Bloggintresserade

tisdag 20 januari 2015

Dadlar och skumtomtar...


Tisdag igen, ja en helt vanlig tisdag i januari...ljusfattig och blåsig och med alldeles för många dagar kvar tills det är lön! Nu ångrar man verkligen den där sista stora matpåsen man släpade hem innan jul med diverse onödiga fikon, nötter, dadlar och skumtomtar…ja ni vet, sånt där som fortfarande ligger kvar och skräpar i skåpet, inget som man är sugen på nu efter alla julhelger och inget man direkt kokar soppa på heller!
Måste tacka för alla goda råd och tips angående linser också! Guld värda, så nu ska jag testa att slänga in mina "nya ögon" och se om det går bra och håll nu tummar och tår att jag får ut dom i kväll igen - jag bävar!

Kram till er alla,
ha en fin dag!
Titti

35 kommentarer:

  1. Ja men du dadlarna kan man baka kakor eller bröd på, det har jag gjort alla år de varit kvar, nu köper jag nästan aldrig det.Var härligt det är med dina ranunkler. Önskade jag hade en odling året runt av det.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa en ranunklerodling borde man ha...tänk så härligt att plocka en bukett varje morgon! Bra tips där! Jamen visst skulle det funka ju, att baka bröd på det, det ska testas Meta, tack för tipset vännen.
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  2. Bonjour chère amie,

    En ce coeur de l'hiver, il est bon d'admirer des fleurs... Cette belle photo ensoleille ma journée.

    Gros bisous ❀

    SvaraRadera
  3. Hoppas att det går bra med dina linser,
    har själv aldrig försökt mig på detta, har dock glasögon , ser allt lite glest utan,
    och skulle nog inte komma hem med många varor rätt från ett köpcenter.
    Tror inte jag skulle våga mig på just linser.

    Eftersom vi var bortbjudna på jul och inte ens handlade en futten skinka till jul,
    så har vi nog samma strömmning ur plånboken då som nu.
    Inte gott att koka soppa på skumtomtar....

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, jag ska testa på med linserna! Ha ha, skumtomtssoppa...ja kanske den är skum och god, vem vet, får väl testa innan lönen kommer :)
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  4. Man kan förvandla fikon, dadlar och nötter till jättegoda rawfood-bollar som förgyller en vanlig blåsig tisdag i januari och ger massor med ny energi !
    Ha det så gott Titti !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Energi behövs och rawfood-bollar har jag ätit med största njutning. jättegoda!! Perfekt Isa!!!
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  5. Jag stod faktiskt i morse och funderade på om jag kunde göra något med alla dadlar och torkade fikon...
    Kanske kan man göra en enkel marmelad? Inte är jag sugen på att äta dom som dom är i alla fall=))

    Hoppas att det går bra med linserna!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen marmelad borde ju funka...till en god vällagrad ost! Mums! Det måste jag testa...tack för tipset Hannis.
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  6. vad bra bilder !!! älskar hälsningar från angie från Tyskland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du...
      Kram!
      Titti

      Radera
  7. Perhaps you could chop the nuts, figs and dates and add them to some oats and make a muesli to enjoy at breakfast.
    Hope you manage happily with your new lenses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you, yes I will try this week with the new lenses! Not nice at all!
      Oh I will try your recepi for sure Rosemary, thank you!
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  8. A beautifully composed image, such welcome colours this time of the year!
    Good luck with your lenses,
    Merisi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Merisi, thank you for your kind words...
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  9. Best wishes to you on getting well acquainted with your new contact lenses.

    (I admit that I will continue on with my reading glasses, because the idea of having to do all that contact lenses requires makes me feel a bit queasy.)

    xo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes I hope so too Frances! I dont like glasses or neither contact lenses...this is a problem!
      Time will tell, I take it easy...
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  10. Torkade fikon och aprikoser äter jag
    till fikat, jättegott. Fast jag vet inte hur länge...
    Hoppas det går bra med linserna.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle man kanske testa...energi om inte annat! Perfekt!
      Ja dessa linser, ska testa igen i morgon, huuuuu...
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  11. Kan man inte vara sugen på dadlar och skumtomtar nu? Jodå och igår försvann våra sista dalar (skumma tomtar hade vi inte). / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo ja..en och annan skumtomte slinker ner men dom var godare INNAN jul trots allt!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  12. Jag är glad att vi inte köpte några massor! Nötterna hittade vi efter både jul och nyår, de var inte riktigt fräscha så efter att ha knäckt hälften kastade vi dem. Dadlar och nötter använder jag annars till att göra nötbollar. Nyttigt alternativ till chokladbollar. Dadlar, nötter, kokos, kakao, lite vatten och lite vaniljpulver, och så någon sked honung eller agavesirap mixas. Så himla gott!!! Rullas i hackade nötter eller kokos.

    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nötbollar, det låter gott! Jättebra tips där...det testar jag!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  13. Åh dadlar är ju mitt bästa godis här hemma men är också himla gott att skära ner i salladen! Julens kvarglömda fikon blir godaste marmeladen, gärna varianten som kokas med lite portvin (tror jag har receptet på bloggen nånstans) o skumtomtar blir man väl inte trött på heller...:)
    Såg att du provar linser och jag förstår precis vad du menar, har haft linser sen jag var 16 och minns hur jobbigt det var första gångerna! Men det går fort mycket lättare om det är nån tröst och det är ju så fantastiskt skönt när man har dom och allt fungerar. Jag har alltid varit närsynt men nu märker jag att åldern har börjat visa sig även på synen...måste nog också gå iväg och prova ut nya snart! Hoppas det går bra nu! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, då vet jag vad jag ska göra med mina fikon och dadlar - bra tips!
      Ja vi får se hur det går med linser...ett nytt försök i morgon!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  14. Härligt vårig bild som piggar upp ikväll när det isregnar eller blåser blötsnö på tvären.
    Lycka till med linserna.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här har det snöat, sladdade hem i ett enda snöblask! Usch!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  15. You will do fine my dear Titti. But is certainly will take patience to get used to them.
    Wishing you a wonderful day my dear!
    hugs....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you June! I really hope so...
      Have a great day!
      Warmly,
      Titti

      Radera
  16. Meen gör något av dadlarna, supernyttiga chokladbollar tex. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp det får bli så! Tack för tipset Pia...
      Kram,
      Titti

      Radera
  17. Skumtomtar har jag inget bra recept på mer än just fudge på skumtomtar och det känns lite fel det med efter jul.
    Men på nötter, dadlar och fikon kan du ju baka världens smarrigaste och nyttigaste bröd vetja. Eller så får jag hämta upp dom vid tillfälle och återkomma med ett bröd vid ett senare ;-)
    Ha en fin vecka. Kram, Cat

    SvaraRadera
  18. Spar skumtomtarna, det är snart precis bara 11 månader till advent........och det är säkert samma väder då som nu. Nej, nu lät jag förfärlig....Natti natti

    SvaraRadera
  19. Inte lätt att veta vad göra med det som blivit över, här blev inget kvar :) Vackra blommor, kram Suss

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...