Bloggintresserade

fredag 16 januari 2015

Mina nya ögon!


Med åren blir ju synen sämre, vad annat att vänta…men från att ha gått från att ha haft en extrem höksyn till att se det mesta suddigt så tycker jag att det är såååå jobbigt! Ja jag vet, det drabbar de flesta förr eller senare och det är väl inte mycket att oja sig om, det finns ju så mycket värre saker i livet.
Blir bara så trött på att växla glasögon till allt man gör, aldrig hitta dom, kladdiga glas och att alltid glömma dom hemma så man i alla fall inte kan läsa vad det står på inköpslistan, att komma hem med konstiga kryddburkar för att man inte ser vad det står på dom, ja listan kan göras lång på saker när man inte ser vad man gör! Högen av läsglasögon bara växer och jag är verkligen inte någon "glasögonmänniska", gillar helt enkelt inte att ha något framför ögonen…inte ens solglasögon!


Så det där med linser lät ju lockande! Att se bra hela tiden och slippa leta glasögon - jamen så härligt! Bokade in ett besök hos optikern igår och traskade glatt dit och trodde jag skulle komma ut med "nya" ögon, jo jo...
Väl där och ett krasst konstaterande att synen inte var den bästa fick jag sitta med en kille och lära mig att sätta in och ta ut dessa linser! Men jösses, hur svårt kan det vara?! Men det var det, rena rama tortyren för mina stackars ögon!
1 timme senare hade jag lyckats få in linserna efter många om och men och sen skulle man även pröva att ta ut dom, ja det tog väl i runda svängar ca 55 minuter det också…ögonen såg efter denna behandling ut som två knallröda julgranskulor, dom var helt vattniga och det kändes som jag stått i en sandstorm och blinkat, ja hela jag var svettig efter denna prövning!
Fick hem mina "nya" ögon i en plastpåse och nu ska jag pröva själv…hm, hur ska detta gå till tro? Jag bävar! Jag väntar lite, börjar på måndag tror jag...vill inte förstöra helgen och tänk om jag inte får ut dom! Finns det akuttider hos optikern???
Någon där ute som använder linser och som kan komma med lite tips och råd? Mottager tacksamt det!


Detta står på helgens schema, storstädning av mitt skrivbord! Ett måste! 
Hittar ingenting längre och det har växt till sig högar som jag bara måste ta tag i, ja inte världens roligaste helgnöje om jag får välja men ett nödvändigt ont om jag ska få något gjort framöver!
Ordning & reda får blir ledordet 2015...


Under en av högarna hittade jag gamla bilder av min älskade mormor och mig, tagna någon gång
på 70-talet i en fotoautomat i Uppsala, ni vet en sån där som man drog för ett svart skynke och
skruvade på stolen tills man satt i rätt höjd för att hamna på bild! Mormor i dåtidens trendiga glasögon och jag helt vettskrämd att det skulle sitta en gubbe bakom den där svarta rutan,
kommer så väl ihåg det…

Näe nu tar vi kväller vänner!
Kram till er alla,
Titti

63 kommentarer:

  1. Kan bara säga lycka till med linserna. Jag är en av dom som inte kan ha linser och inte gör det mig nåt.Fast visst skulle det vara bra ibland. Men så kul att ha bilder kvar sen du var liten det är hipp det.
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får se hur det går...gillar inte att pilla i ögonen men fungerar det så är det nog perfekt med linser!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  2. I also had a hard time putting them in at first, but the more you do it the easier it gets. I can do it without a mirror now and soon it will be easy for you, too.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, that sounds good! I will try for a month and I hope it will be easier and easier...
      Thank´s for your sweet comment Kim!
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  3. Jag var i valet och kvalet om jag skulle köpt linser istället för glasögon sist jag var hos optikern, nu blev det glasögon igen. Kanske att jag ångrar mig lite... Skulle gärna prova. En vän till mig har liksom ögonfobi, allt med ögon och "peta sig i ögat" är läskigt, men hon har klarat detta med linser jättebra, så ge inte upp! Heja dig!
    Fina bilder på dig och mormor, så kul att ha.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det låter ju bra, jag har också lite ögonfobi så kan hon så måste jag kunna! Jag måste ju pröva...
      Önskar dig en skön och mysig helg Maria!
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  4. Lycka till med linserna, själv tycker jag det där verkar jätteobehagligt att ha så jag har aldrig testat :)
    Ha det bra!
    Kram Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är just det, antingen funkar det eller så inte alls...jag är faktiskt tveksam men vill ju inte ha glasögon heller! Krångligt detta...
      Ha en skön lördag!
      Kram, Titti

