hängmattan, lille Sam och jag :) Tack för din rara kommentar Marit...
      Kram Titti

      Radera
  2. Rabarbersirap låter magiskt och bilden på lille Sam så charmig. Låter som om du ändå funnit ro i att inte kunna göra något och gräsmattan växer dåligt i torkan ändå. Blir kul att följa dina upptåg i sommar.

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var supergott, rabarbersirap! Ja man får se tiden an, vila och låta gräset växa, puh! Njut av sommaren nu Ulrika :)
      Kram Titti

      Radera
  3. Hej Titti!
    Ta det nu lugnt och passa på att vila dig. Vilken gosig gosse du har på besök.
    Rabarbersirap låter gott, jag som inte riktigt vet vad jag skall göra av min rabarber.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din omtanke Marika! Jag lovar att vila (och se ogräset växa!!) Ja testa rabarbersirap, mumsigt!
      Kram Titti

      Radera
  4. Lo mismo te deseo, un feliz junio y domingo para ti. Me alegra que tu espalda esté mejor. Besos.

    SvaraRadera
  5. Your photos are always so pretty and creative.
    Sam is adorable!!!
    No rhubarb for me this year - it just never came back!!! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you for your sweet comment! Have a lovely summertime now...
      Hug Titti

      Radera
  6. Det är konstigt det där med tröttheten. Brukar tänka på hur det var när vi flyttade till Öland för 17 år sedan. Då orkade jag allt, känns det som. Nu fick jag ändå en vitamininjektion när dotter var här några dagar och röjde en del i trädgården. Nu är det min uppgift att hålla efter så det inte ser likadant ut nästa gång hon kommer. Har köpt Gunnel Carlssons bok och lyckades sälja en vildpelargon Australe till henne under Öland spirar. En avkomling till min planta som jag köpte för kanske 16 år sedan och delat ohejdat på varje år sedan dess. Ha det bra och kämpa på /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh känner igen det där med tröttheten, orken...näe det kanske är åldern också, vem vet :) Australe är så himla fin vildpelargon och tänk att du har haft en i hela 16 år, bra jobbat! Dom är inte så enkla att övervintra. Njut nu av sommaren och så vilar vi väl vidare :)
      Kram Titti

      Radera
  7. Vilka bilder, man blir ju så glad. Rabarbersirap? Det ska jag googla på. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag blir glad att du gillar bilderna! Tack! Rabarbersirap kan jag varmt rekommendera, testa!
      Kram från Titti

      Radera
  8. Bonjour Titti,

    J'avais du retard dans la lecture de ton blog. Je suis désolée pour ta côte cassée ! je sais que c'est très douloureux et assez long à se remettre.
    Ici aussi, c'est déjà la sécheresse et un temps anormalement chaud et venté depuis plus de trois semaines et pas de pluie depuis presqu'un mois.
    La floraison des pivoines et des lilas est finie depuis bien longtemps et les roses sont déjà à leur apogée avec un mois d'avance.
    Il n'y aura plus de fleurs bientôt et le jardin sera triste et grillé comme l'an passé.
    Reposez-vous bien et profitez de votre petit-fils qui a l'air adorable et bien polisson.
    Je vous envoie mes amicales pensées

    Kram
    Hélène

    SvaraRadera
  9. Kære Titti
    Dejlige billeder, jeg håber, du snart kommer dig, jeg kende til at sidde og ikke kunne noget. Heldigvis var det i januar, der var ikke så meget at lave.
    God bedring
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite fel tid att bryta ett revben! Klumpigt av mig! Ha det gott...
      Kram Titti

      Radera
  10. Håller med dej - det är verkligen vackert nu. Även här är torkan svår och trädgården törstar verkligen!
    Himla trist med ditt revben, men säkert bra att du tar det lite lugnt.
    Önskar dej en fortsatt skön söndag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jag får ta det lugnt ett tag nu - och undvika stegar!! Ha en fin och solig vecka nu Lisa...
      Kram Titti

      Radera
  11. Hälsningar till dig Titti och tack för det söta fotot på Lille Sam. Så kul att se, precis som dina andra bilder också. Ja, det är strålande juni. Jag önskar dig mycket glädje i denna vackra månad. Tack för tipset om rabarbersirapen... Jag köper socker imorgon och sen ska rabarber kokas :-)))
    En söndagskram från Viola
    Strålande solsken för oss också... Glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rabarbersirap smakade mums! Kul att ta till vara på all god rabarber...
      Ha det gott i solen nu Viola :)
      Kram Titti

      Radera
  12. Gjorde rabarbersirap här om dagen. Fast till drinken, men ska prova på glass med.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen supergott! Bra tips till drinken också! Njut av sommaren :)
      Kram Titti

      Radera
  13. Lovely to know you are managing Titti - just don't overdo things yet. Little boy Sam is adorable, you must enjoy times together. Your photos are lovely and your lilac I'm sure smells wonderful now in bloom.
    Take good care of yourself dear.
    Mary x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank´s for your sweet comment Mary! Yes, the lilacs smells wonderful and Little Sam is a joy for us all :)
      Love, Titti

      Radera
  14. Sam looks such a delightful little bundle of happiness for all of you to enjoy. I too love the food and flowers that are available for us all in the month of June. I am really pleased that you are resting and being taken good care of🌹

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank´s for your sweet comment Rosemary :) Yes let´s have a beautiful summer...
      Titti

      Radera
  15. Koselig innlegg, selv om du ikke føler deg bra. Jeg vet jo ikke hva revben er, er det kanskje det vi kaller haleben, nederst på ryggen? Det ser så koselig ut med barnebarn, vi venter vårt første i sommer, gleder oss veldig. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken Ingeborg! Nja revbenen är vid bröstkorgen, inte ryggen...
      Förstår att ni ser fram mot första barnbarnet - lycka!
      Kram Titti

      Radera
  16. Ja, en hängmattan såg verkligen inte dum ut! Men kan du ta dig i och ur...?

    Härlig läsning du fått tag i, ja berätta gärna om ställena du besöker, det följer jag gärna med på!

    Ha det gott och fortsätt att krya!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja det tar en bra stund att komma i och upp ur hängmattan!! Men det är det värt :) Självklart får du följa med på utflykterna sen...
      Kram Titti

      Radera
  17. Den vackraste blomman i er trädgård hade du i hängmattan. Vilken go och glad liten kille.
    Rabarbersirap låter gott. Det har jag aldrig provat. Men det finns väl något recept på nätet antar jag. Så jag kan prova.
    Vad bra att du tar det lugnt. Och jag hoppas du blir bättre i rask takt. Så du orkar ta oss med på alla spännande utflykter på din vackra ö.
    Ha en bra vecka Titti.
    Kramar Carina

    SvaraRadera
  18. Always love to visit your corner. That hammock looks very restful. B x

    SvaraRadera
  19. Börjar från slutet, minnet är kort :) De där böckerna skulle jag behöva läsa innan nästa besök.

    Har bytt ut det mesta sockret till kokosblomssocker och det borde gå att göra sirap så också. Får helt enkelt experimentera lite. Annars smälter jag ner bitar med sockret jag nämnde och har på morronyougherten.

    Bra att det går framåt med revbenen! Kram, Carina

    SvaraRadera
  20. Nice to see little Sam I soon will have little Max here for holidays. Here it is also dry 30 degrees.

    SvaraRadera
  21. Underbar tid nu!
    Rabarbersirap låter spännande.
    Ha det skönt och ta det lugnt!

    SvaraRadera
  22. Love little Sam…🍀💙🍀

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...