Bloggintresserade

måndag 14 juni 2021

Planterad höna & så rosbryderier...

Kan man plantera en höna?? Jodå, det går hur bra som helst tydligen...

Ja där hade hon planterat sig själv riktigt bra och blommorna var som bortblåsta, utraderade, gone with the wind!! Det är bara att ta ett djupt andetag och köpa nytt...

Rabatterna ser ut som om kriget gått fram där och nu har de hittat krukorna också. Snart får jag väl köpa färgglada plastblommor och plantera som håller för damernas sprättande ha ha...

Nog om hovdamerna och deras bestyr. Jag skulle ju visa bilder på min väninnas alla sköna rosor!

Minneskortet till kameran har fått spelet, förmodligen trasigt så alla bilder kom inte med. Men här kommer i alla fall några väldoftande skönheter. Detta är min absoluta favorit! Fruhlingsduft, med blommor i aprikos, svagt rosa och gult - helt ljuvlig! Måste ha varning på den :)

Jag som INTE har någon tumme alls med rosor, ja här hos mig de blir 30 cm höga och inte med en endaste blomma, jag gör nog alla fel man kan göra! Hos henne är stammarna grova som smärre björkstammar och alla rosbuskarna är runt en sisådär 2 meter höga, helt översållade av blommor...

Den här rosen heter Single Cherry. Fantastisk färg och doften sen...förtrollande.

Här kunde jag ha stått i timmar och doftat på precis varendaste blomma :)


Fruhlingsduft igen...



 Inne i växthuset har hon en helt fantastisk ros som är en sån där liten krukros man köper i mataffären för några tior. Med omsorg och ny jord då och då så är den nu över 150 cm hög!
Tänkte att nu måste jag ju passa på att få alla de bästa knepen för att lyckas med rosor.

Svaret blev "ingenting, jag gör ingenting, jag klipper aldrig ner dom ens men de får gräsklipp när jag hinner och orkar, det är det enda..." Så enkelt är det för dom där rosorna trivs :)
Jag tittar lite surt på mina 30 cm höga rosor som fått både exklusiv rosjord och är nedgrävda efter konstens alla regler men vägrar trivas. Det finns några knallröda rosor här som tidigare ägare planterat och de är fina fortfarande men inte mina egna väl utvalda skönheter!! NÅGOT fel gör jag, men vad??
Nåja inte alla som har en planterad höna - alltid något att yvas över :)

KRAM PÅ ER!

15 kommentarer:

  1. Förstår att du måsta ha varit i dofthimlen när du var hos din väninna.
    Och en del människor har något mer än bara gröna fingrar. Men vad det nu är, har jag inte ett svar på.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har ingen tumme med rosor heller och taggiga är de dessutom. Njuter hellre av dem på bild. Fantastiskt fina foton.
    Alltså höns! De är ju så härliga och så jäkla enerverande ibland!
    Allt gott
    /Anette
    atligatradgarden.se

    SvaraRadera
  3. The roses are gorgeous.

    SvaraRadera
  4. Vilka roliga hönor du har! Den hovdamen gillar tydligen planterade saker! Jättehärliga bilder blev det i alla fall, men kanske inte lika kul i längden.
    Vilka fantastiska rosor, den ena efter den andra så vackra! Inte lätt när de säjer att de inte gör någonting för att få dem så välväxta! Du fick i alla fall njuta av fägringen och har ju dessutom lyckats plantera en höna!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Ha Ha! Ja tän vilken söt höna där i krukan. Jag har inte heller någon rosträdgård att skryta med. Men jag är inte så förtjust i dem heller. De sticks. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Hej Titti!
    Helt fantastiska rosor, och ljuvlig färg på Frühlingsduft. Planterade några rosor i början av min trädgårdsresa, de dog allihopa, efter det väntade jag i många år. Nu har jag bara några få, som lever. Bara det är en framgång.
    Hönan är för ljuvlig, ser ut att må bra där.
    Ha det gott /Kram, Marika

    SvaraRadera
  7. Rosor är svåra. Vackra men svåra att lyckas med.
    Tänk så mycket trevligare med en planterad höna.
    Som du kan "kackla" lite med när du får lust. =)
    Kram Carina

    SvaraRadera
  8. Kan inte hjälpa att skratta åt din roliga höna, fast tråkigt om den förstör. En riktigt litet sprätthöna.
    Vilka underbara rosor du har!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Ha ha, vilken rolig höna som fixat sitt eget badkar! Hon ser ut att njuta!
    Så vackra bilder på rosor! Single Cherry såg förtjusande ut, den skulle jag gärna ha!
    Ha det fint! / Malin

    SvaraRadera
  10. Vilka rosor, doftar säkert ljuvligt! Din vännina kan verkligen att få allting att blomma. Jag frossar i bilderna på härligheten.
    Jag planterade två klängrosor med massor av taggar i hopp om att få ha de ifred för fåren….trodde jag. Nu står de här halv döda, alltså är det inte hönsen så är det fåren!
    Din höna ser ut till att trivas i krukan…härliga är de trots allt!
    Ha en skön torsdag.
    Kram/Ingela

    SvaraRadera
  11. Dear Titti,
    your roses are amazing, love these kind of rambling roses and the bees are doing so. Your planted chicken is too funny - be careful with the fertilizer otherwise you'll have an ostrich soon :)!
    Happy summer days and all my best
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Hihi. . .dina hönor är för underbara! Jag skulle verkligen vilja ha några i en urna här!!! :-)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Men vad gullig höna, hon har ju gjort sig ett fint alldeles eget rede. Ha ha, detta är mitt nu, säger hönan. verkligen fina rosor, vackra bilder.

    SvaraRadera
  14. Vilka rosor, färger och dofterna, de får jag kan föreställa mig. Din vännina kan det där med rosor och vallmon, man blir allt lite avis. Köpte två klätterrosor med massor av taggar , i tron att ulltottarna skulle låta de vara ifred …. tjiii fick jag! Inte lätt när man har både höns och ulltottar, då blir det som det blir!
    Jag får nöja mig med dina underbara rosenbilder istället.
    Kram från Ingela

    SvaraRadera
  15. Hens and roses - what could be sweeter?

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...