      Radera
  5. Hua, jag födes med glasögon :o och är närsynt som få. Gissa om jag tyckte det var jobbigt att behöva progressiva glasögon ;-) Linser har jag haft till och från under alla år, lite av träningsidiot i skov liksom.
    Numera har jag linser på sommaren och svinkallaste vintern, annars glasögon.
    Det finns speciella "geleögondroppar" för linsbärare med torra ögon som gör att ögonlocken glider bättre mot linserna, men det gör det även enklare att ta ut linserna.
    Annars är nog min erfarenhet att det är rädsla som gör det svårt att ta ut linser :o Vilken optiker var du hos? Jag har varit hos synsam i Kalmar och de är annars väldigt generösa med tips och råd.
    Lycka till och ha de gott. Kram, Cat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ok! Bra tips där med "geleögondroppar"...ja det är nog det att man inte vill pilla i ögonen men jag måste testa innan jag ger mig, kanske det fungerar jättebra efter ett tag!
      Jag var till Specsavers, dom var faktiskt bra och det fick ta den tid det tog...
      Ha nu en skön helg Cat och tack för tipsen!
      Kram,
      Titti

      Radera
  6. Vilka fina bilder från automaten, nostalgi.. Ja det där med glasögon och dålig syn känner jag igen. Kan tyvärr inte ha linser. Jag måste snarast uppsöka optikern Ordning och reda ett bra tema.. Kraaaam och tack för alla fina och varma kommentarer. Jag läser din blogg men hinner inte alltid kommentera tex. alla fina blom arr. Sååå fint! / Pia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, då hamnar optiker och ordning & reda på din lista också hi hi...bra!
      Ja detta med synen är bedrövligt, inget som gör ont men ack så irriterande....
      Önskar dig en skön helg Pia.
      Varm kram från Titti

      Radera
  7. Det där är något som jag aldrig kommer att prova. Vet när största barnet skulle ha linser och inte glasögon. Sedan var det mellan, men då var det mera en accessoar. Färgade utan styrka. Hoppas det går bra för dig.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag ångrar mig lite...trodde det skulle gå som en dans och vips nya ögon! Nåja, jag ska ge det en chans...
      Färgade linser, det du, ja man kanske skulle testa att byta färg sen...hasselnötsbruna vore ju inte dumt!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  8. Jag sitter i samma båt ;) fast det blev glasögon för mig . Trots att jag är sjuksköterska så kan jag inte förmå mig att peta i min egna ögon ... Men andras går bra ;) lycka till , tror du kommer fixa det !! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så kan det ju vara! Det går bättre med andras ögon...
      Ja jag ska testa, men jag bävar, det var verkligen inte lätt!!!
      Ha en skön helg Anna!
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  9. Glasögon är inget man längtar efter. Men linser är SVÅRT. Att få in dem är en procedur, men att få ut dem är ännu värre. Och man får nästan panik, när det inte går. Jag har accepterat glasögon, fast jag inte gillar det. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag trodde det skulle vara enklare och paniken var nästan ett faktum innan jag fick ut dom...usch!
      Man får inte vara stressad om man ska hålla på så här varje morgon. Kanske får jag acceptera glasögon i alla fall...
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  10. Hi Titti,

    It is spectacles for me - I actually like wearing mine and have never tried wearing contact lenses.
    Hope you enjoy wearing yours.
    Happy weekend
    Hugs
    Carolyn

    SvaraRadera
    Svar
    1. I hope I can manage to wear contact lenses but it was very difficult and I dont like to pu something in my eyes...I will give it a try this month!
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  11. Lycka till med linserna, hoppas att det går bra! Och vilka fina kort på din mormor och dig! Ha en härlig lördag! Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mormor och jag...det var många många år sen, jag är så glad att jag hittade bilderna!
      Tack, jag hoppas det ska fungera med linser men jag är tveksam faktiskt...det var SVÅRT!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  12. Förstår dig. Är glasögonbärare men tycker det är OK. Jag får hålla på och ta av och på dem eftersom jag i vissa lägen ser bättre utan. Däremot tycker jag det verkar besvärligt med linser. Morgontrött som jag är har jag svårt att se mig stirra med linser. Önskar dig lycka till och att du hitta det som funkar för dig. Tycker ditt skrivbord ser härligt kreativt ur.
    Ha en fin helg / RosMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina kommentar RosMarie! Ja funkar det inte så får jag "stå ut" med glasögon, så är det bara men jag måste ändå testa...
      Ja man kanske ska se det så, som ett kreativt skrivbord hi hi, bra tänk där!
      Kramar från Titti

      Radera
  13. Jag tycker det är supersnyggt med glasögon,
    gärna en rejäl mörk båge. Har glasögon när jag
    kör bil, läser och över patienten. Linser har jag
    aldrig provat, hoppas du får till det.
    Ha en bra linsfri helg
    Kramar/AM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst är det snyggt med glasögon! På andra! Jag är inte bekväm alls i det tyvärr...kanske en vanesak det också. Ja SE måste man ju, så det får bli som det blir...detta med linser var inte enkelt alls!
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  14. Dear Titti,
    I understand if you don't want glasses. I have been short-sighted and I wear lenses the whole last years, but one day my Eye Doctor said, it is not more possible for me to e wear lenses. And now? I made a laser for my eyes. It was not so heavy, but I was very afraid. But all things come good, I am very happy to done this. In a time glasses will be come back to me, because it's the age. But one part of glasses are ok. Do you got hard lenses? I always wear soft lenses and they were good to handle. I think it is an habit. Nice pictures with your Grandma :-)
    Wish you a good time, nice greetings,
    Mella

    SvaraRadera
    Svar
    1. I have soft lenses now, well I have to try it a little bit more...not give up so early!
      Thank´s for your sweet comment Mella!
      Love,
      Titti

      Radera
  15. Hej, Titti, jag har också problem med ögonen, men bara för de små !!! Såvitt jag kan fortfarande se bra !!!
    Jag rensade i dag skrivbord i strålande solsken säga att jag är glad att jag har bakom mig !!! Tyvärr kan jag hitta något på ett tag !!!
    en vacker helg önskar angie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi, brukar vara så när man städar och rensar...man hittar ingenting! Kanske bäst att behålla röran på skrivbordet...
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  16. Har också bestämt att det skall vara lite mera ordning och reda här också.
    Men så fort jag städar hittar jag ingenting längre.
    Jag har delbara läsglasögon som hänger runt halsen hela tiden så jag slipper leta.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp så är det! Man städar upp och hittar ingenting men i röran har man koll, märkligt!
      Ja detta med linser får bli en prövning, misstänker att glasögonen är bäst ändå...
      Varm kram till dig,
      Titti

      Radera
  17. Har aldrig använt linser....vet inte om jag kan ha det heller, för jag har progressiva glasögon...kan tänkas att man kan ha det ändå....visst är det härligt med linser, men jag tycker det finns så mycket snygga glasögon så jag kör med det jag, hihi.....du har väl sett Isabella Scoroppco (vet inte hur namnet stavas ;) på Glasögon reklamen Smart....men hon är ju jädrans snygg också och passar väl i allt !!!
    Ha en fin kväll min vän!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen om om man ser ut som Isabella Scoroppco passar man i ALLA glasögon! Blir t o m ännu snyggare! Ja jag får se hur detta går...misstänker att jag får stå ut med min hög av läsglasögon!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  18. Hi Titti,

    I really like the way you composed this post - your own glasses, and condition of your eyes, to photos of your grandmother, wearing her glasses, and holding you. So sweet!

    Happy weekend!

    Love,
    Poppy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Olympia, I´m so happy you like this post so much...
      Love,
      Titti

      Radera
  19. Halloj!
    Underbara bilder från fotoautomaten, får en att minnas när man suttit
    där i sina unga år hihi. Undrar om det finns några kvar nu för tiden?
    Glasögon/linser .... här är en till som skulle behöva gå till optikern!!!
    Men som med allt annat Titti det blir nog en vana att peta in linserna hihi.
    Fast glasögonen på bilden var riktigt snygga så det tycker jag också att du
    skall ha ett par eller två för utseendets skull och så ser man ju rätt så beläst
    ut hahahaaaa. Snyggt kreativt kaos :O)) Ha d bäst Kram kram Arja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi, ja de är väl antika nu dessa fotoautomater! Bara du och jag som minns dom...
      Jamen glasögon ÄR snyggt, bara att jag inte gillar att ha dom på mig, kanske en vanesak det också om jag ska se något!
      Kram till dig Arja,
      Titti

      Radera
  20. Känner igen det där med före detta höksyn till de suddiga och även kladdiga glasögon som åker av och på.
    Jag har skaffat linser, progresiva och det har inte varit lätt att vänja sig vid tyvärr. Undert tiden jag har tagit abonemanget på linser som kommer hemskickade vid jämna mellanrum så har jag hitat ett par bågar o glas som fungerar bäst.
    Linser tar jag på mig ibland när jag ska gå på nå festligheter.
    Få in dom går lättare än att få ut dem. Då plågar jag mina ögon så det är inte sant, jag får knappt ut dem och vet inte efter ett tag om de är ute eller ej.
    Så ansträngt är ögat då.
    Det enda jag vet är att det kan vara smart att droppa i några ögondroppar så ögat inte blir så torrt.
    Ja tyvärr jag och mina linser är inte så bra vänner ännu. Hoppas du lyckas bättre!

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, ja jag förstår...detta var inte lätt alls! Och ögonen tar stryk om man inte får ut/in dom...
      Ja vi får se, jag ska testa annars får jag fortsätta med glasögon, vare sig jag vill eller inte!
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  21. I hope wearing contact lenses will be piece of cake for you :) I have glasses and I like it :) Good luck and happy Sunday!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, I hope so too...I will give it a chance!
      Have a happy weekend, take care!
      Love,
      Titti

      Radera
  22. Usch ja! Visst är det hemskt att bli gammal och skröpplig! Numera är jag både halvblind och halvdöv. Men linser klarar jag nog inte av, det är glasögon som gäller trots att det är jobbigt och trist. Ha en trevlig helg/ kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja nog kommer det krämpor alltid både med syn och hörsel! Dock skönt att höra dåligt ibland, man hör det man VILL höra…
      Ja vi kämpar på!
      Kram Titti

      Radera
  23. I used to wear my contacts all the time. It took a few days for my eyes to get used to them. In the beginning, it felt like I had an eyelash in my eye. After my eyes grew accustomed to them I never had any problems. But, as I got older, I couldn't wear the contacts any more. My eyes became too dry. :( So, back to glasses for me! Bifocals now . . . sigh . . .

    SvaraRadera
  24. Dear Titti!
    Hope it' s getting better with your new eyes ....
    I love your old photos .....really a little treasure of your family history!
    Happy sunday!
    With love,
    Geli

    SvaraRadera
  25. Min dotter hade också jättemycket problem när hon skulle lära sig detta med linser, men övning ger färdighet, nu har hon inga som helst problem längre :) Så lycka till med ditt övande :)

    Men du vilka härliga kort på dig och din mormor, vad kul! Nog minns jag de där fotoapparaterna, undrar om det finns några kvar ännu?

    Många söndagskramar aka

    SvaraRadera
  26. Jag satt nog längre tid än du de första gångerna. Jag tycker de ksn vara svåra att ta ut när man haft dem en hel dag. Jag varvar linser med glasögon. Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är just det där att få ut dom…puh…får väl börja i god tid innan sängdags! Annars blir det PANIK!
      Ha en fin vecka, ta hand om dig!
      Kram,
      Titti

      Radera
  27. Jag har använt linser i måååånga år, men minns att det var lite svårt i början. Numera använder jag dagslinser som innehåller extra mycket vätska, det känns väldigt bra. Du kan ju höra av dig om du vill ha råd, även akut;-) Fina bilder på din mormor och dig!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh toppen Regina, lär väl bli ett sent panikslaget telefonsamtal till dig i natt när jag inte lyckats få ut dom! Hjälp! Tack för din omtanke vännen…
      Kram till dig,
      Titti

      Radera
  28. Usch ja, det där med sämre syn är ingen rolig historia... jag använder läsglasögon, och borde gå till optiker för att skaffa "riktiga" glasögon, men jag drar mig för det....
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ÄR ett krångel, och aldrig hittar man dom trots att man har ett 10-tal! Mycket märkligt…
      Tack för dina söta kommentar, ha en fin dag!
      Kram Titti

      Radera
  29. Hoppas det fixar sig på det ena eller andra sättet. Inte lätt det där med ögonen och synen. Har själv försökt linser ett par gånger men det har aldrig känts bra. Har progressiva glasögon av det danska märket Lindberg. Mycket lätta och ljusa - man märker knappt man har dem på näsan.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet att du hade så fina glasögon Ingrid, lätta och enkla. Ja jag ska ge det en chans med linser annars är det bara att använda sina glasögon, vare sig jag vill eller inte! Värre saker finns…
      Ha en finfin vecka vännen!
      Kram Titti

      Radera
  30. Hi dear Titti! I have worn contac lenses since I was fifteen and so they are like my best friends. I think when you get them that young it comes so much easier to get used to the 'in and outs' of them. It is second nature to me. I am like you, in that I can't stand any kind of glasses and don't wear sunglasses either, but my eye doctor has told me that I had better start to protect my eyes from the sun. It's just so hard.
    Your beautiful white flowers in your previous post are so lovely and just what I needed on this wintery day.
    sending hugs...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi June! Yes, you have to deal with glasses or lenses wether you like it or not! Thank´s for your nice comment and I hope you will have a greta week, take care…
      Warm hug,
      Titti

      Radera
  31. Jag har haft linser i över 20 år. Jag hade svårt att ta dem in och ut men jag älskade inte bär glasögon. Det blir lättare ju mer du gör det. Lycka till! Sarah x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag litar på dig…jag ska träna och träna, hoppas jag slipper gå tillbaka till glasögonen igen!
      Ha en fin dag!
      Kram Titti

      Radera
  32. Usch! låter som jag då jag skaffade linser! Fick väl indem 1:a ggn hemma,men ut!! HJÄLP! Tur jag hade en kompis hemma som lyckades.Precis som du satt jag där med ögon röda som tomater. Linserna korsfäste jag på köksväggen med nålar. Dagens efter gick jag till optikern. Hon skrattade gott men gav mig ett par som var mindre sladdriga. Och sen dess älskar jag mina linser.Glasögonen har jag bara hemma på kvällen. /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det kanske blir så här också! Korsfästning på väggen med nålar…
      Tack för den roliga kommentar, ett gott skratt behövs!
      Varm kram,
      Titti

      Radera
  33. Ja fy,.Det där känner jag igen då jag skaffade linser. Fick dock in dem första ggn.hemma, men ut!! Tur jag hade en kompis på besök som till slut fick ut dem. Där satt jag med ögon röda som tomater. Linserna korsfäste jag på köksväggen och optikern fick sig ett gott skratt dagen efter då jag gick dit. Men hon gav mig ett par som var mindre sladdriga och sen den dagen älskar jag mina linser.

    SvaraRadera
  34. I've worn contact lenses - the hard kind for 40 years. Trust me it does get better! And just last year I tried a contact lens called Truform by a Dallas Texas company that is like a progressive (distance, middle and close up) and it works well. You might check it out when the need arises.

    SvaraRadera

Tack snälla för att du tar dig tid att lämna en kommentar här! Det betyder så mycket för mig :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...